Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
Umma skrev:
melon skrev:
Enid skrev:Nu har jag kommit halvvägs med mina barbor:
Bild

På några ställen är det små fel i mönstret vilket irriterade mig en hel kväll, jag trodde det var jag som läste fel om och om igen. Jag har aldrig virkat efter mönster förut så jag kan inte alls föreställa mig hur det kommer se ut innan jag virkat det.

oooh vilka fina barbafigurer!!! :love:
:love: var finns mönster? hoppas vi får se de färdiga sedan!
Jag blir också nällad på att se de färdiga figurerna!
Användarens profilbild
Av exiteme
Umma skrev:
melon skrev:
Bild

På några ställen är det små fel i mönstret vilket irriterade mig en hel kväll, jag trodde det var jag som läste fel om och om igen. Jag har aldrig virkat efter mönster förut så jag kan inte alls föreställa mig hur det kommer se ut innan jag virkat det.

Undrar också över mönster.Har två barbatokiga barn...
Användarens profilbild
Av Cillan
Humleblomstern skrev:Sussry, så fina :love: ! Borde nog virka ett litet gäng kaktusar. Skulle passa bra i mitt kontor utan fönster på jobbet...

Själv har jag virkat två trasor i vågmönster. Jag virkar disktrasor bara i ena maskbågen för att de skall bli luftigare, och som en trevlig effekt av det blev vågmönstret mer framträdande.
Bild

Bild
Jag försöker göra en disktrasa av garnet du gjort av och samma mönster men jag blir inte riktigt klok. Det står i mönstret att varje varv ska börja och sluta med en topp för att inte växa men det är just växer som min disktrasa gör trots att jag börjar och slutar med en topp. Är det så att man inte ska ha med just själva toppen (med tre maskor i samma maska) i början och slutet utan bara fyra stolpar i varje maska. Någon som hänger med på hur jag menar?

Hur gör ni runt om sen? Det blir ju vågigt längst upp och länst ner, hör gör ni då med kant?

Humleblomstern har du virkat endast i bakremaskbågen så det blir så fint randigt?
Av Enid
exiteme skrev:
Umma skrev:
melon skrev:
Bild

Undrar också över mönster.Har två barbatokiga barn...
http://piashobby.blogspot.com/2010/07/b ... babok.html
http://piashobby.blogspot.com/2010/07/barbaskon.html
http://piashobby.blogspot.com/2010/07/b ... bazoo.html
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Cillan skrev:
Humleblomstern skrev:Sussry, så fina :love: ! Borde nog virka ett litet gäng kaktusar. Skulle passa bra i mitt kontor utan fönster på jobbet...

Själv har jag virkat två trasor i vågmönster. Jag virkar disktrasor bara i ena maskbågen för att de skall bli luftigare, och som en trevlig effekt av det blev vågmönstret mer framträdande.
Bild

Bild
Jag försöker göra en disktrasa av garnet du gjort av och samma mönster men jag blir inte riktigt klok. Det står i mönstret att varje varv ska börja och sluta med en topp för att inte växa men det är just växer som min disktrasa gör trots att jag börjar och slutar med en topp. Är det så att man inte ska ha med just själva toppen (med tre maskor i samma maska) i början och slutet utan bara fyra stolpar i varje maska. Någon som hänger med på hur jag menar?

Hur gör ni runt om sen? Det blir ju vågigt längst upp och länst ner, hör gör ni då med kant?

Humleblomstern har du virkat endast i bakremaskbågen så det blir så fint randigt?
Ja, precis, bara i ena maskbågen. Jag virkar som Britt beskrev i en annan tråd:

Avsluta varvet med två stolpar i samma maska i föregående varv, gör sedan tre luftmaskor och därefter två stolpar i första maskan i varvet du nyss virkade. Därefter passar det jättebra med fyra stolpar innan dalen kommer igen.
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Men hjälp... Jag håller på med den randiga baskern som finns i "Väldigt virkat" och den blev yttepytteliten. När jag kontrollerar virkfastheten (ja jag veeet att man skall göra det innan... :oops: ) ser jag att jag virkar 3,5 cm istället för 5 cm som det skall vara. Och om jag virkar överdrivet löst kommer jag upp i 4 cm. Vad skall jag göra?? Kan det stämma att det skall vara så ofantligt löst? Jag virkar kanske lite hårt, det står att det skall vara virknål 4, men jag måste ju gå upp i nr... jag vet inte vad?
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Jag blev lite kär i den lila disktrasan, och eftersom jag råkar ha samma garn liggandes hemma så tänkte jag prova. Men jag fattar verkligen ingenting av beskrivningen på dalen :oops: men så har jag inte virkat något mer utmanande än axelband och snoddar på säkert trettio år....
Kan någon hjälpa mig med en annan formulering på dalen än så som Asereht beskriver det i sin blogg..?

Edit: Nu har jag kommit på det efter lite mer surfande och funderande på vad det egentligen är som man vill med dalen - så nu funkar det!
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Kaffemoster skrev:Jag blev lite kär i den lila disktrasan, och eftersom jag råkar ha samma garn liggandes hemma så tänkte jag prova. Men jag fattar verkligen ingenting av beskrivningen på dalen :oops: men så har jag inte virkat något mer utmanande än axelband och snoddar på säkert trettio år....
Kan någon hjälpa mig med en annan formulering på dalen än så som Asereht beskriver det i sin blogg..?

Edit: Nu har jag kommit på det efter lite mer surfande och funderande på vad det egentligen är som man vill med dalen - så nu funkar det!
Utmärkt! :tumup: Lycka till med trasan!
Användarens profilbild
Av melon
Humleblomstern skrev:Men hjälp... Jag håller på med den randiga baskern som finns i "Väldigt virkat" och den blev yttepytteliten. När jag kontrollerar virkfastheten (ja jag veeet att man skall göra det innan... :oops: ) ser jag att jag virkar 3,5 cm istället för 5 cm som det skall vara. Och om jag virkar överdrivet löst kommer jag upp i 4 cm. Vad skall jag göra?? Kan det stämma att det skall vara så ofantligt löst? Jag virkar kanske lite hårt, det står att det skall vara virknål 4, men jag måste ju gå upp i nr... jag vet inte vad?
Gå upp i nummer och se om du gillar hur de blir, det brukar ju bli mycket luftigare. Men annars kanske mössan finnsa i flera storlekar?
Användarens profilbild
Av Cillan
Idag har jag virkat färdigt en dregellapp men den blev inte alls som jag tänkt mig ändå gjorde jag efter en beskrivning. Jag tycker att den blev alldeles för bred om banden. Jag jämför den kanske för mycket med en vanlig dregellapp i tyg och det går kanske inte att jämföra. Sen undrar jag varför det alltid rullar ihop sig när jag virkar något. Kan någon förklara det? Varför blir det så? Det är likadant med grytlapparna jag virkat. Syns kanske inte så mycket på bilderna för då har jag rullat ut dem.

Bild

Bild

Som sagt syns det inte på bilderna att de rullar ihop sig men det gör de.
Av MittNyaJag
Kära, kära nån!
Jag blir vansinnig på min annanassjal! Efter ett gäng felvirkningar och upprepningar har jag nu lyckats mygla ihop felvarven och jämkat och faktiskt både lärt mig mönstret och fått det att gå ihop! Har precis gjort slut på ett nystan och har ett till. Hur mycket garn går åt för de sista varven, ni som virkat den innan?

Vet inte alls om jag kan hitta fler nystan av samma garn om det tar slut så jag vill ju gärna att det går jämnt upp i slutet..
(Inte för att garnet är sällsynt, och sjalen kanske blir så liten att jag skulle vilja ha ett nystan till... men ändå...)

Den är virkad i svarta fårets "frost", med virknål 3.5.
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
melon skrev:
Humleblomstern skrev:Men hjälp... Jag håller på med den randiga baskern som finns i "Väldigt virkat" och den blev yttepytteliten. När jag kontrollerar virkfastheten (ja jag veeet att man skall göra det innan... :oops: ) ser jag att jag virkar 3,5 cm istället för 5 cm som det skall vara. Och om jag virkar överdrivet löst kommer jag upp i 4 cm. Vad skall jag göra?? Kan det stämma att det skall vara så ofantligt löst? Jag virkar kanske lite hårt, det står att det skall vara virknål 4, men jag måste ju gå upp i nr... jag vet inte vad?
Gå upp i nummer och se om du gillar hur de blir, det brukar ju bli mycket luftigare. Men annars kanske mössan finnsa i flera storlekar?
Nej, den finns bara i en storlek. Nu rent ut sagt skiter jag i den där mössan :evil: . Jag har rivit upp eländet fyra gånger och det blir inte bra! Hittar på en egen variant istället...
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 117
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?