Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

*skratt*

I afton så kom jag å tänka på just julen. "Kanske man skulle starta Jultråden 2010 nu... " ;-)

I mitt fall är det lite logiskt. Vi flyttar nu i höst så det är liksom "Just ja, till jul så bor vi inte här längre", "Oj, första julen huset där" o s v.

*Men* jag tänkte även att jag skulle vilja ha en bunt kuliga pysseltips. Ngt man kan göra tillsammans med en 3½-åring. LIte nyskpande. Typ Bissa-hönorna... :loving: Avvaktar dock med den förfrågan ett tag till. Först flytt. Pust.
Japp, det var tussilagos länk & tack för översättningen :tumup:
Moson skrev:
annelithor skrev:Kan någon som är bättre på engelska översätta receptet på chokladdryckspulvret till mig? Såg ju super fint ut. Och vart tusan får man tag på mjölkpulver? Eller kan man hoppa över det och köra med mjölk istället för vatten? Det borde ju fungera sen.
Jag brukar köpa Sempers torrmjölk, tror den brukar finnas bland bakingredienserna.

Receptet på classic cocoa (om det var den som Tussilago länkade till du menade)

12 portioner varm kakao
Ingredienser
1 kopp strösocker
1 kopp Osötat kakaopulver
1 kopp mjölkpulver
1 / 2 tsk salt
1 / 2 kopp hckad choklad
1 / 2 kopp minimarshmallows

Varva socker, kakaopulver, mjölkpulver, salt, chokladhack och marshmallows.
Sempers mjölkpulver till 1 L (man behöver inte köpa storpack menar jag, om de finns nu) är ju perfekta basen för mindre sliskigt utflykts-oboy-pulver :tumup:

Ett tag hade jag en färdig blandning av kaffepulver och mjölkpulver också. Då löste sig mjölken bättre. Men nu har jag det uppdelat, efts maken vill ha utan mjölk. En flaska mindre ;-)

I utflyktsryggan förvaras blandningen bäst i vidhalsade pastflaskor typ drickyoughur och brämhults juicer. Inget puvler spill å skedar då alltså.

Liten parantes... :oops:

För oj, nu börjar jag längta till vinterutflykter ju! Gnistrande snö, frostnupna kinder och sol :vågen:
tussilago skrev:o, vad kul att vi är så många :)

nu har jag förresten hittat beskrivningen på pocketfodral:
http://rinosyr.wordpress.com/2008/07/12/pocketvarmare/

just nu håller jag på att testa att göra glasunderlägg av gamla lp-skivor. vi har en hel hög som ska slängas och jag kände att de här måste man kunna göra något av :) har sett många som smälter och gör skålar men jag tycker att det känns lite meckigt (fast jag kanske måste testa nu, för skål till chipsen och drinkunderlägg blir ju en cool present :lol:

jag upptäckte att det går alldeles utmärkt att skära i skivorna med kniv och sedan bryta dem. nu ska jag bara testa att slipa lite på kanterna så de blir snygga. jag tror att det kan bli ganska coolt :app:
Vilken kul grej med vinylskivorna, jag ska definitivt göra skål och drinkunderlägg till en person i julklapp. Hittade en bra beskrivning här: http://fittforcefive.wordpress.com/2008 ... vinylskal/
Just ja, fick glasunderlägg som ngn gjort gm att ställa in créme-fraiche-burkar (kesella o dyl) i ugnen... :shock:

Fast tyvärr används ju inte glasunderlägg så ofta här då. Och så vackert var det väl inte. Men kul!
cinclus skrev:Just ja, fick glasunderlägg som ngn gjort gm att ställa in créme-fraiche-burkar (kesella o dyl) i ugnen... :shock:

Fast tyvärr används ju inte glasunderlägg så ofta här då. Och så vackert var det väl inte. Men kul!
Nej, vackert är det kanske inte.... men ganska roligt!!!
ellla skrev:
cinclus skrev:Just ja, fick glasunderlägg som ngn gjort gm att ställa in créme-fraiche-burkar (kesella o dyl) i ugnen... :shock:

Nej, vackert är det kanske inte.... men ganska roligt!!!
Man skulle ju kunna göra servettdecoulpage (helt säkert felstavat, servettklistring liksom) på dem så blev de finare!
Ooo så bra tråd nu blev jag jätte inspirerad :) och om man börjar nu behöver det ju inte bli så panikartat på slutet.
little_me skrev:Förra el förrförra julen ade nån gjort tavlor i svartvitt till en lillebror tror jag.. Jättefina! Sånna vill jag göra men hittar inte tråden, nån som vet vad jag pratar om?
Det var förförra julen, och visst var dom super fina! Jag blir sugen på att göra en till sambon, måste bara hitta en bra bild.
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... a&start=75
Ett annat bra tips för julklappar och hemmapyssel är att göra egna tvålar, handkrämer och salvor. Det finns lätta recept och blir nästan alltid tokigt uppskattat, så kan man måla etiketter och eller glasburkar själv.

Det kommer jag garanterat att göra. Om jag hinner så skall jag virka amiguramis till de minsta släktingarna. Jag gör även en paketkalender till min mamma och pappa (det är inte mer än rätt, dom har ju slitit med det under så många år) och där finns det ofta med hemgjorda praliner, hemgjort te, fröblandningar och något sytt.
trollotta skrev:Ett annat bra tips för julklappar och hemmapyssel är att göra egna tvålar, handkrämer och salvor. Det finns lätta recept och blir nästan alltid tokigt uppskattat, så kan man måla etiketter och eller glasburkar själv.

Det kommer jag garanterat att göra. Om jag hinner så skall jag virka amiguramis till de minsta släktingarna. Jag gör även en paketkalender till min mamma och pappa (det är inte mer än rätt, dom har ju slitit med det under så många år) och där finns det ofta med hemgjorda praliner, hemgjort te, fröblandningar och något sytt.
:siishah: Enormt imponerad!
ellla skrev:
trollotta skrev:Ett annat bra tips för julklappar och hemmapyssel är att göra egna tvålar, handkrämer och salvor. Det finns lätta recept och blir nästan alltid tokigt uppskattat, så kan man måla etiketter och eller glasburkar själv.

:siishah: Enormt imponerad!
SÅ jobbigt är det inte, eller, allting utom amiguramisarna är rätt lätt rättare sagt. Om man vill göra badsalter, tvålar, schampon och krämer verkar detta vara en bra sida att häta inspiration ifrån: http://www.shenet.se/recept/start.html här finns recept på djurvänliga tvålar http://www.millersoap.com/soapallveg.html

Vad är det? :hmm:

Kul tråd, bra med inspiration :tumup:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 15

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?