Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

:tumup: :tumup: :tumup: :tumup: :tumup: För att du gör till din mamma & pappa!!! Klart de skall ha med :loving:

trollotta skrev:Ett annat bra tips för julklappar och hemmapyssel är att göra egna tvålar, handkrämer och salvor. Det finns lätta recept och blir nästan alltid tokigt uppskattat, så kan man måla etiketter och eller glasburkar själv.

Det kommer jag garanterat att göra. Om jag hinner så skall jag virka amiguramis till de minsta släktingarna. Jag gör även en paketkalender till min mamma och pappa (det är inte mer än rätt, dom har ju slitit med det under så många år) och där finns det ofta med hemgjorda praliner, hemgjort te, fröblandningar och något sytt.
MammaTess skrev:För oss som inte har Photoshop, ja och för alla andra också så kommer här ett annat tips på kul julklapp, tar lite tid att göra men blir så fint!

http://www.photopearls.se/
Åh, då kommer jag att tänka på en konstnär jag sett på en utställning här i trakterna i sommar. Hon gör jättefina kollage, bl.a. porträtt, och sätter en "vanlig bild" som bakgrund. Här är en länk, men det gör sig inte alls lika bra på skärmen som i verkligheten :| http://www.artsaysit.se/docs/portfolio.htm
Hon använde sig av olika lager av glas i ramen också, för att få liksom en 3D-effekt. Jag blev jätte-inspirerad, jag har massor av enkla "ramar" med bara en glasskiva utan ram. Tänkte man kunde klistra en bild på någon häftig plats underst, och sedan ett foto av sig själv (eller nån annan) ovanpå glaset, och sedan lacka över alltsammans... Kanske. Det var ialf skitsnyggt som hon hade gjort, men hon är ju proffs...
Här är bilder jag själv tog på utställningen (Bryggeriet i Nora). Mobilbilder som inte alls gör konstverken rättvisa, men men..
Först Åsa Söderström:
Bild
Bild
Och sen en annan konstnär (som jag tyvärr inte minns namnet på nu), som jobbade i textil och återanvände gamla korsstygnstavlor bl.a. Kanske inte framgår så tydligt på bilden, men hon/han har satt ihop flera olika gamla broderier och lagt till lite själv. I andra tavlor hade konstnären sytt fast andra textilmaterial, med bilder på t.ex. ansikten. Skithäftigt! :app:
Bild
hej på er!

här har varit lite stiltje i julklappsfixandet, har ääääntligen fått upp hyllor i mitt pysselrum så det har tagit full uppmärksamhet. men tänkt har jag gjort :)

jag har tänkt göra tvättpåsar till min pappa med familj, hade först tänkt använda tyll men kom på att det nog går sönder lite för lätt, så det blir av gamla lakan istället. har tänkt klippa ut bokstäver i olika tyger och sicksacka fast så det står "XX TVÄTT" på. tyvärr har projektet fastnat på att strykjärnet är hopplöst försvunnit så jag kan ju inte stryka fast vlieselinet. men har kommit på att jag ju faktiskt kan använda resestrykjärnet! man är inte smart när man är gravid ;)

och så har jag kommit på att svärfar (en av de svååååraste) ska få ett förkläde med handavtryck på. tänkte sy ett jättebasic i vanligt vitt bomullstyg och sedan trycka barnens händer på. problemet är ju bara att det ena barnet är i magen, så hennes händer kommer jag inte åt än ;) men jag kan ju sy det i alla fall

hade tänkt lägga upp några bilder på det jag gjort hittills eg, men måste bara ladda upp dem någonstans först. himla meckigt att man måste göra så här... men jaja, det är bara att gilla läget :)

hur går det för er andra?
Lady Li skrev:
Mammut skrev:
IdaMaria skrev:Ooo så bra tråd nu blev jag jätte inspirerad :) och om man börjar nu behöver det ju inte bli så panikartat på slutet.
little_me skrev:Förra el förrförra julen ade nån gjort tavlor i svartvitt till en lillebror tror jag.. Jättefina! Sånna vill jag göra men hittar inte tråden, nån som vet vad jag pratar om?
Det var förförra julen, och visst var dom super fina! Jag blir sugen på att göra en till sambon, måste bara hitta en bra bild.
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... a&start=75
Åh, dom är jättefina! !
Men hur gör man??
Sådana har jag gjort. Först Photoshop sen rita av. Bäst är att göra med en overhead. Speciellt om man gör ansikten, minsta lilla fel gör det olikt..
Det går bra att använda Word också.
Så här:
infoga bilden
klicka på bilden så att du får upp verktygsfältet "bildobjekt"
ändra till gråskala (knappen med två staplar)
öka kontrasten tills det bara blir svart och vitt (knappen med en svart/vit cirkel och en pil uppåt)

Sedan ska man bara få över bilden till tavlan men den biten har jag inte löst ännu... overhead var ju ett alternativ men det vet jag inte var jag får tag i...
Jag tänker ge bort torkad svamp i julklapp men vet inte hur jag bör förpacka den.
Själv brukar jag frysa all svamp men det är ju inte lika kul att ge bort så nu håller jag på och torkar.
Men ska de förvaras i täta burkar eller i öppna burkar eller i burkar med ett tyg över bara?
Någon som vet vad som är bäst?

Jag har även tänkt göra morotsmarmelad med citron.
IdaMaria skrev:
Lady Li skrev:
Mammut skrev:
IdaMaria skrev:Ooo så bra tråd nu blev jag jätte inspirerad :) och om man börjar nu behöver det ju inte bli så panikartat på slutet.
little_me skrev:Förra el förrförra julen ade nån gjort tavlor i svartvitt till en lillebror tror jag.. Jättefina! Sånna vill jag göra men hittar inte tråden, nån som vet vad jag pratar om?
Det var förförra julen, och visst var dom super fina! Jag blir sugen på att göra en till sambon, måste bara hitta en bra bild.
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... a&start=75
Åh, dom är jättefina! !
Men hur gör man??
Sådana har jag gjort. Först Photoshop sen rita av. Bäst är att göra med en overhead. Speciellt om man gör ansikten, minsta lilla fel gör det olikt..
Det går bra att använda Word också.
Så här:
infoga bilden
klicka på bilden så att du får upp verktygsfältet "bildobjekt"
ändra till gråskala (knappen med två staplar)
öka kontrasten tills det bara blir svart och vitt (knappen med en svart/vit cirkel och en pil uppåt)

Sedan ska man bara få över bilden till tavlan men den biten har jag inte löst ännu... overhead var ju ett alternativ men det vet jag inte var jag får tag i...
Skriva ut och föra över med ett gammalt klassiskt kalkerpapper :)
IdaMaria skrev:Jag tänker ge bort torkad svamp i julklapp men vet inte hur jag bör förpacka den.
Själv brukar jag frysa all svamp men det är ju inte lika kul att ge bort så nu håller jag på och torkar.
Men ska de förvaras i täta burkar eller i öppna burkar eller i burkar med ett tyg över bara?

Lufttäta burkar är bäst, annars tar de åt sig av fukten i luften.

Morotsmarmelad är sååå gott! :mums:
IdaMaria skrev:Jag tänker ge bort torkad svamp i julklapp men vet inte hur jag bör förpacka den.

min svamptokige kusin torkar svamp som bara den just nu i sin nybyggda tork. Han förvarar dem i lufttäta burkar, såna där glasburkar med gummiring i locket
Nu tassar jag in i tråden. Även om jag helst inte tänker på julen riktigt ännu, men pysselinspiration är ju kul.
ellla skrev:jag fick en ide´att sy tvättpåsar och små pulpåsar till den del av familjen som reser mycket. Det är ju trevligare att ha småflaskor i snygga påsar än i plastpåsar!
Små pulpåsar till typ necessären är ju en bra idé!
Tack emindy och ericah!
Då ska jag se om jag kan fynda några snygga burkar på loppis. Det är tratt/höst-kantareller som jag tänkt torka men dom har inte riktigt kommit här ännu (eller så har jag letat på fel ställen :wink: ).
äpple skrev:Man kan konservera svamp också. Den här artikeln fick mig intresserad: http://www.svampguiden.com/artikel_konservering.asp.
Konservera, intressant! Det ska jag prova om jag hittar mera gula kantareller.
IdaMaria skrev:Tack emindy och ericah!
Då ska jag se om jag kan fynda några snygga burkar på loppis. Det är tratt/höst-kantareller som jag tänkt torka men dom har inte riktigt kommit här ännu (eller så har jag letat på fel ställen :wink: ).
äpple skrev:Man kan konservera svamp också. Den här artikeln fick mig intresserad: http://www.svampguiden.com/artikel_konservering.asp.
Konservera, intressant! Det ska jag prova om jag hittar mera gula kantareller.
kan annars tippsa om att ikea har snygga burkar med patentlock, små(lagom till marmelader och gebort) för 15:-!!
ellla skrev:jag fick en ide´att sy tvättpåsar och små pulpåsar till den del av familjen som reser mycket. Det är ju trevligare att ha småflaskor i snygga påsar än i plastpåsar!
(Fast om man har det i handbagaget när man flyger så måste man väl ha sådana genomskinliga plastpåsar för småflaskor så att säkerhetspersonalen lätt kan kontrollera innehållet?)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 15

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?