Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
Humleblomstern skrev:
melon skrev:
Humleblomstern skrev:Men hjälp... Jag håller på med den randiga baskern som finns i "Väldigt virkat" och den blev yttepytteliten. När jag kontrollerar virkfastheten (ja jag veeet att man skall göra det innan... :oops: ) ser jag att jag virkar 3,5 cm istället för 5 cm som det skall vara. Och om jag virkar överdrivet löst kommer jag upp i 4 cm. Vad skall jag göra?? Kan det stämma att det skall vara så ofantligt löst? Jag virkar kanske lite hårt, det står att det skall vara virknål 4, men jag måste ju gå upp i nr... jag vet inte vad?
Gå upp i nummer och se om du gillar hur de blir, det brukar ju bli mycket luftigare. Men annars kanske mössan finnsa i flera storlekar?
Nej, den finns bara i en storlek. Nu rent ut sagt skiter jag i den där mössan :evil: . Jag har rivit upp eländet fyra gånger och det blir inte bra! Hittar på en egen variant istället...
Nä så trist!! Tjockare garn och större virknål? Men jag förstår om du är trött på skiten nu :lol: :klappa:
Av MittNyaJag
Putt
MittNyaJag skrev:Kära, kära nån!
Jag blir vansinnig på min annanassjal! Efter ett gäng felvirkningar och upprepningar har jag nu lyckats mygla ihop felvarven och jämkat och faktiskt både lärt mig mönstret och fått det att gå ihop! Har precis gjort slut på ett nystan och har ett till. Hur mycket garn går åt för de sista varven, ni som virkat den innan?

Vet inte alls om jag kan hitta fler nystan av samma garn om det tar slut så jag vill ju gärna att det går jämnt upp i slutet..
(Inte för att garnet är sällsynt, och sjalen kanske blir så liten att jag skulle vilja ha ett nystan till... men ändå...)

Den är virkad i svarta fårets "frost", med virknål 3.5.
Av Ponyo
Någon som har en snygg virkad kant som är lätt att virka för en nybörjare?
Stickar en dockkofta som avslutas med en virkkant. Och den är brådis att bli klar, och engelsk virkbeskrivning är inte riktigt min melodi.
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
melon skrev:
Humleblomstern skrev:
melon skrev:
Humleblomstern skrev:Men hjälp... Jag håller på med den randiga baskern som finns i "Väldigt virkat" och den blev yttepytteliten. När jag kontrollerar virkfastheten (ja jag veeet att man skall göra det innan... :oops: ) ser jag att jag virkar 3,5 cm istället för 5 cm som det skall vara. Och om jag virkar överdrivet löst kommer jag upp i 4 cm. Vad skall jag göra?? Kan det stämma att det skall vara så ofantligt löst? Jag virkar kanske lite hårt, det står att det skall vara virknål 4, men jag måste ju gå upp i nr... jag vet inte vad?
Gå upp i nummer och se om du gillar hur de blir, det brukar ju bli mycket luftigare. Men annars kanske mössan finnsa i flera storlekar?
Nej, den finns bara i en storlek. Nu rent ut sagt skiter jag i den där mössan :evil: . Jag har rivit upp eländet fyra gånger och det blir inte bra! Hittar på en egen variant istället...
Nä så trist!! Tjockare garn och större virknål? Men jag förstår om du är trött på skiten nu :lol: :klappa:
Tack för sympatierna :lol: :heart: , nej nu tar jag paus från skiten! En annan dag, när jag repat mod, då jädrar...
Användarens profilbild
Av Fryle
Bubbi skrev:Någon som har en snygg virkad kant som är lätt att virka för en nybörjare?
Stickar en dockkofta som avslutas med en virkkant. Och den är brådis att bli klar, och engelsk virkbeskrivning är inte riktigt min melodi.
Jag gillar snäckmönstrad kant: fm, *hoppa över lagom mycket på kanten, fem st i samma m, hoppa över lagom mycket på kanten, fm*
Av Ponyo
Fryle skrev:
Bubbi skrev:Någon som har en snygg virkad kant som är lätt att virka för en nybörjare?
Jag gillar snäckmönstrad kant: fm, *hoppa över lagom mycket på kanten, fem st i samma m, hoppa över lagom mycket på kanten, fm*
:lol:
Jag är en virkrookie och fattade noll av det där :D
Användarens profilbild
Av Maddemoa
Har nu gjort de två första rutorna i "virk a longen". Lätt som en plätt. Hoppas det blir lite mer avancerat framöver. Ser fram emot nästa ledtråd :tumup:

I slutändan kommer det att bli en filt. Tänkte ge den till mina föräldrar i julklapp.
Användarens profilbild
Av Fryle
Bubbi skrev:
Fryle skrev:
:lol:
Jag är en virkrookie och fattade noll av det där :D
Alltså: Virka en fast maska. *Hoppa över två maskor, eller motsvarande längd om du virkar längsmed långsidan. Virka fem stolpar i samma maska. Hoppa över två maskor (eller motsvarande). Virka en fast maska.* Upprepa det som står mellan ** Kolla lite högre upp i tråden så ser du en bild på detta, ska se om jag hittar den.
Användarens profilbild
Av Kaja
Kanten på min mössa...

3 luftmaskor. 2 st dubbelstolpar i samma grundmaska där luftmaskan började. Hoppa över två maskor, smygmaska genom den tredje maskan. 3 luftmaskor osv... Blir lite mindre än många andra snäck-kanter, passar nog bra på en dock-kofta.
Användarens profilbild
Av Fryle
Maddemoa skrev:
visslan skrev:Blev klar med min andra version av en virkad triangelsjal. Denna i linnegarnet Kalinka.
Jag använde ett mönster från en japansk bok. Otroligt enkelt och överskådligt mönster i diagramform!
Bild

Bild

Jag hade redan gjort en version i ullgarn, som jag tyckte kändes tjockare. Men konstigt nog verkar de bli lika stora!
Bild
:love:
Jättefina!
Här är en bild på snäckkant, tex.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 117
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?