Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av zandrama
Eftersom ungefär varje människa som jag visar mina alster för undrar om jag inte ska sy och sälja funderar jag på att göra slag i det. Men då måste jag ju veta hur det funkar.

Jag har inga planer på att ha sömnaden som heltidssyssla, utan bara att få sömnaden att gå +/-0 kr vore fantastiskt. Det enda realistiska är alltså ett hobbyföretag vid sidan av som kanske kan finansiera sig själv. Men hur gör man med sånt man syr till sina egna barn? Delar man upp materialet mellan företaget och privat? Betalar man för byxorna till företaget? Eller tar man material från företaget till sina egna barn utan att bry sig? :roll:

Hur är det med patent och mönsterskydd? Hur mycket måste man ändra i ett mönster för att det inte ska vara mönsterskyddat längre? Om jag har utgått från ett Ottobre-mönster som jag har smalnat av och sen satt i knappar som inte finns i mönstret, är det fortfarande skyddat då, eller kan jag räkna det som eget?

Ni som har egna sömnadsföretag, hur gör ni mönster, ritar ni upp mönster i alla storlekar på en gång eller gör ni det allt eftersom ni får beställningar eller vill sy i fler storlekar?

Finns det överhuvudtaget plats för fler hemsytt-företag?

Och så namnet då, jag vill inte begränsa mig till barnkläder, utan även kunna sy historiska kläder, vuxenkläder och accessoarer (napphållare tex). Kan man heta "zandrama design" och ha "zandrama" på lappen och innefatta alla de kategorierna? Vid en snabb-googling verkar det inte finnas några företag som heter "zandrama" iaf. Finns det någon annanstans man kan söka efter svenska företag och namnpatent?

Är det nåt mer man ska tänka på?
tinaw skrev:Spontant undrar jag varför inte "hobbyverksamhet" i skatteverkets mening duger. Varför ett företag?
Det kanske är det jag menar?
zandrama skrev:
tinaw skrev:Spontant undrar jag varför inte "hobbyverksamhet" i skatteverkets mening duger. Varför ett företag?
Det kanske är det jag menar?
Nu när jag har läst på är det absolut hobbyverksamhet jag menar.

Men fortfarande; hur gör man? Ska man registrera ett namn nånstans? Jag vill ju inte att nån annan ska "sno" mitt namn?

Hur mycket behöver man ändra ett mönster för att inte riskera att bli uppringd av ett argt företag... Ta Ottobre tex som är jättenoga med att man inte får sy kläder från deras mönster för att sälja. Om man då gör en smalare kuverthalsbody, och sätter knappar i halsöppningen, inte kan de väl komma och hävda att det är deras mönster? Eller kan de det? :hmm:

Och namnet, skulle "zandrama design" funka? Eller är det för likt alla andra? Vad skulle annars funka? Det ska alltså kunna innefatta barnkläder, vuxenkläder, historiska kläder och accessoarer, även om huvudpunkten antagligen blir barnkläder.
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag tycker att zandrama funkar. Problemet är nog snarare att namnet redan ägs av någon (en viss författare med fru) än att nån annan skull sno det ;-) men jag har svårt att tro att det skulle spela någon roll. Varumärkesrätt är ganska hård på punkten att den som först blir känd under ett namn äger varumärket. Det krävs ingen registrering eller något annat för att det ska gälla.

Rent juridiskt är nog ett symönster bara skyddat i sin ursprungliga form eller med väldigt enkla ändringar. Ottobre design lär inte höra av sig för att du gjort en modell inspirerad av deras, inte ens om den är väldigt lik än mindre om du tagit ett mönster och ändrat en hel del. Att lägga till nån knapp eller ändra längd, det kan nog gå under "samma mönster". Men när man börjar ta in vidd hamnar man ju på helt andra linjer! Mönster är lika i huvudsak för att mönsterkonstruktion är en och samma vetenskap, inte för att alla kopierar allas mönster. Människokroppen ser ut på ett visst sätt, liksom. Du kan lugnt sy på så länge du inte plankar mönster rakt av. "mönsterskydd" är inte copyrighten på ett mönster, det är en egen grej, en sorts designpatent som man betalar för. Copyright får du automatiskt för verk du skapar, tex dikter, text, mönster. Upphovsrätt kallas det.

Det är bra att föra bok ordentligt, inkomster och utgifter. Om du kan lite bokföring är det ännu bättre. På bokföringsnämndens hemsida finns en hel del information. Det är upp till dig att kunna visa för skatteverket vilka pengar du tjänat eller inte tjänat, behålla kvitton osv. För din egen del är det bra att se att ekonomin går ihop, roligt att få se mer exakt vad som händer med pengaflödet. Eller också har åren som företagare gjort mig lite nördig! :lol.
Tack för att du svarar på mina, ibland lite korkade, frågor. :vågen:

Det där med namnet har du nog rätt i, men det är ju jag. Lixom. Jag är hellre mitt alter ego än mig själv på saker jag har skapat. Dessutom känns Ida lixom töntigt och så blir det lite väl likt IdaT, även om jag väl då skulle kunna vara Ida EvR eller så. Barnens namn vill jag inte heller blanda in, för tänk om jag får fler. :shock: :lol:
Vad knepigt det blev nu då...
Användarens profilbild
Av tinaw
Nej, jag menade alltså att zandrama går bra, såvida du inte har tänkt bli en multinationell industri. :-D Och att du inte behöver skydda det ytterligare, det räcker med att det blir känt i sy-bloggosfären för att det ska vara "ditt" varumärke, som du så att säga äger och ingen har rätt att göra intrång på.
Användarens profilbild
Av MuuM
tinaw skrev:Jag tycker att zandrama funkar. Problemet är nog snarare att namnet redan ägs av någon (en viss författare med fru) än att nån annan skull sno det ;-) men jag har svårt att tro att det skulle spela någon roll. Varumärkesrätt är ganska hård på punkten att den som först blir känd under ett namn äger varumärket. Det krävs ingen registrering eller något annat för att det ska gälla.
Vem då? Googlar man (jag) på Zandrama så får jag bara upp "vår" Zandramas grejor på hela första sidan. Sen kommer nån som har en katt som heter Zandrama. :-)
MuuM skrev:
tinaw skrev:Jag tycker att zandrama funkar. Problemet är nog snarare att namnet redan ägs av någon (en viss författare med fru) än att nån annan skull sno det ;-) men jag har svårt att tro att det skulle spela någon roll. Varumärkesrätt är ganska hård på punkten att den som först blir känd under ett namn äger varumärket. Det krävs ingen registrering eller något annat för att det ska gälla.
Vem då? Googlar man (jag) på Zandrama så får jag bara upp "vår" Zandramas grejor på hela första sidan. Sen kommer nån som har en katt som heter Zandrama. :-)
David Eddings har en karaktär i serien "Sagan om Mallorea" som heter Zandrama (gissa varifrån jag fick det? ;) ).
Användarens profilbild
Av MuuM
zandrama skrev:
MuuM skrev:
David Eddings har en karaktär i serien "Sagan om Mallorea" som heter Zandrama (gissa varifrån jag fick det? ;) ).
Aaaah. Inte min boktyp. :-)

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?