Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ossilian
Jag har hittills haft Z på magen i Ergon och MTn, nu vill jag börja ha honom på ryggen. Jag har inga problem att svinga över honom och han sitter bra och trivs, men jag tycker det är obekvämt och ansträngande. Jag antar att det dels kan vara en vanesak, men kan det även ha att göra med att jag svankar en del?
Har ni några tips på hållning, inställning på selen, knytningar, placering av barnet etc?
Av Smultronflickan
Om det gör ont när du bär kan det nog både vara en vanesak och bero på hur selen sitter på dig, eller något annat... Brukar tycka det känns när man inte burit på länge och musklerna är ovana. Kanske du kan bära korta pass ofta för att träna lite. Sen be att någon kollar hur selen sitter och om det går att ändra något!?
Användarens profilbild
Av ossilian
Ja, jag tror jag borde kunna justera selen bättre. Jag har ju inte vagn och bär hela tiden, min kropp borde liksom inte bli trött bara för att jag bär på ryggen i stället :?
Av Sofie
ossilian skrev:Ja, jag tror jag borde kunna justera selen bättre. Jag har ju inte vagn och bär hela tiden, min kropp borde liksom inte bli trött bara för att jag bär på ryggen i stället :?
Jodå ;-) träningsvärk och ömhet kan man absolut få. Vid magbärning arbetar ryggmusklerna mer, vid ryggbärning arbetar magmusklerna mer.
Tänk på att inte svanka. Tippa in bäckenet lite och spänn magen aktivt och sträck på dig, så får du en känsla för hur hållningen bör vara.

Har du barnet långt ner på ryggen? Jag får ibland ömhet när jag knyter långt ner, jag gillar högre upp bättre.

Pröva lite olika knytningar, tänk på hållningen och kör korta ryggbärpass i början så ska du se att det snart känns mycket bättre :D
Av Sofie
MT'n kan du med fördel pröva att avsluta tibetanskt, det kanske kan vara något för dig?
Användarens profilbild
Av ossilian
Sofie skrev:Jodå ;-) träningsvärk och ömhet kan man absolut få. Vid magbärning arbetar ryggmusklerna mer, vid ryggbärning arbetar magmusklerna mer.
Tänk på att inte svanka. Tippa in bäckenet lite och spänn magen aktivt och sträck på dig, så får du en känsla för hur hållningen bör vara.

Har du barnet långt ner på ryggen? Jag får ibland ömhet när jag knyter långt ner, jag gillar högre upp bättre.

Pröva lite olika knytningar, tänk på hållningen och kör korta ryggbärpass i början så ska du se att det snart känns mycket bättre :D
Tack för handfasta, konkreta tips! :D

Tänkte inte på det där med magmusklerna... och mina är inte precis vältränade just nu. :roll:
Ju högre upp jag sätter honom, desto bättre känns det, så det ska jag fortsätta med. Och svanka mindre.
Användarens profilbild
Av thanisa
Jag är tyvärr inte hemma så jag skulle kunna visa dig förtillfället. Men jag vet att jag och Lin bär väldigt olika på ryggen. Jag får ont om jag har barnet långt ner på ryggen. Jag måste ha dem högt upp. Vad jag menar är att vi är alla olika i våra kroppar och det som passar en person bäst kan göra ont på en annan. Så två personer som burit mycket kan göra samma knytning lite olika för att det är olika saker som passar dem. Man får prova sig fram helt enkelt och ja det är lite en träningsak också. Det är lite olika muskler som används så de första gångerna kan man få träningsvärk de första gångerna man bär på ett nytt sätt.

Kanske kan du komma på en sjalträff och se lite hur olika personer knyter och då få lite tips.
Användarens profilbild
Av Elflin
Det är ju årsträffen i stadsparken nu på lördag kl 10, då borde där vara många sjalare som kan visa och hjälpa till!
Användarens profilbild
Av Melinna
ossilian skrev:Ja, jag tror jag borde kunna justera selen bättre. Jag har ju inte vagn och bär hela tiden, min kropp borde liksom inte bli trött bara för att jag bär på ryggen i stället :?
Andra muskler resonerade jag... Bar mycket på magen- i början fick jag träningsvärk i ryggen men snart så kunde jag bära länge i sträck utan att få ont och utan att påverkas av att bebisen växte, men när jag testade att bära på ryggen fick jag snabbt ont i ryggen. Men den vande sig med det också :D (Nu är den dock inte särskilt glad efter all tid den ägnar åt att böja sig över en bebis som håller på att lära sig gå så nu har det blivit mycket vagn på sistone, men det är en annan historia)
Användarens profilbild
Av ossilian
Melinna skrev:Andra muskler resonerade jag... Bar mycket på magen- i början fick jag träningsvärk i ryggen men snart så kunde jag bära länge i sträck utan att få ont och utan att påverkas av att bebisen växte, men när jag testade att bära på ryggen fick jag snabbt ont i ryggen. Men den vande sig med det också :D (Nu är den dock inte särskilt glad efter all tid den ägnar åt att böja sig över en bebis som håller på att lära sig gå så nu har det blivit mycket vagn på sistone, men det är en annan historia)
Nya faser, nya smärtor :D
Jo, minns den oerhört intensiva gå-dubbelvikt-hela-dagen-perioden med min dotter.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?