Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
sassa78 skrev:hur gör ni om ni stickar t.ex en mössa på rundsticka och när ni ska börja ta i hop den upptill.. för att stänga den alltså.. det blir så himla trångt tillslut och går inte alls bra. Någon som har nått tips :hmm:
Magic Loop :-)
Användarens profilbild
Av Fryle
kvarnvik skrev:
sassa78 skrev:hur gör ni om ni stickar t.ex en mössa på rundsticka och när ni ska börja ta i hop den upptill.. för att stänga den alltså.. det blir så himla trångt tillslut och går inte alls bra. Någon som har nått tips :hmm:
Magic Loop :-)
Strumpstickor för oss osofistikerade. 8)
Jag ska aldrig mer glömma att sticka provlappar. Jag fick repa upp hela bakstycket på Vidars pippitröja igår för att jag hade stickat alldeles för hårt. :|
TUR att jag stickar i Eskimo iaf så det går snabbt. Tänk om jag hade stickat på 2,5or och bomullsgarn... :whut:
kvarnvik skrev:
sassa78 skrev:Vad är magic loop?
sök på youtube så får du se hur man gör :D
Finns beskrivet på Garnstudios hemsida också under "helpdesk". :tumsup:
Åh tack! det ska jag pröva.. är bara så less nu för jag sabbade just en mössa som jag jobbat med som sjutton... det stöp på slutet... ska se om det går bättre med macig loop =)
Användarens profilbild
Av MuuM
puppan skrev:Får jag slänga in en fråga här. :D

Jag behöver två nystan av Järbo klubbgarn och på garntjänst bl a kostar frakten 49:- Känns lite onödigt när jag bara ska ha två nystan.. :hmm:
Vet någon ett ställe så här rakt upp och ned där jag kan beställa på nätet med lägre frakt alternativt i butik i sthlmsområdet?
Finns i skräpbutiken i Fruängen!
MuuM skrev:

Jag behöver två nystan av Järbo klubbgarn och på garntjänst bl a kostar frakten 49:- Känns lite onödigt när jag bara ska ha två nystan.. :hmm:
Vet någon ett ställe så här rakt upp och ned där jag kan beställa på nätet med lägre frakt alternativt i butik i sthlmsområdet?
Åh tack!
Men då blir jag genast lite besvärlig och tycker att det är på fel sida om stan. :wink:
Vet du om det finns ngn annanstans med?
Användarens profilbild
Av MuuM
puppan skrev:
MuuM skrev:

Åh tack!
Men då blir jag genast lite besvärlig och tycker att det är på fel sida om stan. :wink:
Vet du om det finns ngn annanstans med?
:fnissa: Det kan inköpas och levereras till Hornstull om det är bättre? Eller så kan jag köpa det, lämna till Bubbi i city och så kan du träffa henne och få det.

Jag skulle nog titta i "skräpbutiker" runtom där du bor. Den i Fruängen har massor av Järbo-garner och det kanske är en strategi hos dem (Järbo, alltså) att finnas i såna lite mer udda butiker. Och jag menar alltså en sån butik som säljer allt från äggskivare till bh:ar...
Jag var i två handarbetsaffärer i sumpan idag där de hade Järbo, men inte klubbgarnet.
Irriterande!

JAg funderar lite på ditt erbjudande Muum, helst vill jag ha det så snabbt som möjligt och gärna innan tisdag. 8)
Användarens profilbild
Av MuuM
puppan skrev:Jag var i två handarbetsaffärer i sumpan idag där de hade Järbo, men inte klubbgarnet.
Irriterande!

JAg funderar lite på ditt erbjudande Muum, helst vill jag ha det så snabbt som möjligt och gärna innan tisdag. 8)
Vilken klubb? Jag kommer nog till Fruängen tidigast på måndag, då kan jag kolla. I morgon ska jag inte dit och på söndag är butiken stängd.
MuuM skrev:
puppan skrev:Jag var i två handarbetsaffärer i sumpan idag där de hade Järbo, men inte klubbgarnet.
Irriterande!

Vilken klubb? Jag kommer nog till Fruängen tidigast på måndag, då kan jag kolla. I morgon ska jag inte dit och på söndag är butiken stängd.
Hammarby, alltså grön och vit. Det ska bli vantar och en mössa till min svåger.
Vad gulligt var min sambos kommentar. :fnissa:
Användarens profilbild
Av MuuM
Ett tips:
Barbro skrev: http://www.wermland.nu/Stickning/
Vi har väl alla olika minnesregler för hur mycket garn vi tar av till att lägga upp. Men ibland är det lite svårare. Hur mycket behöver vi ha till att lägga upp 320 maskor eller 480? Det kan vara lite svårt att veta ibland eftersom det varierar med grovleken på garnet. Om garnet är mycket dyrbart känns det inte bra att ta till alltför mycket och sedan kapa av och slänga och det är jättetrist om det inte räcker. Tänk om det räcker till 420 maskor och det skulle vara 450 i uppläggningsvarvet till den där vackra sjalen. När jag skulle lägga upp till min fair isle tröja häromdagen kom jag på att om jag tar en tråd från yttersidan av mitt garnnystan och en tråd från insidan - gör en ögla av de två och startar med så kan jag lägga upp hur många eller få maskor jag vill utan att få problem.
Bild
På bilden har jag gjort en ögla av båda garnändarna och så ser jag till att den tråd jag vill sticka med när jag börjar sticka första varvet, den tråden ligger över mitt pekfinger när jag lägger upp. Så lägger jag upp flera hundra maskor och när det är klart så låter jag den första öglan glida ut över änden på stickan i andra änden av uppläggningen.
Användarens profilbild
Av tweed
kvarnvik skrev:Det var en fin virkad sjal på framsidan på nya S&S katalogen, den måste nog nästan göras 8)
När jag tittade närmare på mönstret verkar den vara stickad med en virkad kant, jag tog för givet att den var virkad för jag tyckte att den var så lik ananassjalen :roll:
Nu blev den ju ännu mer lockande att göra :-)
  • 1
  • 177
  • 178
  • 179
  • 180
  • 181
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?