Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av glis
kvarnvik skrev:Jag har också lärt mig att göra en stickad uppläggning, så nu behöver jag inte råka ut för att änden är slut när jag lägger upp :vågen:
Bad också om tips på elastisk avmaskning och fick tipset att söka på japansk avmaskning, men det har jag inte hunnit än :D
Är stickad uppläggning mer elastisk än vanlig? Det känns som om det vore bra med en elastisk sort till de 347 maskorna i tysk-sjalen.
Användarens profilbild
Av tweed
glis skrev:
kvarnvik skrev:Jag har också lärt mig att göra en stickad uppläggning, så nu behöver jag inte råka ut för att änden är slut när jag lägger upp :vågen:
Bad också om tips på elastisk avmaskning och fick tipset att söka på japansk avmaskning, men det har jag inte hunnit än :D
Är stickad uppläggning mer elastisk än vanlig? Det känns som om det vore bra med en elastisk sort till de 347 maskorna i tysk-sjalen.
Stummare skulle jag nog säga. Vanlig uppläggning på två stickor skulle jag nog ta.
Fryle skrev:
Franneke skrev:Åh vad många sidor jag ska läsa här, men just nu orkar jag inte och frågar därför direkt:

Har ni nåt tips på en bra stickbok för avancerat stickning? Jag är ute efter en slags encyklopedia med beskrivningar på en massa flätor, hålmönster mm
Jag har kikat lite på "Sticka mera" av Paula Hammarskog och Eva Wincent som har en hel del sånt, men jag vill tro att det kan finnas nåt ännu bättre. Om det inte finns på svenska så går engelska också bra.

Är det nån som kan tipsa? :vågen:

(Jag älskar floden av information på nätet, men jag vill gärna ha saker och ting på gammaldags papper ändå. :D )
Jag gillar Stickboken av Maria Natter, ICA förlag. Den har inga beskrivningar på plagg, men en massa olika mönster, flätor och annat. Just denna auktion är avslutad http://www.tradera.com/Stickboken-ICA-M ... _116868894 men den brukar dyka upp på Tradera med jämna mellanrum.
Jag kan bara hålla med. Den är min favorit. Jag använder den som uppslagsbok när jag ska göra något nytt eller bara för att få inspiration till att prova nya mönster.
Användarens profilbild
Av tweed
Tvåändsstickare: När man stickar med garnet i vänster hand, sticker man in stickan och hämtar garnet som man gör när man stickar vanlig rätstickning, eller måste man lägga garnet över stickan (från andra hållet s a s) för att det ska bli rätt :hmm: Jag får för mig att maskorna blir vridna om man gör på det senare sättet :hmm:
Användarens profilbild
Av melon
kvarnvik skrev:Tvåändsstickare: När man stickar med garnet i vänster hand, sticker man in stickan och hämtar garnet som man gör när man stickar vanlig rätstickning, eller måste man lägga garnet över stickan (från andra hållet s a s) för att det ska bli rätt :hmm: Jag får för mig att maskorna blir vridna om man gör på det senare sättet :hmm:
Jag gör precis som vanligt.
Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:
kvarnvik skrev:Tvåändsstickare: När man stickar med garnet i vänster hand, sticker man in stickan och hämtar garnet som man gör när man stickar vanlig rätstickning, eller måste man lägga garnet över stickan (från andra hållet s a s) för att det ska bli rätt :hmm: Jag får för mig att maskorna blir vridna om man gör på det senare sättet :hmm:
Ok, det har jag också gjort, men mina kursare ville inte riktigt gå med på att det såg likadant ut på baksidan :lol: Fast jag tycker att det duger och vi behöver inte bevisa att vi kan det perfekt :lol:
De var förresten mäkta imponerade över att du kunde mönstersticka i tvåänds och undrade hur det gick till, behöver man ha två nystan av varje färg man har i mönstret då?
Användarens profilbild
Av glis
Jag har ju lärt mig av min oortodoxa mor, och hon stickar i bakre maskbågen för att få det tätare. Annars som vanligt. (Fast hon har garnet i höger hand :roll: )
Användarens profilbild
Av MuuM
an
Enligt min stränga lärare Majken, 80 år från Linköping, måste man lägga garnet över stickan. Annars blir det inte "riktig tvåändsstickning".

Om man har två färger är det enklast att nysta dem på ett nystan och ta en tråd inifrån och en utifrån. OM man stickar två vantar på magic loop så måste man ha fyra nystan eller två tvåfärgade.
Användarens profilbild
Av melon
kvarnvik skrev:
melon skrev:
Ok, det har jag också gjort, men mina kursare ville inte riktigt gå med på att det såg likadant ut på baksidan :lol: Fast jag tycker att det duger och vi behöver inte bevisa att vi kan det perfekt :lol:
De var förresten mäkta imponerade över att du kunde mönstersticka i tvåänds och undrade hur det gick till, behöver man ha två nystan av varje färg man har i mönstret då?
Det beror ju på vilket håll man byter garnet åt, så visst kan det skilja. Jag snurrar motsols. Och jag är nog ganska anarkistisk, hantverk MÅSTE inte vara på ett speciellt sätt, man kan utveckla och modernisera :tumup:

Mönstersticka i tvåänds är inte svårare än att sticka vanlig tvåänds, fast det blir lite mer tvinnat. Jag stickar som vanligt, fast med ett nystan i varje färg (man kan sticka med tre nystan, ett i mönsterfärg och två i bottenfärgen men det tycker jag är onödigt när det går lika bra med två totalt). Säg att jag stickar med rött och vitt. Så länge det är varannan färg, tex randigt, så blir det ju som vanlig tvåänds. Men ska jag ha två röda efter varandra så måste jag tvinna med den vita tråden två gånger på baksidan, alltså ett helt varv. Annars blir det vanlig mönsterstickning och inte lika tätt som det andra. Det gäller att dra åt extra noga innan man stickar nästa maska. Begripligt? :hmm:
Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:
kvarnvik skrev:
melon skrev:
Det beror ju på vilket håll man byter garnet åt, så visst kan det skilja. Jag snurrar motsols. Och jag är nog ganska anarkistisk, hantverk MÅSTE inte vara på ett speciellt sätt, man kan utveckla och modernisera :tumup:

Mönstersticka i tvåänds är inte svårare än att sticka vanlig tvåänds, fast det blir lite mer tvinnat. Jag stickar som vanligt, fast med ett nystan i varje färg (man kan sticka med tre nystan, ett i mönsterfärg och två i bottenfärgen men det tycker jag är onödigt när det går lika bra med två totalt). Säg att jag stickar med rött och vitt. Så länge det är varannan färg, tex randigt, så blir det ju som vanlig tvåänds. Men ska jag ha två röda efter varandra så måste jag tvinna med den vita tråden två gånger på baksidan, alltså ett helt varv. Annars blir det vanlig mönsterstickning och inte lika tätt som det andra. Det gäller att dra åt extra noga innan man stickar nästa maska. Begripligt? :hmm:
Jag fattar :tumup:
Nu har jag just stickat en provlapp till ett par röd-vita vantar till H. Ska mönstersticka i ett mönster från min estländska bok:
Bild
Fast jag inverterar mönstret, då jag misstänker att det är mer praktiskt med mer röda vantar än vita :lol: Dessa ska dock INTE tvåändsstickas, för då blir de aldrig klara och detta är en kursuppgift.
Användarens profilbild
Av Fryle
Bubbi skrev:Här har det stickats ganska så lite senaste tiden, för jag har hittat en ny jätterolig hobby som tar upp all min lediga tid.
Men snart ska jag påbörja ett nytt stickprojekt. Nämligen en vargkostym till Vilhelm:
Bild

Han ÄLSKAR den boken, och frågade sin pappa om inte jag kunde göra en sådan vargdräkt till honom. Så nu har jag något att bita i :lol:
När jag såg detta mönstret tänkte jag på dig. http://www.ravelry.com/patterns/library/wild-thing-3
Användarens profilbild
Av melon
Juliusdotter skrev:Nån som vet hur mycket eskimo krymper i tvättmaskin tovning. Tanken är att sticka sockor och sedan krympa dem till dotterns strl. så hon kan ha dem som inne tofflor (med antihalk på)
Provlapp? :tumup:
Användarens profilbild
Av tweed
Juliusdotter skrev:Nån som vet hur mycket eskimo krymper i tvättmaskin tovning. Tanken är att sticka sockor och sedan krympa dem till dotterns strl. så hon kan ha dem som inne tofflor (med antihalk på)
Skulle också rekommendera provlapp, jag har stickat och tovat en väska en gång, den krympte sjukt mycket :roll:
  • 1
  • 191
  • 192
  • 193
  • 194
  • 195
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?