Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vad tycker ni om denna? Betyg 1-5, där 5= högst

1
Inga röster
0%
2
Inga röster
0%
3
Inga röster
0%
4
3
27%
5
8
73%
Användarens profilbild
Av Anso
Vad tycker du om denna? Motivera gärna ditt svar,
så att vi andra vet om den är värd att köpas.
Användarens profilbild
Av Anso
Nu har jag använt en Colibri Mei Tai i drygt en vecka och är väldigt nöjd med min första köpta Mei Tai. Tidigare har jag bara provat att sy själv.

Den avlastar väldigt bra för att vara en sele utan ”riktigt” avbärarbälte. Den går snabbt att få på både på mage, rygg och höft. Inte lika mycket tyg att knyta för den som drar sig för att använd långa bärsjalar just för den sakens skull. Jag måste dock säga att en välknuten långsjal avlastar lite bättre i det långa loppet men det är ju en annan femma……

När jag bär Hanna på ryggen så knyter jag midjebanden i höjd med mina nedre revben vilket gör att Hanna hamnar högt upp och kan se över min axel. Avlastning blir helt OK i alla fall.

Colibri Mei Tai är gjord i ett kraftigt canvastyg och är både bred och hög i själva sittdelen vilket gör att den nog passar bättre för det lite större barnet. Jag kan tippa på att kring 1 år och uppåt är rätt bra om barnet ska sitta med benen utanför sittyget och ha stöd till knävecken. Ett lite mindre barn sitter nog inte lika bra på den breda sittdelen men jag hörde att man kan låta ett mindre barn sitta lite annorlunda (med korsade ben inne i selen?) men det vågar jag inte mig på att förklara utan hänvisar till tillverkare/återförsäljare. Att den är hög i ryggen går ju att trolla bort vid behov genom att rulla upp den kring midjebandet innan man sätter den på sig. Att den är stor är ju bra så här på vintern när barnet har overall, det får lätt plats i selen.

Midjeremmen är vadderad rätt långt vilket i mitt fall gör att vadderingen tar slut precis där jag knyter knuten (jag är strl 38, 60 kg, 177 cm ). För den som är mindre än mig så innebär det att vadderingen kommer att gå in i knuten.

Axelbanden är också vadderade över axelpartiet.
Axelremmarna är både långa och korta på samma gång! Hur går det till?
Jo, om jag bär Hanna fram på magen och korsar banden över min rygg för att sedan knyta dem under hennes rumpa så blir det en låååång tamp över (banden ligger då över hennes lår innan jag knyter under hennes rumpa). Om jag ifrån drar dem bak till min rygg igen för att knyta efter att ha korsat dem under hennes rumpa så knyter jag på yttersta spetsen.

Det finns ju ytterligare ett alternativ (minst) att knyta och som jag använder mest - efter att ha korsat dem över min rygg så drar jag banden in under hennes ben/lår och korsar under hennes rumpa och drar sedan banden till min rygg igen och knyter där och då blir det bandlängd över i alla fall om jag inte har några ytterkläder på mig. Uj, hoppas att någon förstår mitt resonerande .......

Lite samma sak med midjebältet, om jag bär fram och bara knyter banden på min rygg så blir det en lång tamp över men om jag drar fram banden för att knyta på magen så blir det nätt och jämt att det går.

Det finns ett huvdstöd på selen som jag inte har hunnit att prova så mycket ännu.

Summan av kardemumman är att jag är jättenöjd med min fina sele!
Jag ger den en 4.
Senast redigerad av Anso den tor jan 05, 2006 15:17, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
Av tinaw
Jo, om jag bär Hanna fram på magen och korsar banden över min rygg för att sedan knyta dem under hennes rumpa så blir det en låååång tamp över. Om jag istället drar dem bak till min rygg igen för att knyta efter att ha korsat dem under hennes rumpa så knyter jag på yttersta spetsen.

Det finns ju ytterligare ett alternativ att knyta (minst...) - efter att ha korsat dem över min rygg så drar jag banden in under hennes ben och korsar under hennes rumpa och drar sedan banden till min rygg igen och knyter där och då blir det gott om bandlängd över. Uj, hoppas att någon förstår mitt resonerande .......
öhh? Men det lät ju som samma knytning... eller är det för att jag ammar vid datorn? Förklara igen är du snäll, Anso!
Användarens profilbild
Av Anso
tinaw skrev:
Jo, om jag bär Hanna fram på magen och korsar banden över min rygg för att sedan knyta dem under hennes rumpa så blir det en låååång tamp över. Om jag istället drar dem bak till min rygg igen för att knyta efter att ha korsat dem under hennes rumpa så knyter jag på yttersta spetsen.

Det finns ju ytterligare ett alternativ att knyta (minst...) - efter att ha korsat dem över min rygg så drar jag banden in under hennes ben och korsar under hennes rumpa och drar sedan banden till min rygg igen och knyter där och då blir det gott om bandlängd över. Uj, hoppas att någon förstår mitt resonerande .......
öhh? Men det lät ju som samma knytning... eller är det för att jag ammar vid datorn? Förklara igen är du snäll, Anso!
Jag ska se om jag kan få till det lite bättre..... :roll:

Nu har jag ändrat lite i texten och hoppas att det går lättare att förstå vad jag menar. :wink:
Användarens profilbild
Av Mi
Kände mig faktiskt givmild idag och ger MT colibrin en 5:a!

Tycker den är supersmidig att knyta men man får nog inte vara för smal för då går det inte att knyta i midjan pga av att vaddering går så långt ut..

Avlastar jättebra och (bebisen :roll: ) 1-åringen sitter som en smäck i den :D

Sen är den ju så snygg och flera snygga finns det.. :roll:

Bara varma ord om denna sele!
Användarens profilbild
Av Anso
Nu har vi här i Karlstad provat att sätta en 4 månaders normalstor tjej i Colibrin och då blir den lite bred i sitsen. Gissningsvis fungerar rätt bra ifrån ca 7-8 månader. Ska testa så fort jag kommer över en lämplig bebbe att prova med. :D
Användarens profilbild
Av Jennsan78
Anso: I så fall anmäler jag min lagom stora 7½ månaders för det ändamålet. Tack för ergo hjälpen i söndags :D
Användarens profilbild
Av Anso
Jennsan78 skrev:Anso: I så fall anmäler jag min lagom stora 7½ månaders för det ändamålet. Tack för ergo hjälpen i söndags :D
ÅH, HEJ! :D Så lite så, lite finjustering bara.....
Du kommer kanske på nästa sjalbarnsträff i Karlstad, nu på fredag?
Användarens profilbild
Av Malla
Nu har jag haft colibrin i snart ett år, tror jag.

Jag gav den en fyra.

Den användes mycket på sommaren då jag jag tyckte den var svalare än en sjal.

Den avlastar bra, nästan lika bra som en sjal, och är fortfarande mer än tillräckligt stor för Freja, som nu är 1 1/2 år.

Två små nackdelar tycker jag att den har: tyget är lite för stelt och har inte blivit så värst mjukare av användning. Banden är i längsta laget för mig, men det är i och för sig inget problem. Det jag stör mig lite på är bredden, vid ryggbärning så glider axelremmarna isär om man inte använder det lilla "åtstramarbältet" (vad kallas det???) och det gillar jag inte riktigt.

Men det faktum att den blivit kvar här så länge är ett gott betyg!
Användarens profilbild
Av Ullegulle
Jag är ju helt kär i min Colibri, så jag kan inte ge annat än en 5:a.
Jag gillar det lite strama tyget, det gör att den känns stabil.
Jag använder den nästan varje dag, ofta flera timmar åt gången. :D
Användarens profilbild
Av Clifford
Jag ger min colibri en klar 5:a! Den är otroligt skön att bära i och jag bär hellre långa stunder i den än i exempelvis ergo. Det lite grövre tyget ger den stadga och eftersom den är väl tilltagen i storlek, får min 18 månader stora tjej gott om utrymme (och ett bra stöd för huvudet om hon somnar - utan att jag behöver krångla med huvudstödet). Helt klart mei taiernas RR! :D
Användarens profilbild
Av Anso
Och jag ser att jag måste omvärdera mina tankar om ifrån vilken ålder den passar. David har faktiskt åkt Colibri sedan han var nyfödd men då hade jag sytt in bredden lite grann på selen. Först med fötterna helt inne i selen och sedan sittande gränsle men då hade jag sytt in bredden lite på selen. Och han suttit utan intagningar på sittbredden sedan han var ca 3-4 månader för det går rätt bra att "knöggla ihop" tyget och på så sätt minska bredden på den.

Helt suverän avlastning tycker jag och när man bär på ryggen så är det väldigt skönt att fästa ihop axelremmarna framtill med det där lilla extrabandet, då försvinner nästan alla belastning ifrån axlarna.
Och den är så väl sydd!! :heart:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?