Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

caimos skrev:
trollotta skrev:Ett annat bra tips för julklappar och hemmapyssel är att göra egna tvålar, handkrämer och salvor. Det finns lätta recept och blir nästan alltid tokigt uppskattat, så kan man måla etiketter och eller glasburkar själv.

Det kommer jag garanterat att göra. Om jag hinner så skall jag virka amiguramis till de minsta släktingarna. Jag gör även en paketkalender till min mamma och pappa (det är inte mer än rätt, dom har ju slitit med det under så många år) och där finns det ofta med hemgjorda praliner, hemgjort te, fröblandningar och något sytt.
Vad är det? :hmm:

Kul tråd, bra med inspiration :tumup:
Små gulliga japanska djur! Typ manga fast virkat!
cinclus skrev:Sempers mjölkpulver till 1 L (man behöver inte köpa storpack menar jag, om de finns nu) är ju perfekta basen för mindre sliskigt utflykts-oboy-pulver :tumup:

Ett tag hade jag en färdig blandning av kaffepulver och mjölkpulver också. Då löste sig mjölken bättre. Men nu har jag det uppdelat, efts maken vill ha utan mjölk. En flaska mindre ;-)

I utflyktsryggan förvaras blandningen bäst i vidhalsade pastflaskor typ drickyoughur och brämhults juicer. Inget puvler spill å skedar då alltså.

Liten parantes... :oops:

För oj, nu börjar jag längta till vinterutflykter ju! Gnistrande snö, frostnupna kinder och sol :vågen:
Åh, bra tips trots urspårningen :-)! Man skulle kanske kunna göra en utflyktsrygga med innehåll och ge bort som julklapp. Eller en kasse, det är enklare att sy. Sen gör man chokladpulver, skorpor, köper kaffepulver och en fin termos. Det skulle i alla fall jag bli riktigt glad över :app:
oj, vad mycket det har hänt här :)
Linnea skrev:Vilken kul grej med vinylskivorna, jag ska definitivt göra skål och drinkunderlägg till en person i julklapp. Hittade en bra beskrivning här: http://fittforcefive.wordpress.com/2008 ... vinylskal/
nu har jag gjort ett kit med skål och underlägg som några vänner fick i födelsedagspresent, det blev jättebra och det var ju inte ALLS knöligt att göra skålen, bara svårt att ha tålamod att låta den stå inne länge nog :wink: ska ta och lägga upp en bild på det sedan.
cinclus skrev:Just ja, fick glasunderlägg som ngn gjort gm att ställa in créme-fraiche-burkar (kesella o dyl) i ugnen... :shock:

Fast tyvärr används ju inte glasunderlägg så ofta här då. Och så vackert var det väl inte. Men kul!
skulle man inte kunna lägga glitter på burken när den smälter? eller kanske någon färg? då borde det ju smälta ihop...
ellla skrev:jag fick en ide´att sy tvättpåsar och små pulpåsar till den del av familjen som reser mycket. Det är ju trevligare att ha småflaskor i snygga påsar än i plastpåsar!
pulpåsar? vad är det?

har själv fundering på att sy tvättpåsar i finmaskig, mjuk tyll. borde inte det vara en bra idé? då blir det ju inte tätt så att det börjar lukta... är det någon som kommer på några nackdelar?
Tassar. Jag har fått för mig att jag kanske ska hinna sy en waldorfdocka till sonen innan julafton är här. :Hahaa:
tussilago skrev:oj, vad mycket det har hänt här :)
pulpåsar? vad är det?
Påsar sydda i pul-tyg. Pul-tyg används framför allt i tygblöjor. Det är ett tyg som är laminerat så det stänger in vatten men samtidigt andas (kolla in forumets tygblöjavdelning för mer info). Funkar alltså också toppen att sy påsar av för blöta badkläder, smutsiga kläder från dagis osv.
Jag drömde mig bort i Pandurokatalogen och blev sugen på att göra karameller och tvålar att ge bort i julklapp.
Själv har jag lite julklappsångest och vet inte om köpa eller göra är årets melodi (ur mottagarnas synvinkel, själv vill jag alltid göra). Så jag tassar här och läser. Funderar på att låta Nora måla örngott då vi ändå har en bunt textilpennor hemma.
IdaMaria skrev:Ooo så bra tråd nu blev jag jätte inspirerad :) och om man börjar nu behöver det ju inte bli så panikartat på slutet.
little_me skrev:Förra el förrförra julen ade nån gjort tavlor i svartvitt till en lillebror tror jag.. Jättefina! Sånna vill jag göra men hittar inte tråden, nån som vet vad jag pratar om?
Det var förförra julen, och visst var dom super fina! Jag blir sugen på att göra en till sambon, måste bara hitta en bra bild.
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... a&start=75
Åh, dom är jättefina! !
Men hur gör man??
Mammut skrev:
IdaMaria skrev:Ooo så bra tråd nu blev jag jätte inspirerad :) och om man börjar nu behöver det ju inte bli så panikartat på slutet.
little_me skrev:Förra el förrförra julen ade nån gjort tavlor i svartvitt till en lillebror tror jag.. Jättefina! Sånna vill jag göra men hittar inte tråden, nån som vet vad jag pratar om?
Det var förförra julen, och visst var dom super fina! Jag blir sugen på att göra en till sambon, måste bara hitta en bra bild.
Åh, dom är jättefina! !
Men hur gör man??
:iagree:
Mammut skrev:
Åh, dom är jättefina! !
Men hur gör man??
Sådana har jag gjort. Först Photoshop sen rita av. Bäst är att göra med en overhead. Speciellt om man gör ansikten, minsta lilla fel gör det olikt..
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 15

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?