Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av tuba-m
En fråga till alla er Ergo-experter:
Hur får jag smidigast i och ur en bäbis i Ergon om jag vill bära på ryggen? Hur gör ni? Jag har ännu inte provat ryggläge - bara burit på magen. Min tös är 7,5 mån - är det OK att börja bära på ryggen då?

Jag har bara instruktionerna på DVD och just nu inte tillgång till någon DVD-spelare. Och imorgon skall jag iväg på ett par dagars resa med bara selen. Ja, utan vagn alltså, och känner att det då skulle vara skönt att växla mellan rygg och mage. Så snälla, hjälp mig!
Användarens profilbild
Av Groover
Personligen föredrar jag att sätta selen och barnet på höften för att sedan "dra bak" båda på ryggen. Det finns en jättebra instruktion på sjalbarns förstasida, under "knyta" (rygg2).
Av tuba-m
Aaaah - där fanns ju heltydliga bilder. Tack Groover!
Groover skrev:Personligen föredrar jag att sätta selen och barnet på höften för att sedan "dra bak" båda på ryggen. Det finns en jättebra instruktion på sjalbarns förstasida, under "knyta" (rygg2).
Användarens profilbild
Av Helena
Jag har ju en beco, men jag antar att det är samma sak. Jag brukar sätta på mig selen och sedan Saga på ryggen och rulla upp becon på ryggen litegrand och fiska upp axelbanden ett i taget.
Men det ser säkrare ut så som hon gör i instruktionerna, ska testa det.

Men är det någon som klarat det där med att byta från rygg till mage, verkar praktiskt, men det kan nog vara svårt. :D
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Helena skrev: Men är det någon som klarat det där med att byta från rygg till mage, verkar praktiskt, men det kan nog vara svårt. :D
Jag har inte kollat på instruktionerna så jjag kan inte uttala mig om dem, men om jag byter från rygg till mage (t ex om man ska åka buss eller amma) så brukar jag släppa efter på axelbanden (alla spännen knäppta fortfarande), lirka in armarna innanför axelbanden så att dessa bara hänger ovanpå axeln. Sen tar jag med ena armen tag i utsidan av selen och drar runt den+barn till magen och stoppar tillbaka min armar ut genom axelbanden allt eftersom de hamnar i rätt läge. Avslutar med att dra åt axelbanden igen. Samma princip om man vill byta från mage till rygg.

Med sele är det lätt och smidigt att byta mellan mage och rygg tycker jag (har skyfflat sovande barn från mage till rygg utan att hon vaknat - hon somnade när hon ammade och när jag sen skulle iväg var jag tvungen att bära på ryggen för att få med mig allt så då snurrade jag bara runt henne), det ser säkert mer avancerat ut än vad det är egentligen.
Av tuba-m
Tack för svaren! Jag provade igår och att sätta tösen på höften och 'hoppa runt' henne var det som kändes lättast även om det inte på något sätt var enkelt. Gissar att övning ger färdighet :)

Det kändes dock konstigt att inte ha koll på tösen - inte se om hon är glad osv. Hur gamla var era små när ni började bära på ryggen? Känns som att det är liiiite tidigt än, men om jag skall bära en hel dag så tror jag att jag måste variera lite.
Användarens profilbild
Av Helena
Delfinen_78 skrev:
Helena skrev: Men är det någon som klarat det där med att byta från rygg till mage, verkar praktiskt, men det kan nog vara svårt. :D
Jag har inte kollat på instruktionerna så jjag kan inte uttala mig om dem, men om jag byter från rygg till mage (t ex om man ska åka buss eller amma) så brukar jag släppa efter på axelbanden (alla spännen knäppta fortfarande), lirka in armarna innanför axelbanden så att dessa bara hänger ovanpå axeln. Sen tar jag med ena armen tag i utsidan av selen och drar runt den+barn till magen och stoppar tillbaka min armar ut genom axelbanden allt eftersom de hamnar i rätt läge. Avslutar med att dra åt axelbanden igen. Samma princip om man vill byta från mage till rygg.

Med sele är det lätt och smidigt att byta mellan mage och rygg tycker jag (har skyfflat sovande barn från mage till rygg utan att hon vaknat - hon somnade när hon ammade och när jag sen skulle iväg var jag tvungen att bära på ryggen för att få med mig allt så då snurrade jag bara runt henne), det ser säkert mer avancerat ut än vad det är egentligen.
Vore ju väldigt praktiskt, men undra ifall jag kan göra det ifall jag har en tjock jacka på mig.
Användarens profilbild
Av Helena
tuba-m skrev:Tack för svaren! Jag provade igår och att sätta tösen på höften och 'hoppa runt' henne var det som kändes lättast även om det inte på något sätt var enkelt. Gissar att övning ger färdighet :)

Det kändes dock konstigt att inte ha koll på tösen - inte se om hon är glad osv. Hur gamla var era små när ni började bära på ryggen? Känns som att det är liiiite tidigt än, men om jag skall bära en hel dag så tror jag att jag måste variera lite.
Inomhus bar jag tidigt, fast det är ju en annan sak att bära ute, det är lite läskigare. Jag har oftast med mig en spegel, så att jag kan kika på barnet.
Beror ju lite på vädret också hur bra det känns att bära på ryggen. Nu när Saga är tio månader känns det dock inte som några problem längre.
Användarens profilbild
Av Luna
:heart: Ergo :heart:
tuba-m skrev:En fråga till alla er Ergo-experter:
Hur får jag smidigast i och ur en bäbis i Ergon om jag vill bära på ryggen? Hur gör ni? Jag har ännu inte provat ryggläge - bara burit på magen. Min tös är 7,5 mån - är det OK att börja bära på ryggen då?
Vår dotter var, om jag minns rätt, yngre än din dotter när vi började att bära på ryggen. Vid 8-9 månader valde jag ofta att bära henne på ryggen, särskilt om det var sovdags.
tuba-m skrev:Tack för svaren! Jag provade igår och att sätta tösen på höften och 'hoppa runt' henne var det som kändes lättast även om det inte på något sätt var enkelt. Gissar att övning ger färdighet :)
Övning ger färdighet. Jag trodde aldrig att jag skulle få upp min dotter på ryggen, men rätt vad det är så går det "lätt som en plätt". :D

Om det känns osäkert i början så håll dig över en säng eller madrass när du övar.
tuba-m skrev:Det kändes dock konstigt att inte ha koll på tösen - inte se om hon är glad osv. Hur gamla var era små när ni började bära på ryggen? Känns som att det är liiiite tidigt än, men om jag skall bära en hel dag så tror jag att jag måste variera lite.
Jag tror att du känner om hon är glad eller nöjd när hon sitter på ryggen. Vill hon inte sitta på ryggen så tror jag att hon säger till.
Av tuba-m
Är nu tillbaks från resan. Bärandet gick utmärkt - tösen fick sitta på ryggen litegrann och verkade gilla det! Min mamma fick hjälpa till vid i- och urplockning av bebis :D . Jag tyckte att det var lite knepigt att inte ha koll på henne men jag vänjer mig nog snabbt. Det var ett bra tips att ha med en spegel!
Användarens profilbild
Av Groover
tuba-m skrev:Är nu tillbaks från resan. Bärandet gick utmärkt - tösen fick sitta på ryggen litegrann och verkade gilla det! Min mamma fick hjälpa till vid i- och urplockning av bebis :D . Jag tyckte att det var lite knepigt att inte ha koll på henne men jag vänjer mig nog snabbt. Det var ett bra tips att ha med en spegel!
Kul att det gick bra! Snart behöver du nog inte någon i-och urplockare heller :-)
Av Sia
När barnet blir lite större så ser man huvudet i ögonvrån, så då är det inga problem att se hur dom mår.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?