Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Äger och använder du en bärjacka?

Ja. Jag har en "riktig" bärjacka, med möjlighet att bära både fram och bak. Jag tycker att den varit värd sina pengar.
33
52%
Ja. Jag har en "riktig" bärjacka, med möjlighet att bära både fram och bak. Jag tycker INTE att den varit värd sina pengar.
2
3%
Nja. Jag har en vanlig, stor jacka som rymmer både mig och barnet.
9
14%
Nej. Jag använder bärskydd eller dylikt.
7
11%
Nej. Barnet har sina egna ytterkläder på, och åker i sjalen/selen utanpå mina ytterkläder.
8
13%
Annat svar. Berätta gärna vad.
5
8%
Den här gången ber jag bara er som redan hunnit bära barn under en eller fler vintrar kryssa i svar. Övriga är självklart varmt välkomna att diskutera, planera, filosofera och ställa frågor i själva tråden.

Således: Det börjar, i år igen, bli mycket snack om bärjackor och vinterkläder och regn och rusk och kalla föräldrar barn. Det här med bärjacka är ofta på tapeten. Mycket pengar handlar det om, men få modeller att välja mellan. Är det egentligen värt det?

Jag tänkte fråga er detta: hur många av er är det egentligen som har en "riktig" bärjacka? Hur många hittar på andra lösningar?

Själva har vi använt bärskydd på ryggen, eller klämt in oss båda i en stor duffel när H. har varit mindre och burits på magen. En dubbel fuskpolo med huva finns också i huset, men den gissar jag att blir meckig eller onödig nu när vi bara hänger på ryggen.
Senast redigerad av joannaoj den fre sep 10, 2010 10:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Sanna81
Jag har en riktig bärjacka. Eftersom den kändes som en förutsättning att över huvud taget ta sig ut förra vintern så säger jag att den absolut var värd sina 600 kr som den kostade i inköp (begagnad på sjalbarn). Förhoppningsvis blir den använd en hel del även kommande vinter. Vi har förresten använt den i sommar också, eftersom den var en sån som man kan ta ur fodret ur och använda antingen bara fleece-delen eller den vindtäta delen.

Bärskydd har jag inte testat. Den allra första tiden hade det väl gått med en vanlig större jacka, då använde vi inte ens bärpanelen, men när vi väl började använda den så uppskattade jag flärpen som skyddade bebishuvudet utan att vara helt knäppt, så vid ett eventuellt nästa barn så kommer jag nog att ha på den från början, och alltså inte vilja bära i en vanlig jacka om barnet föds på vintern.
Användarens profilbild
Av norkmedoo
Ja. Jag har en "riktig" bärjacka, med möjlighet att bära både fram och bak. Jag tycker att den varit värd sina pengar.
- köpte den begagnad, kan användas både av mig och min man, grymt smidig. men jag har också använt mina vanliga jackor och bärskydd.
Användarens profilbild
Av Scilla
Jag röstade på alt 2, fast jag inte har kvar jackan. Jag var inte så nöjd. Tycker det har funkat mycket bättre med bärskydd på ryggen, och på magen funkar det ofta att stänga den vanliga jackan även om jag använder bärskyddet mycket då också.
Användarens profilbild
Av Elflin
Jag röstade på att barnet har sina egna kläder i sjal/sele, men jag har en bärjacka fast jag inte använder den. Den är jättebra men min dotter gillar inte den och då fallerar hela iden med jackan. :roll: (Hon sitter inte under den utan försöker hela tiden ta sig ur och knäppa/knäppa upp knapparna :loving: )
Jag röstade annat för jag har flera bärjackor 8) . Både för bärande på mage och för både och plus en poncho :oops: . Jag tycker att de har varit värda vartenda öre!
Jag fick det aldrig att funka med bärskydd och jag får dessutom ont av att ha sjal eller sele utanpå min egen jacka.

Det enda jag inte har gillat (förutom bärskydd) är regnponchon vi hade. Knotten fick cellskräck på allvar i det, gick inte alls. Regntät jacka + paraply är bättre!
Av sjaltokan
Jag köpte en bärjacka för att bära på mage och ryggen, på magen var den toppen men jag fick inte till det på ryggen, jag tyckte den var för vid i öppningen och fick inte till det bra runt halsen på barnet, sonen var dessutom så stor då att han gärna knölade ut armarna och då var det kört, dessutom var den svår att få av med ett sovande barn på ryggen.

Så nej jag tänker inte köpa mig någon mer bärjacka, det blir bärskydd och dubbelpolo i vinter och nästa vinter, kanske i kombination med någon form av enklare poncho.

Jag köpte en Suse Kinder coat när Oscar var bebis. Köpte den via co-op här på sjalbarn för ca 800:- .
Den har varit flitigt använd och är inne på fjärde barnet som får åka innanför den nu.
Varm och skön är den. Jag hade bara önskat att den var vattentät med.
Ja, har en riktig bärjacka. Hade turen att köpa en begagnad dock, så därför har jag inte röstat eftersom den helt klart var värd de pengarna men tror inte vi hade köpt en till nypris (fast det hade nog varit värt det också, verkar ju finnas en bra andrahandsmarkad dessutom att få tillbaks lite av pengarna på). Vi har en med två lager, så vi har haft den som vinterjacka/vårjacka/regnjacka på sommaren och kommer nog använda den ett bra tag till. Vi är jättenöjda med vår, har använt den mycket, dagligen under vintern och våren.
Av Miltonia
Nolina skrev:Jag har bärjacka och jag tycker den är hemskt ful...men den har blivit välanvänd...
Så är det här också! Bärjackan jag har är inte vacker alls, men väldigt praktisk så den används mycket ändå.
Japp, det har jag och jag är jättenöjd! Jag velade mellan olika modeller och köpte tillslut en Mamajacket och ångrar det inte en sekund! Det är min snygga kappa, min sköna kappa, min bärjacka och min vardagskappa :tumup: . Jag gillar verkligen att man kan dra upp blixtlåset på panelen hela vägen även på ryggen, det underlättar så otroligt mycket när barnet ska ner eller vi kommer in och jackan ska av utan att bebisen följer med!

Men det där hålet på panelen som barnet ska ha huvudet igenom har vi inte använt, det har mina barn tvärvägrat och fått panik de få gånger jag försökt. Men den går bra att använda ändå.
Har en bärjacka som jag trivdes utmärkt i både som gravid och när A åkte på magen i vintras. Är också nöjd med min regnponcho från Suzies även om den som någon skrev tidigare, ger lite klaustrofobikänslor tror jag, men är man bara snabb med att få ut huvudet så går det bra.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?