Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Eline
Efter två dagars lusläsande på detta forum är jag om möjligt ännu mer förvirrad. Har just insett att min trogna trikå-Mysak måste vandra vidare till förmån för något stadigare, frågan är bara VAD? Ju mer jag bär, ju mer avskyr jag den klumpiga vagnen så nu börjar jag bli smått desperat.

Dottern är nu snart 8 månader och väger ca 7½ kg. Har en Manduca som jag varvat med sjalen (super i sommarvärmen!), men min krockskadade rygg trivs inte riktigt med de smala axelbanden, trots vaddering. Det funkar, men det är inte bekvämt och det lär ju inte bli lättare med tiden. När jag bar på magen så korsade jag banden och då gick det mycket bättre, men nu vill jag helst ha henne på ryggen de längre stunderna.

Jag bor på landet och måste ta bilen överallt, så vävd sjal som jag var inne på från början går bort tyvärr. :( Orkar inte stå och knyta på parkeringar och ute i skogen...

Är Mei Tai + ringsjal något för mig tror ni? Jag har inte knytskräck men det får inte vara för krångligt heller. Ringsjal för snabba ärenden och Mei Tai för längre stunder? Är jag ute och cyklar?

OM MT verkar vara ett bra val, vilken "sort" ska man ha för maximal avlastning? Jag bör nog ha någon med utbredbara axelband för att det inte ska bli lika som med Manducan, men vilka finns det då att välja på? Det gör ingenting om den är jättesnygg också, eller hemmasydd. Älskar dessa! http://melkaj.blogspot.com/

Mycket tacksam för goda råd av er proffs här inne! :heart:
Av sjaltokan
En hemmasydd MT med utbredbara axelband sydd av en sjal :tumup: Avlastar som en sjal men snabbare/enklare att knyta. :tumup:

Men frågar du mig så är sjalen strået vassare i komfort än en MT eftersom den hamnar lite tightare mot kroppen och barnet sitter aningen stabilare än i MT, men det är som sagt min personliga åsikt. :lol:

En sjal i mörka färger klarar ganska mycket utan att bli vidare smutsig och med lite övning lär man sig knyta utan att sjaländarna går i marken.

De köpta varianterna har jag inte så stor koll på jag vet att bb-tai och eden MT har utbredbara men det finns säkert flera.
Av Sia
Man kan visst knyta på parkeringar och i leran!
Jag la ändarna i baksätet på bilen, eller så kan man trycka ner dom i fickorna eller knöla fast dom mellan benen.
Ringsjal vet jag inte om jag kan rekommendera om man har ont i ryggen, den lägger ju all tyngd på en axel (men så lyckades jag aldrig få till det där med ringsjal heller...).
Av Eline
Tack för era svar!

Om man ändå vore händig på att sy! Känns dumt att kosta på en sjal för att klippa sönder den och kanske få en hygglig MT. Hoppas hitta en färdigsydd isåfall. Ringsjal vill jag bara ha för de där minkorta ärendena, nu står jag och krumbuktar bredvid bilen för att få i min sprattliga unge i selen på ryggen. :roll:
Antar att en riktig sjal är vad ryggen behöver, men tålamodet... det ser så enkelt ut när man kollar filmer på hur man knyter, men jag har fullt sjå att klämma ner liten i Manducan, kan bara föreställa mig hur svettig jag ska vara innan den där sjalen sitter som den ska...
Av LillaGrodan
Får jag fråga om du inte är så stor? Tänkte på vad du skrev om manducan......

Jag är liten på alla håll och kanter - på mage går hyfsat, men på rygg är bara att glömma, får ont i ryggen och axlarna. Jag kan inte spänna åt ordentligt så all belastning hamnar tokigt. Bär min yngsta på 15 månader numera i en boba.....orkar heller inte krångla med långsjal längre när han ska i och ur hela tiden. bara en tanke....:-)
Användarens profilbild
Av busflickan
MT med utbredbara axelband tror jag absolut på. Om du inte känner dej vass på att sy så finns det flera här inne som tidigare hjälp oss som inte gärna syr själva (om du vill sy av sjaltyg t.ex.). Att breda ut axelbanden i kryss över brösten tycker jag har varit toppen för avlastningen. :tumup:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?