Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av MammaBecca
Hej.

Har idag börjat använda min bärsjal till min 6 månader gamla son, så jag läst att man ska bära barnen flera timmar per dag för att göra som man gjorde "förr", vilket är mer naturligt för barnet.

Det har gått väldigt bra, förutom på den fronten att han, sedan jag började bära mer överhuvudtaget, har svårt att sova ensam. Nu ikväll kunde jag knappt lämna honom i sängen fören han vaknade igen, jag gjorde på precis samma sätt som jag gjort i flera månader. Han sov heller inte mer än 30 minuter under dagen, han brukar sova åtminstone två timmar. Han mår inte dåligt av detta, men jag som mamma har känt mig otroligt pressad. Jag är ensamstående så jag har ingen avlastning riktigt heller, då mina föräldrar arbetar under dagarna samt bor en bit bort. Samma sak med de flesta vännerna som jag orkar ta hjälp ifrån.

Har läst att de flesta barn sover bättre när de fått massa närhet under dagen, undrar därför om detta kommer gå över. Har varit nära att bryta ihop flera gånger under dagen samt någon gång igår. Allting gick bra förut, men nu när jag läst "Vad är naturligt för mitt barn?" och "Nära föräldrar" så klarar jag inte av att låta honom gnälla för sig själv, så jag kan itne gå tillbaks till det gamla.

Några tips?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Av mimpen
6 månader är väl en sån där period när de kan vara lite svårsovna. Jag tror mer på någon fas än att han skulle ha blivit för bortskämd med närhet. För jag tror inte de kan bli det! Hoppas det blir bättre snart! :heart:
Användarens profilbild
Av camsch
Hmm, jag tror om jag får vara ärlig inte att det är själva bärandet som gjort att han sovit mindre. Jag tror snarare att det är förändringen från det normala (normala= det som varit innan) som gjort det.

Hur fungerar du själv? Om du är på ett nytt ställe, eller om du ska börja på ett ny skola/nytt jobb till exempel, visst är det inte helt självklart och naturligt i början? Men snart känner man sig mer hemma och det känns inte lika "konstigt" längre.

Även det nya blir snart det normala och jag tror inte att han kommer strula med sovningen alltför länge till.
Precis som mimpen säger så är också just 6 månader dessutom ganska känd för att vara en lite strulig tid just med sovningen. En tid i förändring på flera sätt.

Hur man än vänder på det så tror jag att både mamma (och pappa) och barn vinner i längden på att få en nära kontakt, där man känner av och försöker förstå varann. Att du lyssnar på hans behov är ju en stor början, och hur kan det vara fel att få så mycket närhet som man behöver?

Förstår däremot din känsla att känna dig pressad när något som förut fungerat (och som är viktigt att det fungerar med tanke på din situation) inte går så bra längre när man fört in något nytt.
Däremot är pressen/frustrationen världens sämsta "sövningsfaktor". Vet inte hur din son är, men mina barn har verkligen radar på att jag känner mig frustrerad över att de inte vill sova (eller vad det än må vara). Då krånglar och knölar de gärna extra mycket. Om jag har all tid i världen (eller åtminstone beter mig så) så somnar de utan problem (oftast i alla fall).

En sak jag tänker på direkt är att försöka bära på ryggen om han inte vill sova på egen plats. Då får man händerna fria, och åtminstone jag kände mig inte lika bunden av bebis på mig som när hon satt på magen.
Det kan vara bra för sig själv att ha lite olika lösningar att gå om det behövs menar jag.
Och också tänka på att allt går i perioder. Det som inte går idag kan utan problem fungera i morgon.
Så ta det lugnt och försök tänka att bärandet faktiskt är nytt för honom, att han måste få en chans att vänja sig vid det också. Han kommer säkert gå tillbaka till att sova bättre inom kort, kanske inte med exakt samma mönster men bättre än nu.
Av MammaBecca
Tack för svaren!

Jag försöker tänka att det är en fas som går över. Att han skulle reagera på förändringen tänkte jag in på, då den borde vara mysig för honom, men det är klart att det är en förändring ändå, hehe. Smart tänkt!

Har kikat på det där med att ha dem på ryggen och planerar att prova det, när började du/ni med det? Vill så gärna kunna bära honom hela dagarna om han vill, så alla tips mottaget tacksamt. Tycker att det har sett lite läskigt ut när man får upp dem på ryggen. Min son är lite smalare och klenare än de 6-månaders jag träffat så han är inte lika stabil, det kanske inte spelar någon roll?

Vore praktiskt att ha honom på ryggen på kvällarna eftersom han lägger sig drygt 4-6 timmar före mig och vaknar och är orolig minst en gång per timma ända tills jag lägger mig (vi samsover, så då får han ju närheten han behöver för att vara trygg).
Användarens profilbild
Av mimpen
Jag började bära min spinkis på ryggen när han var si så där 5 månader. Provade från 2,5 månaders ålder lite då och då, men tyckte inte det blev bra när han var så ostadig.
Användarens profilbild
Av camsch
Ang ålder så var nog min tjej 6-7 månader när jag började ha henne på ryggen.
Öva i sängen eller soffan, så att om han skulle ramla (vilket aldrig hänt mig och nog generellt händer otroligt sällan) så slår han sig förhoppningsvis inte.
Jag var i sängen, och har turligt nog en stor spegel bredvid som jag kunde titta i.

Sen är det "bara" öva, öva och öva som gäller. Det ÄR faktiskt inte så svårt som det ser ut innan, t ex det där med att "slänga" upp barnet på ryggen är busenkelt när man övat lite.

Ett alternativ är sele eller Mei Tai som är lite lättare att få till när man är osäker (men inte lika mysigt och avlastande om man tänkt sig bära i många timmar).

Lite enklare, men som jag också tycker är skönt när man behöver göra något är att bära barnet på höften. Om du gör ett omslutet kryss, fast du innan du gör själva krysset sätter honom på sidan av dig så avlastar det bra (annars är det risk för snedbelastning).
Av MammaBecca
Jag har en lång trikåsjal, har enbart sett vävda sjalar när jag tittat på instruktioner till att bära på ryggen, går det med trikåsjalen med? Undrar också om det är lätt att ex. plocka svamp/bär när man bär på ryggen? Med bärsele går det ju knappt att böja sig, har inte provat med bärsjal på magen men ryggen känns som det som borde fungera bäst.

Har även kollat lite på att bära på höften, men det ser inte så bekvämt ut. Får prova helt enkelt :)
Användarens profilbild
Av mimpen
Nja, trikåsjal på ryggen funkar inget vidare, det blir för svajigt tycker jag.

Och jag kan böja mig när jag bär på ryggen, men man får ju böja benen och inte ryggen. Så det rä jobbigt :lol:
Användarens profilbild
Av loppatoppa
MammaBecca skrev:Jag har en lång trikåsjal, har enbart sett vävda sjalar när jag tittat på instruktioner till att bära på ryggen, går det med trikåsjalen med? Undrar också om det är lätt att ex. plocka svamp/bär när man bär på ryggen? Med bärsele går det ju knappt att böja sig, har inte provat med bärsjal på magen men ryggen känns som det som borde fungera bäst.

Har även kollat lite på att bära på höften, men det ser inte så bekvämt ut. Får prova helt enkelt :)

Tycker själv det är för svajjigt m trikå på ryggen. Bättre m vävd sjal då. Jag tycker det är ok att vara ute i skogen o plocka bär/svamp m liten på ryggen. Men som det skrivs tidigare så får man tänka på att böja mer på benen än ryggen (vilket man ju eg ska ändå :)). David är nu 16 månader o oftast i skogen så bär vi i patapumen (sele). När han var mindre så var det vävd sjal på ryggen.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?