Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Sofie
Nettan skrev:
Cillan skrev:Jag håller på att virka efter ett mönster och mitt i har jag kört fast. Det står att jag ska virka en kedjemaska. Hur gör man det?
Är det inte en sådan maska när man lägger upp i början? Typ luftmaska.
Jag tror också det är luftmaska som menas. Dåligt översatt mönster kanske? På engelska heter att göra en luftmaska chain one.
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Cillan skrev:
Humleblomstern skrev:Sussry, så fina :love: ! Borde nog virka ett litet gäng kaktusar. Skulle passa bra i mitt kontor utan fönster på jobbet...

Själv har jag virkat två trasor i vågmönster. Jag virkar disktrasor bara i ena maskbågen för att de skall bli luftigare, och som en trevlig effekt av det blev vågmönstret mer framträdande.
Bild

Bild
Jag har nu varit i garnbutiken och de hade väl rätt mycket garner men inte den härliga lila, blev aldrig att jag frågade om den kommer att komma. Jag köpte rosa istället. Tycker dock det är väldigt tunt. Har du virkat med en tråd eller dubbelt? Vad har du använt för storlek på virknålen?
Jag tycker att det är perfekt tjocklek. Det blir luftiga trasor som torkar fort. Dock fick jag faktiskt en härva i ljusblått som var lite tjockare, jätteunderligt, och som blev lite för tjock som disktrasa enligt mitt tycke. Jag har haft nr 3 på virknålen.
Användarens profilbild
Av Cillan
Sofie skrev:
Nettan skrev:
Cillan skrev:Jag håller på att virka efter ett mönster och mitt i har jag kört fast. Det står att jag ska virka en kedjemaska. Hur gör man det?
Är det inte en sådan maska när man lägger upp i början? Typ luftmaska.
Jag tror också det är luftmaska som menas. Dåligt översatt mönster kanske? På engelska heter att göra en luftmaska chain one.
Jag vet inte om det är luftmaska för det finns med i början av arbetet. Även smygmaska (jag tror att kedjemaska är smygmaska i stickning) finns med. Det är likadnat på den norska beskrivningen oxå. En helt annorlunda maska. JAg får nog skriva till dem jag köpt beskrivningen av.
Av lilla trasdockan
oh vad mysig den såg ut. jag måste sätta igång med min filt snart igen så den blir klar till jul
Användarens profilbild
Av Bowzee
4ungar skrev:så fina saker ni gör :love:
:iagree:

Jag vill också virka lindisktrasor, men vad behöver jag till det?
Av Sofie
Bowzee skrev:
4ungar skrev:så fina saker ni gör :love:
:iagree:

Jag vill också virka lindisktrasor, men vad behöver jag till det?
Lingarn i valfri/a färg/er och en virknål :tumup:
Av Sofie
Marks o kattens rena lingarn har jag använt, men det i länken som blev såna fina lila är billigare.
Användarens profilbild
Av Bowzee
Sofie skrev:Marks o kattens rena lingarn har jag använt, men det i länken som blev såna fina lila är billigare.
Tack :)
Vilket mönster är lättast för en nybörjare? :rodna:
Användarens profilbild
Av Fryle
Bowzee skrev:
Sofie skrev:Marks o kattens rena lingarn har jag använt, men det i länken som blev såna fina lila är billigare.
Lägg upp luftmaskor så långt som du vill ha trasans bredd, virka *en fastmaska, en luftmaska* med nedtag i varannan maska, upprepa mellan *. Vänd med en luftmaska, virka *en fastmaska, en luftmaska* med nedtag i förra varvets fasta maskor. Det tycker jag blir ett lagom luftigt mönster. Om man virkar hårt kan man istället göra halvstolpar.
Av Sofie
Fryle skrev:
Bowzee skrev:
Lägg upp luftmaskor så långt som du vill ha trasans bredd, virka *en fastmaska, en luftmaska* med nedtag i varannan maska, upprepa mellan *. Vänd med en luftmaska, virka *en fastmaska, en luftmaska* med nedtag i förra varvets fasta maskor. Det tycker jag blir ett lagom luftigt mönster. Om man virkar hårt kan man istället göra halvstolpar.
Och jag krokar, jag :-)
Det är en annan teknik, men mindre saker som disktrasor kan man göra på virknål. Hör av dig om du vill veta mer.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 117
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?