Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

tussilago skrev:o, vad kul att vi är så många :)

nu har jag förresten hittat beskrivningen på pocketfodral:
http://rinosyr.wordpress.com/2008/07/12/pocketvarmare/

just nu håller jag på att testa att göra glasunderlägg av gamla lp-skivor. vi har en hel hög som ska slängas och jag kände att de här måste man kunna göra något av :) har sett många som smälter och gör skålar men jag tycker att det känns lite meckigt (fast jag kanske måste testa nu, för skål till chipsen och drinkunderlägg blir ju en cool present :lol:

jag upptäckte att det går alldeles utmärkt att skära i skivorna med kniv och sedan bryta dem. nu ska jag bara testa att slipa lite på kanterna så de blir snygga. jag tror att det kan bli ganska coolt :app:
På tal om glasunderlägg är det häftigt att göra av gamla crème fraise' burkar! Om man ställer in dem i ugnen och värmer dem återgår de till sin ursprunglig form, innan de pressades till burkar!!!
ellla skrev: På tal om glasunderlägg är det häftigt att göra av gamla crème fraise' burkar! Om man ställer in dem i ugnen och värmer dem återgår de till sin ursprunglig form, innan de pressades till burkar!!!
Det lyckades jag med av misstag häromdagen när jag hällde ut pastavatten över ett sådant lock - det blev helt platt :mrgreen:
ellla skrev: På tal om glasunderlägg är det häftigt att göra av gamla crème fraise' burkar! Om man ställer in dem i ugnen och värmer dem återgår de till sin ursprunglig form, innan de pressades till burkar!!!
oj, hur då? menar du själva burken eller bara locket? vad kör du på för temperatur?
Men luktar det inte plast i hela huset när man gör det? Har du förresten någon bild?? :)
vinyl skålar är löjligt enkelt att göra.. jag brukar lägga dem ovanpå en kopp/glas i ugnen och när det värms så böjs och veckas det av sig själv, gör enkelt.. slipper man göra nått i huvetaget :lol:

iår ska vi låta sonen måla tavlor till alla :tumup: sedan kankse jag gör någon god sylt/marmelad och skickar med :D gäller att göra det enkelt för sig..
Tassar rejält här.

Jag har ju sagt att jag skall ha adventskalendrar till alla barnen (nja, till 3 av dem tror jag) färdiga innan 1 december också. Där blir det dock inte bara handgjort men det är ju 72 :shock: paket så nåt handgjort blir det nog.

Förra året gjorde jag iaf 1 burk med chokladdryckspulver. Minns inte vem som tipsade eller adressen till förslag på recept men i princip varvade jag socker, kakao, mjölkpulver och krossad polkagris i en snygg glasburk.
Lojse skrev:vinyl skålar är löjligt enkelt att göra.. jag brukar lägga dem ovanpå en kopp/glas i ugnen och när det värms så böjs och veckas det av sig själv, gör enkelt.. slipper man göra nått i huvetaget :lol:
hmm. det låter ju faktiskt rätt enkelt. ska nog ta och testa, skulle vara en väldigt bra present tillsammans med glasunderläggen. tar man bara ut dem när de har den form man vill att de ska ha då? mjuknar de vidare eller stelnar de snabbt så fort man tar ut dem? och vilken temperatur sätter du ugnen på?
Sockertopp skrev:Tassar rejält här.

Jag har ju sagt att jag skall ha adventskalendrar till alla barnen (nja, till 3 av dem tror jag) färdiga innan 1 december också. Där blir det dock inte bara handgjort men det är ju 72 :shock: paket så nåt handgjort blir det nog.

Förra året gjorde jag iaf 1 burk med chokladdryckspulver. Minns inte vem som tipsade eller adressen till förslag på recept men i princip varvade jag socker, kakao, mjölkpulver och krossad polkagris i en snygg glasburk.
oj, vilket jobb...

vad gäller chokladen så gjorde vi också den förra gången, men med marshmallows. beskrivning finns här:
http://www.sunset.com/food-wine/holiday ... age15.html
Sockertopp skrev:Jag har ju sagt att jag skall ha adventskalendrar till alla barnen (nja, till 3 av dem tror jag) färdiga innan 1 december också. Där blir det dock inte bara handgjort men det är ju 72 :shock: paket så nåt handgjort blir det nog.
Just det ja!! Adventskalendrar!!! :shock:

Tur att min man ska vara föräldraledig resten av året!!!

Det blir nog många gemensamma saker, typ små kort som man skriver "baka", "lekland", "lussa för mormor och morfar", "pyssla", osv, osv. Och inte så mycket småkrafs utan mer användbara saker som man skulle köpt ändå, typ kalsonger/trosor, strumpor och sånt.
Helene skrev:Det blir nog många gemensamma saker, typ små kort som man skriver "baka", "lekland", "lussa för mormor och morfar", "pyssla", osv, osv.
det var en kul variant! det ska jag komma ihåg tills det är dags för julkalender. är väldigt anti det annars för jag ogillar alla de där småprycklarna som bara går sönder och slängs, då är ju saker att göra tillsammans perfekta. nu är killen ju bara ett och ett halvt, men nästa år så :)
Kan någon som är bättre på engelska översätta receptet på chokladdryckspulvret till mig? Såg ju super fint ut. Och vart tusan får man tag på mjölkpulver? Eller kan man hoppa över det och köra med mjölk istället för vatten? Det borde ju fungera sen.
annelithor skrev:Kan någon som är bättre på engelska översätta receptet på chokladdryckspulvret till mig? Såg ju super fint ut. Och vart tusan får man tag på mjölkpulver? Eller kan man hoppa över det och köra med mjölk istället för vatten? Det borde ju fungera sen.
Mjölkpulver finns nog i de flesta affärer tror jag!
annelithor skrev:Kan någon som är bättre på engelska översätta receptet på chokladdryckspulvret till mig? Såg ju super fint ut. Och vart tusan får man tag på mjölkpulver? Eller kan man hoppa över det och köra med mjölk istället för vatten? Det borde ju fungera sen.
Mjölkpulver finns i varje matbutik. Vi har det på jobbet att ha i kaffe/te, eftersom det går åt så lite att färsk mjölk blir dålig innan den dricks upp och ingen kommer ändå ihåg att ta med den till jobbet.
Jag brukar köpa Sempers torrmjölk, tror den brukar finnas bland bakingredienserna.

Receptet på classic cocoa (om det var den som Tussilago länkade till du menade)

12 portioner varm kakao
Ingredienser
1 kopp strösocker
1 kopp Osötat kakaopulver
1 kopp mjölkpulver
1 / 2 tsk salt
1 / 2 kopp hckad choklad
1 / 2 kopp minimarshmallows

Varva socker, kakaopulver, mjölkpulver, salt, chokladhack och marshmallows.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?