Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Helen
MammaHela skrev:Men om det nu är så dyrt att ha en affär i stockholm, borde det inte funka att ha den på en mindre ort? Där det är billigare hyror?

Visst det finns inte lika mycket folk, men skulle inte ni åka några extra mil för att få känna på sjalen istället för att bara handla online.

Fast jag är på tok för okunnig för nått sånt :oops:
Jag har gjort så. Jag har en butik, i stan men utanför centrum. Det gör att jag inte har butikshyra som i stan. ( men däremot lekplats och gräsmattor utanför dörren) i Stockholm kan jag tänka mig att man behöver komma en bra bit utanför stan om man inte har tur...
Småfolk och Looma delade ju utrymmen och hade ett "provrum" där du kunde få prova sjalar och selar.

Jag tror att det kommer att komma fler sjalar i butik, men kanske inte renodlade sjalbutiker. Man måste kombinera för att få det att fungera.
Så har de gjort i Kristianstad. ( jag har dock inte varit där)
Jag säljer både sjalar/ selar/ blöjor/ tyger och lite annat småplock.
Alla försöker vi vara lite speciella för att kunden ska välja just oss eller den kombination vi säljer.

Sen är det det här med tider... vi är i princip alla småbarnsföräldrar som behöver hämta på dagis och skola i tid och vill ägna oss åt våra barn.
Det är svårt att ha öppet 10-19 då :roll:
Själv kommer jag troligen att ha kvällsöppet en dag i veckan och lördagsöppet en dag i månaden. Egentligen är det tid då min familj vill träffa mig, men jag inser att många har samma tider på jobbet som jag har öppet så det blir ett sätt för mig att vara mer tillgänglig för kunden.
Användarens profilbild
Av Elinea
Helen skrev:
Elin J skrev: Vad ligger marginalerna på nu ungefär om man får fråga? Säljer själv kläder i webbutik och har bra marginaler, minst 100% påslag, antar att det är betydligt sämre på sjalar.. Du måste självklart inte svara om du inte vill, förstår om du inte vill lämna ut sån info men hade varit intressant att veta ungefär vad det handlar om.
Det är lite olika hur man räknar. Vissa räknar (inköp+ frakt)X xxx% X moms.
Andra räknar inköp X xxx% X moms.
Det blir lite olika beroende på hur man räknar. nedan räknar jag på det sistnämnda sättet vilket inte tar hänsyn till frakten in till lager.

Sjalar och selar ligger på mellan + 50%-100% Där det vanligaste är ca 60-80%. men det finns sjalar som ligger på 100%
Att marginalerna är små gör att det räcker med en reklamation för att det ska kännas ordentligt. Frakten in kan också variera kraftigt vilket gör att marginalerna kan krympa rejält beroende på om du tar stora mängder eller mindre mängder per inköp-

Detta gör att de flesta av oss måste börja kolla över vårt lager. Även om vi som sjalbärare vet att en sjal är väldigt bra så måste vi om marginalerna är små eller sjalarna ligger för länge i lager ta bort dem ur sortimentet hur bra de än är. Produkter som ligger länge i lager äter pengar och kan äta upp vinsten från det andra.

Problemet är ofta att vi tänker som sjalbärare ( ideologer) och inte som ekonomer. De flesta sjalföretag hade inte startat om de bara tittat på det ur ekonmisk synvinkel. Då finns det så mycket annat man kan försörja sin familj lättare på.

Sen kan man lägga till hur lång tid det tar att visa sjalar till kunder i butik. Det gör att en direktförsäljning med 30-45 min knytanvisning och test av olika sjalar egentligen inte betalar sig rent ekonomiskt. Många webbutiker tar heller inte emot folk. Det är också en av anledningarna till att vanliga " barnvagnsbutiker" som säljer sjalar hänvisar till att det finns instruktioner i förpackningen. ( förutom att de förmodligen är ganska dåliga på att knyta och känner sig osäkra)
Själv har jag valt att ta webbpris+ frakt = butikspris. Detta gör att kunden oavsett om den handlar i webbutiken eller kommer till mig får samma pris + att marginalerna höjs lite.
Det finns de som blir förvånade när jag säger att priset är högre i butik än på webben efter att de provat och fått lära sig knytningar i 45 min. De hade då räknat med att få gratis knytträning + att slippa frakten. De flesta är dock helt förstående och tar det för självklart.

Förutom det finns det en jättepositiv sida av att möta sina kunder. Jag får en personlig kontakt, kunden kan känna sig trygg när de handlar. De vet att de klarar av att knyta när de går i från mig. De vet att de får komma tillbaka om minnet sviker. I längden hoppas jag att det genererar fler kunder därför att min kund var nöjd med den service de fick och slapp känna sig osäker med en sjal och en knytansvisning. Dessutom är det personligt i motsatts till de större barnvagnsaffärerna som mer säljer varan än betjänar kunden.. Jag vill vara det självklara valet när mina kunder ska rekommendera någon att köpa sjal eller sele här i trakten.

oj. det blev en uppsats..:blahblah: :blahblah: :blahblah: .och jag skrev långt mer än bara svar på din fråga..:lol:
Egentligen är det ganska självklart att en vara oftast är dyrare i butik än på nätet. Det kostar ju mycket mer att ha en riktig butik och man lägger ner tid på direktkontakt med kunden som du säger. Jag får ibland frågor från kunder som vill komma hit och prova kläder, men det går ju inte eftersom jag har företaget hemma och inte kan ha folk springande här hela tiden. Det blir ju en kostnad för mig om folk ska komma hit och hämta sakerna för det tar mer tid än att bara skicka en beställning, men det är svårt att få kunderna att förstå det tyvärr.
Användarens profilbild
Av Helen
Elin J skrev: Egentligen är det ganska självklart att en vara oftast är dyrare i butik än på nätet. Det kostar ju mycket mer att ha en riktig butik och man lägger ner tid på direktkontakt med kunden som du säger. Jag får ibland frågor från kunder som vill komma hit och prova kläder, men det går ju inte eftersom jag har företaget hemma och inte kan ha folk springande här hela tiden. Det blir ju en kostnad för mig om folk ska komma hit och hämta sakerna för det tar mer tid än att bara skicka en beställning, men det är svårt att få kunderna att förstå det tyvärr.
Jag hade det så från början. Folk fick komma hem till mig och prova. Det var inte alltid att det var populärt hos familjen. Barnen kanske var trötta och maken hade inte lust. Lagret fanns i sängkammaren, i vardagsrummet, i hallen... :roll:

Min första anledning att flytta ut lagret var inte ekonmisk utan det var för att separera företaget från familjen. Att ta tillbaka hemmet och i längden rädda äktenskapet. Jag hade lådor överallt :roll:

Nu står lagret där det står. En kund kan komma in och prova och titta på det som finns i hyllorna. Det kostar mer vad gäller hyra, dubbla uppkopplingar, dubbla skrivare..försäkringar.. ja allt som hör till, men för mig var det värt det för att få ut det från hemmet. Dessutom har jag plats att hålla knytkurser, syjuntor mm.
Samtidigt kan en kund sticka in huvudet och känna att det är helt ok att inte handla. När man har det hemma så känner folk ofta att de ska vara mer än bara nyfikna för att boka en tid.

Sen har du ytterliggare en sak. Av någon anledning så kan en kund inte tänka sig att köpa en provad vara från en webbutik. Däremot kan en kund gå till H&M och köpa ett par byxor och anse att de är nya fastän 10 pers provat dem innan. Det är svårare med kläder. Här har jag en provsjal, därefter får kunden välja av färgerna som finns. Knytningen känns lika med alla. Man får med andra ord inte prova sig igenom mitt lager, då kan jag inte sälja produkten på nätet.

Det är mycket att tänka på
Användarens profilbild
Av KATARINA
Jag har en "hemma-hos-butik" och finns i Sätra, söderförort till Stockholm. Din mamma är välkommen hit :). Jag har lite begränsade öppettider pga annat arbete vid sidan av (+ 3 barn). Det som finns på hemsidan finns i lager och priserna är de givetvis angivna priserna, även då man köper direkt och får hjälp med visning och knytningar etc.
Senast redigerad av KATARINA den tis sep 04, 2007 15:47, redigerad totalt 1 gånger.
Av Elvira71
Det enda jag sett är BäraBarnsjalar... :lol:
Användarens profilbild
Av Elinea
Helen skrev:
Elin J skrev: Egentligen är det ganska självklart att en vara oftast är dyrare i butik än på nätet. Det kostar ju mycket mer att ha en riktig butik och man lägger ner tid på direktkontakt med kunden som du säger. Jag får ibland frågor från kunder som vill komma hit och prova kläder, men det går ju inte eftersom jag har företaget hemma och inte kan ha folk springande här hela tiden. Det blir ju en kostnad för mig om folk ska komma hit och hämta sakerna för det tar mer tid än att bara skicka en beställning, men det är svårt att få kunderna att förstå det tyvärr.
Jag hade det så från början. Folk fick komma hem till mig och prova. Det var inte alltid att det var populärt hos familjen. Barnen kanske var trötta och maken hade inte lust. Lagret fanns i sängkammaren, i vardagsrummet, i hallen... :roll:

Min första anledning att flytta ut lagret var inte ekonmisk utan det var för att separera företaget från familjen. Att ta tillbaka hemmet och i längden rädda äktenskapet. Jag hade lådor överallt :roll:

Nu står lagret där det står. En kund kan komma in och prova och titta på det som finns i hyllorna. Det kostar mer vad gäller hyra, dubbla uppkopplingar, dubbla skrivare..försäkringar.. ja allt som hör till, men för mig var det värt det för att få ut det från hemmet. Dessutom har jag plats att hålla knytkurser, syjuntor mm.
Samtidigt kan en kund sticka in huvudet och känna att det är helt ok att inte handla. När man har det hemma så känner folk ofta att de ska vara mer än bara nyfikna för att boka en tid.

Sen har du ytterliggare en sak. Av någon anledning så kan en kund inte tänka sig att köpa en provad vara från en webbutik. Däremot kan en kund gå till H&M och köpa ett par byxor och anse att de är nya fastän 10 pers provat dem innan. Det är svårare med kläder. Här har jag en provsjal, därefter får kunden välja av färgerna som finns. Knytningen känns lika med alla. Man får med andra ord inte prova sig igenom mitt lager, då kan jag inte sälja produkten på nätet.

Det är mycket att tänka på
Känner igen det där med saker överallt :mrgreen: Vi bodde i en liten tvåa tidigare och det var saker överallt, typ jeans under sängen som inte fick plats i de två garderober som var mitt lager. Nu har vi flyttat till en fyra så jag har ett arbetsrum med en stor klädkammare som lager. För mig är det en fördel att ha företaget hemma nu när jag egentligen är mammaledig men har en anställd som jobbar åt mig för hon kan fråga saker lätt och så. Fast visst är det en nackdel att det blir svårt att separera jobbet från familjen och att ha en anställd här på dagarna gör ju att man måste vara lite representabel också. :P Kanske hyr en lokal såsmåningom, när jag börjar jobba heltid igen.
Användarens profilbild
Av Upia
Mamasamueli skrev::urule: Eloge till alla sjalförsäljare! :D :vågen:
:iagree: Definitvt!

Och tack Helen för insikten om hur det är att vara egenföretagare med familj!
Av mrsjling
Jag tycker också det är konstigt att inte fler barnbutiker tex säljer. När jag var i Barcelona i somras hittade jag flera butiker inne i stan som sålde sjalar :D

Bla en som heter Vincon som ligger på bästa, största o finaste affärsgatan. Dom sålde massa coola prylar, butiken är enorm, typ designtorget, fast maxad. Där fanns Didymos plus massa annat bra!

Sen hittade jag en som är som Indiska fast heminredning som heter Natura. En kedja som finns överallt. Dom hade Easycare sjalar! :shock:

Sen i gamla stan en liten, mysig butik som sålde allt möjligt som hade med "crianza natural" som dom kallar det...sjalar, ergo, tygblöjor, eco-mat, weleda etc!

:vågen: Hurra för barcelona säger jag bara!

Just det, om det är några som pratar spanska (eller läser) så länkar jag till Spaniens största hemsida + forum för AP, sjalar etc!
www.crianzanatural.com

Puh...känns som jag skrev en uppsats! :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?