Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Edith
glis skrev:Edith: Jag tycket det var jättemycket fint i den där... tidningen eller vad det är. Massor av fina mönster!
Ja, verkligen! Och det brukar vara det... livsfarligt att titta in där. :shock:
Användarens profilbild
Av MuuM
glis skrev:Och vad menas med att sticka 1M links?
Links är väl vänster. Så kanske i bakre maskbågen? :hmm: Jag har faktiskt ingen aning. :-D

Men jag har stickat nästan en hel aviatrix nu. Ska kolla med sonen om den får godkänt, i så fall gör jag öronflärparna imorgon.
glis skrev:Och vad menas med att sticka 1M links?
På tyska betyder "linke Masche" en avig maska. (Räta maskor heter "rechte Masche", man stickar alltså "till höger och vänster"... :Hahaa: )
Edith skrev:Åhh, har ni sett Twist Collectives nya mönster?

Jag blev lite kär! :love:

Bild

Ojojoj vad snyggt! :loving:
Det var ju inget bra alls att jag hittade denna tråd... :wink: Jag som redan har så mycket att sticka!
glis skrev: Vad betyder "Achtung! Ich stricke eher locker!" ? Stickar hon hårt eller löst?
Hon sticker löst.
glis skrev: bzw som i "Dann nach Stickschrift über 40 bzw"?
bzw betyder normalt beziehungsweise, alltså typ respektive, vilket här inte verkar betyda nånting. Hur fortsätter meningen?
glis skrev:Rückreihe? Är det avigt varv?
Det kan det betyda, men det behöver inte det. Rückreihe är antingen varvet på baksidan, eller också den som går tillbaka, jag tänker t ex om du sticker kortvarv eller så. (Jag tycker inte att ordet finns överhuvudtaget... :hmm: ) Mest logisk är dock baksidan, skulle jag tro.

(Jag är förresten heltysk, så det är bara att fråga på! :D )
Kaffemoster skrev:Har du tittat på Bonniers stora bok om stickning? Jag tycker den är rätt bra.
Nej, det har jag inte. Det verkar inte finnas många böcker att titta på irl här i Uppsala heller... Tack för tipset! :vågen:
CrazyMagpie skrev:En klasskompis visade mig en STOR bok som hon har och som hon gillar. Inga hela mönster, men just som du skriver, beskrivningar på en massa olika reliefmönster, flätor, kanter osv.... ska kolla med henne vad den heter! (kanske att det var bonniers?)
Åh, du får jättegärna kolla. En STOR bok är precis vad jag är ute efter! :D
Av Umma
Franneke skrev:
Kaffemoster skrev:Har du tittat på Bonniers stora bok om stickning? Jag tycker den är rätt bra.
Nej, det har jag inte. Det verkar inte finnas många böcker att titta på irl här i Uppsala heller... Tack för tipset! :vågen:
CrazyMagpie skrev:En klasskompis visade mig en STOR bok som hon har och som hon gillar. Inga hela mönster, men just som du skriver, beskrivningar på en massa olika reliefmönster, flätor, kanter osv.... ska kolla med henne vad den heter! (kanske att det var bonniers?)
Åh, du får jättegärna kolla. En STOR bok är precis vad jag är ute efter! :D
Den här tycker jag är bra.
Bild
Användarens profilbild
Av MuuM
Det verkar som att den första sticksnacktråden är borta. :-( Det fanns så mycket matnyttigt i den.
Användarens profilbild
Av Fryle
Franneke skrev:Åh vad många sidor jag ska läsa här, men just nu orkar jag inte och frågar därför direkt:

Har ni nåt tips på en bra stickbok för avancerat stickning? Jag är ute efter en slags encyklopedia med beskrivningar på en massa flätor, hålmönster mm
Jag har kikat lite på "Sticka mera" av Paula Hammarskog och Eva Wincent som har en hel del sånt, men jag vill tro att det kan finnas nåt ännu bättre. Om det inte finns på svenska så går engelska också bra.

Är det nån som kan tipsa? :vågen:

(Jag älskar floden av information på nätet, men jag vill gärna ha saker och ting på gammaldags papper ändå. :D )
Jag gillar Stickboken av Maria Natter, ICA förlag. Den har inga beskrivningar på plagg, men en massa olika mönster, flätor och annat. Just denna auktion är avslutad http://www.tradera.com/Stickboken-ICA-M ... _116868894 men den brukar dyka upp på Tradera med jämna mellanrum.
Användarens profilbild
Av glis
Franneke skrev:
glis skrev: Vad betyder "Achtung! Ich stricke eher locker!" ? Stickar hon hårt eller löst?
Hon sticker löst.
glis skrev: bzw som i "Dann nach Stickschrift über 40 bzw"?
bzw betyder normalt beziehungsweise, alltså typ respektive, vilket här inte verkar betyda nånting. Hur fortsätter meningen?
glis skrev:Rückreihe? Är det avigt varv?
Det kan det betyda, men det behöver inte det. Rückreihe är antingen varvet på baksidan, eller också den som går tillbaka, jag tänker t ex om du sticker kortvarv eller så. (Jag tycker inte att ordet finns överhuvudtaget... :hmm: ) Mest logisk är dock baksidan, skulle jag tro.

(Jag är förresten heltysk, så det är bara att fråga på! :D )
:vågen: Tack! Rückreihe har att göra med kortvarv så det stämmer säkert, då skall jag nog reda ut det när jag kommer så långt.
Punkten efter bwz var ju en förkortningspunkt inser jag nu, det står 41 efter och det låter ju rimligt att man följer beskrivningen (?) till varv 40 resp. 41 ? Diagrammet är på 39 varv.

Jaha, hörrni, då skall jag bara kasta katten ur knät och lägga upp 347 maskor på stickor nr 5 (eftersom Ich stricke hardt :lol: )
Eller så går jag och tömmer diskmaskinen...
Användarens profilbild
Av tweed
Jag är ju som bekant på textilslöjdskurs och håller fortfarande på och jobbar för att få ihop 5cm tvåändsstickat :roll:
Jag har också lärt mig att göra en stickad uppläggning, så nu behöver jag inte råka ut för att änden är slut när jag lägger upp :vågen:
Bad också om tips på elastisk avmaskning och fick tipset att söka på japansk avmaskning, men det har jag inte hunnit än :D
Av Umma
kvarnvik skrev:Jag är ju som bekant på textilslöjdskurs och håller fortfarande på och jobbar för att få ihop 5cm tvåändsstickat :roll:
Jag har också lärt mig att göra en stickad uppläggning, så nu behöver jag inte råka ut för att änden är slut när jag lägger upp :vågen:
Bad också om tips på elastisk avmaskning och fick tipset att söka på japansk avmaskning, men det har jag inte hunnit än :D
:app: Låter väldigt kul!
kvarnvik skrev:Jag är ju som bekant på textilslöjdskurs och håller fortfarande på och jobbar för att få ihop 5cm tvåändsstickat :roll:
Intressant, japansk uppläggning kallar jag det för när man lägger upp så inte tråden tar slut. Japansk avmaskning har jag inte hört talas om, men det måste ju logiskt nog också finnas!
  • 1
  • 190
  • 191
  • 192
  • 193
  • 194
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?