Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

sagogrynet skrev:Här blir det vetekuddar i julklapparna i år. :tumup:
Jag har faktiskt sytt för första gången på länge! :vågen: Äntligen!
kul! jag funderar på att sy ett par tofflor till min bror som bor i norrland med vetevärmarsulor (alltså tofflorna ska ha det, min bror har inte någon konstig relation med en sula ;) )

hur som. vad använder man för att stoppa i? och var köper man det? och är det något speciellt man ska tänka på ang tyget?
Kan stoppas med ris eller matvete till exempel.
Använd bomullstyg, syntettyger kan få för sig att smälta i micron :roll: (been there, done that...)
tussilago skrev:
sagogrynet skrev:Här blir det vetekuddar i julklapparna i år. :tumup:
Jag har faktiskt sytt för första gången på länge! :vågen: Äntligen!
kul! jag funderar på att sy ett par tofflor till min bror som bor i norrland med vetevärmarsulor (alltså tofflorna ska ha det, min bror har inte någon konstig relation med en sula ;) )

hur som. vad använder man för att stoppa i? och var köper man det? och är det något speciellt man ska tänka på ang tyget?
abmis skrev:
Maddemoa skrev:Moa satte sig med min quick knit igår och är snart färdig med en halskrage till sig själv och planerar för fullt att göra fler och ge i julklapp :tumup:
Tycker det verkar intressant men på deras hemsida står det inte vad man kan göra med de olika st, vad har ni för st och vad kan ni göra med den?
Vet inte riktigt hur stor den är. Köpte på panduro för ett par år sedan och tog då den största ringen.Den är kanske 25cm i diam. Har mest gjort mössor men man ska tydligen kunna göra lite allt möjligt.
joise skrev:Tass.

Funderar också på en quick knit, funkar den bra?

Sen undrar jag vad en pulpåse är för påse?
Ja, den är väldigt enkel och lätt. Min 6åring fixar det nästan helt själv och der blir bra resultat.

Pul är ett vattentätt tyg men som ändå andas lite. Används främst till tygblöjor, tygbindor och påsar att förvara dylikt i.
Inte ett julklappstips, men väl en trevlig jultradition:

Varje år plockar jag med mig min bonus ner på stan för att handla årets julgransprydnad. Den enda restriktion jag har är att den inte ska vara av glas, då jag har förhoppningen att de ska överleva hela hans barndom. Jag märker dem lite diskret med årtal och han har en egen låda (än så länge med GOTT om plats för kommande års förvärv) att förvara dem i. Hitills har jag alltid fastnat för nån prydnad som han inte velat ha, så jag har börjat köpa på mig en varje år jag med. Och i år så tror jag att bonus i egenskap av blivande storebror ska få äran att välja bäbisens första julgransprydnad oxå. :tumup:
SCSI skrev:Inte ett julklappstips, men väl en trevlig jultradition:

Varje år plockar jag med mig min bonus ner på stan för att handla årets julgransprydnad. Den enda restriktion jag har är att den inte ska vara av glas, då jag har förhoppningen att de ska överleva hela hans barndom. Jag märker dem lite diskret med årtal och han har en egen låda (än så länge med GOTT om plats för kommande års förvärv) att förvara dem i. Hitills har jag alltid fastnat för nån prydnad som han inte velat ha, så jag har börjat köpa på mig en varje år jag med. Och i år så tror jag att bonus i egenskap av blivande storebror ska få äran att välja bäbisens första julgransprydnad oxå. :tumup:
Åh, vad rolig grej. Min unge har ju redan varit genom en jul, men man kan ju börja ett år försent. Det ska jag börja med! :app:
Vilken bra tråd!!

Håller med om att det är svårare att göra hemgjorda presenter till killar/män.

Förra året gjorde jag adresslappar i tyg till några av männen i släkten. Vet iofs inte om de blev så glada för det.. ;)
Jag gjorde förkläden till skruttans små kusiner och ärtpåsar den den minsta. Till de barnen funderade jag på att göra kjolar av deras för korta byxor (typ som Lantlollorna). Men det krävs att de växt ur några och att jag får dem från deras föräldrar (som är införstådda i det hela).

I år tänkte vi också trycka vår lillskrutas fotavtryck med textilfärg på disktrasor. Vad tror ni om det? Kul till mor- och farföräldrar tänker jag.

Jag gillade idén med att hitta små grejer typ legobit och göra nyckelring av. Den tror jag att jag "stjäl". Tack!
Jag brukar trycka tröjor till hela familjen i julklapp. Det är uppenbarligen en bra killpresent, eftersom både systersonen, sambon och svågern är de som börjar prata om nästa års tröja kring semestern... Svågern brukar alltid få på samma tema och han älskar dem och nöter sönder dem snabbt. =)

Funkar bra till bäbisar oxå:
Bild

Och tygpåsar:
Bild

Min favorit:
Bild
Jag funderar på att sy små lavendelpåsar till min mormor och svärmormor. Kan man fylla dem med lavendelblad eller måste det vara blommor? Jag har nämligen en ganska stor och fin lavendel i trädgården, men den blommar ju inte nu och jag satte den i våras, så då hann den inte heller blomma.
Linnea skrev:Vilken kul grej med vinylskivorna, jag ska definitivt göra skål och drinkunderlägg till en person i julklapp. Hittade en bra beskrivning här: http://fittforcefive.wordpress.com/2008 ... vinylskal/
Det här är såklart helt ot, men den skålen som är grön i mitten på översta bilden fick vi i julklapp :lol: . Den är snygg, men svåranvänd. Nu står den i vårt arbetsrum full med småprylar.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 15

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?