Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av suswae
Hejsan

Jag har använt minimundus trikåsjal men jag får det inte riktigt att fungera. Jag brukar bära min 5 månaders framåtvänd på magen för det trivs hon med, men .... Kryssdelarna som hon sitter i drar jag från knäveck till knäveck men de åker ihop så tillslut sitter hon på två smala "band". Jag justerar tillbaks det men det glider hela tiden ihop. Jag har även en BabyBjörn som hon trivs i men jag tycker den är ostadig och dessutom blir jag trött i ryggen snabbt.

Är det någon som har en lösning på detta? Fungerar det bättre med en vävd sjal?

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar.
Jag har väldigt liten erfarenhet av att bära barn framåt i sjal men jag tror inte en vävd sjal är bättre än en trikåsjal. Man kan bära i en position som heter budda som ska funka. Den finns beskriven bland knytinstruktionerna på första sidan.

Det bästa är att bära mage mot mage om man bär i sjal (eller på ryggen såklart) men jag har förstått att endel bebisar är nyfikna saker som inte accepterar att sitta med huvudet mot bröstet och bara kunna titta åt sidorna.
mammagumman skrev:Du kan prova att bära på ryggen och se om bebisen blir mer nöjd. En del bebisar som inte trivs mage mot mage trivs bättre på ryggen. Här finns knytinstruktion för ryggbärande med trikåsjal -> http://www.youtube.com/watch?v=L1xdQnr8 ... re=related
Mmm verkligen. I en knytning högt upp på ryggen kan dom sitta och kika över axeln.
Användarens profilbild
Av Marina
alternativt sitta på höften, man kan göra samma knytning som man gör på magen men med krysset och bältet på höften istället.

Att sitta framåt med benen när är supersvårt att få till bra, nästan omöjligt skulle jag vilja säga... men även i trikå kan du kolla upp "buddha"-ställningen, det kommer dock alltid att bli tungt för dig eftersom vikten kommer långt ut från din kropp och du får inte samma trygga känsla som när man bär inåt eller på ryggen.

Du kan också prova att bära inåt men med armarna utanför, det brukar accepteras även av mer nyfikna barn.
Av suswae
mammagumman skrev:Du kan prova att bära på ryggen och se om bebisen blir mer nöjd. En del bebisar som inte trivs mage mot mage trivs bättre på ryggen. Här finns knytinstruktion för ryggbärande med trikåsjal -> http://www.youtube.com/watch?v=L1xdQnr8 ... re=related
Jag ska genast, fast med hjälp pröva att få upp henne på ryggen. Jag hoppas bara att jag kan få henne tillräckligt högt upp och att hon inte hasar ner.
Av suswae
Marina skrev:alternativt sitta på höften, man kan göra samma knytning som man gör på magen men med krysset och bältet på höften istället.

Att sitta framåt med benen när är supersvårt att få till bra, nästan omöjligt skulle jag vilja säga... men även i trikå kan du kolla upp "buddha"-ställningen, det kommer dock alltid att bli tungt för dig eftersom vikten kommer långt ut från din kropp och du får inte samma trygga känsla som när man bär inåt eller på ryggen.

Du kan också prova att bära inåt men med armarna utanför, det brukar accepteras även av mer nyfikna barn.
På höften kan fungera men jag är inte riktigt säker på att jag vet hur du menar. Skjuter du bara allt något åt sidan eller har du någon länk till en instruktion? Jag har kollat på knytinstruktionen för höft under trikå och den såg bra men annorlunda ut så jag antar att det inte är den du menar.

När jag hade henne framåt var det enligt denna instruktion, nr 4 http://www.babylonia.be/product_manual/ ... eds_LR.pdf men det har jag slutat med för det fungerar dåligt.

Buddha har jag också testat, men jag kan pröva igen. Vikten kommer verkligen långt fram och det är ett problem. Jag hoppas att höften eller ryggen kan vara lösningen för oss.
Användarens profilbild
Av Marina
när jag knutit trikå på höften gör jag exakt samma knytning som om jag knöt för magbärande, jag tar smokingbältet över höften, korsar över motsatt axel stoppar ner tåtarna,korsar höften, drar ett varv, knyter höften under smokingbältet och sätter sedanner barnet på samma sätt som inåtvänd på mage.
suswae skrev:
Jag ska genast, fast med hjälp pröva att få upp henne på ryggen. Jag hoppas bara att jag kan få henne tillräckligt högt upp och att hon inte hasar ner.
Hjälp är bra! Att stå i sängen (mjukt under) och framför en spegel är bra det med! Lycka till! :D
Av suswae
Nu har jag testat att ha henne på ryggen, hon gillar det och jag med! Tyvärr har jag en riktig kräkig tjej så jag får räkna men en och annan i nacken :)

Nästa steg blir att lära mig att få dit henne på egen hand. Jag övade i sängen utan hjälp och det gick sådär. Måste nog börja med lite assistans innan jag får till det. Det var klurigt att få tyget att ligga slätt och utspritt över hennes rygg och under rumpan. Jag vill gärna få henne tillräckligt högt upp och då blir det svårt att rätta till tyget. Men jag ska studera filmen lite extra och kolla in tekniken så ska det nog bli bra.

Jag ska testa att ha henne på höften också, vi får se hur det går. Fördelen är att man har mer koll på henne men nackdelen är såklart snedbelastningen. Jag ska testa!

Massor med tack för alla tips
Själv tycker jag att det funkar att ha på höften kortare stunder, tillexempel när man skalar potatis eller liknande ;) Variera vilken höft du bär på så blir det inte att du slitter på bara en axel, lycka till :tumup:
Vad kul att det funkar! :D

Ett sätt att få barnet till ryggen är att börja med barnet på höften. Lägga gördeln runt barnet och dig och göra en knut på framsidan och sedan hasa barnet runt höften bak till ryggen samtidigt som sjalen håller fast barnet. Var det begripligt :hmm:

Och sedan därefter knyta någonslags omslutet kryss genom att ta ändarna efter knuten upp på vardera axeln i ett kryss över barnet på ryggen, under benen och sedan fram till magen där du knyter till.

Annars gillade jag själv vrikkesikker just för att Malva då kom högre upp på ryggen. -> http://www.youtube.com/watch?v=UltU9nCoWC4

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?