Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Mar
Eloem skrev:Tack, snälla för hjälpen! Uj, vad bråttom det blev... Nu till helgen åker vi till Sthlm och nästa helg har vi kalas så det får bli helgen därefter. Vet inte riktigt vad för slags höst jag hade i åtanke, barndomens skånehöst kanske? Tänkte inte på att hösten kommer så mycket tidigare norrut... Vet inte vart vi ska åka, men Grövelsjön låter som ett bra förslag, jättebra oxå med alla tips på vad man behöver, :notes:. Någon som har fler tips på vart man kan åka? Gärna i Dalarna, så blir det inte så långt att resa, men även tips på andra ställen mottages tacksamt
Grövelsjön är ett jättebra förslag tycker jag också. Om man kan tänka sig att åka lite längre så är jämtlandsfjällen fina och lätta att vandra i också. Storulvån http://www.svenskaturistforeningen.se/s ... llstation/ är ett bra ställe att utgå ifrån. Antingen kan man göra mindre dagsturer i omgivningen eller gå jämtlandstriangeln http://www.svenskaturistforeningen.se/s ... urforslag/. På Blåhammarens fjällstation äter man jättegott. Funkar mycket bra med barn också. Har man ännu mer tid så ska man absolut gå över till norska sidan, Storerikvollen. Jättefint och lättgånget.

Jag har fjällvandrat mycket, men bara en gång med barn, när äldsta sonen var 1,5 år. Det känns som att väldigt mycket hänger på vädret när man har en liten med. Den här gången blev det fakiskt storm, dimma och snöblandat regn trots att det var tidigt i augusti. Vi fick anpassa oss lite och bara gå till Blåhammaren istället för hela "triangeln".

Hoppas ni får det jättebra på er vandring!
Användarens profilbild
Av IdaMaria
Jag kan också rekommendera Storulvån. Där bor man i princip på kalfjället, bara lite fjällbjörkar runt stationen. Så det är ingen lång uppförsbacke att ta sig upp för innan man är på fjället. Det kan ju vara bra när man har barn med sig. Det är ju trist om man måste ta sig upp för samma långa backe varje gång och sedan inte orkar gå så mycket längre.
(Till Grövelsjön har jag aldrig varit, så jag kan inte jämföra).

Vi var där i slutet av juni och gick några kilometer och tältade en natt. Första natten i tält för vår då sexmånaders tjej. Då bar jag henne i bärstol för att sambon inte skulle behöva bära ihjäl sig. Tält, sovsäckar, kök, mat, kläder för två + liten blir ganska mycket även för en kort tur. I bärstolen går det att packa en del. Men på dagsturer har hon fått åka sjal. Det kan vara bra att prova bära på ryggen innan ni åker det blir lättare att gå i terrängen om man ser var man sätter fötterna. Jag bar en del på ryggen i trikåsjalen (tricotslen) men då vägde L nog bara 6 kg. Den sista tiden har hon fått åka i patapumen på ryggen när vi plockat svamp. Nu tappade jag tråden...

I klädväg tror jag att ni klarar er bra med det ni har så länge ni anpassar dagsturerna efter vädret. Ta med kläderna barnen brukar ha ute på senhösten/tidigvinter innan snön kommer och regnkläder så klarar ni er nog bra. Så länge man inte ska bära tungt eller gå jättelångt så behöver man inte så stabila skor då kan det vara viktigare att ha med stövlar. Terrängen runt Storulvån är inte så stenig.

Hoppas ni får en härlig tur och bra väder.
Vi ska upp till Borgafjäll den helgen :)
Användarens profilbild
Av Picea
Tråkigt med sjuka, hoppas ni blir bättre till nästa helg.

Jag ville bara säga att om ni fortfarande vill till Grövelsjön och inte får till det med fjällstationen, så kolla Lövåsgården! Jag har inte bott där själv, men varit där och ätit på deras restaurang och det är verkligen jättefint. Fjällederna börjar precis bakom knuten där också.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?