Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av anna76
mulle_80 skrev: när man börjat med bärandet blir man lätt fast o vill ha MÅNGA vackra sjalar, bara varnar :wink:
Haha, jaa, jag kan redan se risken, faktiskt... Mannen sa senast igår att "Men vi skulle ju inte köpa nån sjal förrän bebisen har kommit..." Och jag sa att jag bara hade surfat runt och kollat än, man måste ju veta vad som finns tills det är dags. :floet2:
Han är rädd att jag kommer shoppa "onödigt". :roll:
Av A_Vigortsson
Jag började med sjal när Teo runt två månader och älskar fortfarande min Moby Wrap :) Enda nackdelen är att den är väldigt varm nu i sommarvärmen, funkar nog bättre i augusti.

Ett besök på babydesign rekommenderas, var själv där och handlade i början av månaden. Kanonbra att kunna fråga personal + få knythjälp :tumup:
Av Enid
Ringsjalen är bra istället för amningskudde när man är ute men behöver extra stöd för armen. Också bra till barn som vill upp och ner och upp och ner ofta men som väger för mycket för trikåsjalen. Jag har aldrig riktigt kommit överens med ringsjalar faktiskt, tycker kortsjalar funkat bättre (som ringsjal fast man knyter istället för att dra åt ringarna) men jag är nog rätt ensam om det :wink: .

Trikåsjal är superbra till pyttebebisar, lätt att ta i och ur barnet ofta, går att ha på sig hela dagen utan att knyta om, går att amma i (för dom flesta iaf), går att variera mest :tumup: . Jag tycker färgen är viktigast, har sjalen fel färg använder jag den aldrig men rätt färg kan jag gå med den på hela dagen fast bebisen bara suttit där korta stunder vissa dagar. Vilken sjal är en smaksak, vissa gillar supertunna sjalar, andra föredrar dom tjockare osv.
Användarens profilbild
Av thanisa
Det är olika vad man tycker. Ringsjalen är nog en av de sjalar som är svårast att få till, kort knytsjal är väl möjligen svårare. En långsjal är faktiskt lättare att få till bra om man är nybörjare än en ringsjal. Till en spädis kan ringsjal fungera bra om man har den i vagga. Då kan man amma. Jag är en sådan där tråkig person som tycker att många saker är krångliga. Mt, en massa olika ändar som ska olika ställen. Ringsjal svår att få riktigt bra. För mig har det varit vävd långsjal som gällt. Smidig, lång användningperiod. Från nyfödd till länge. Min dotter är 8 år och förra året bars hon en del när vi gått hela dagen i alperna. En och samma sjal kan användas av en smal bärare och en liten nyfödding som en större person och ett stort barn. Sittytan ändrar man ju med knytningen så den passar oavsett om man bär en 4 kg bebis eller 28 kg barn...
Användarens profilbild
Av Emma_oh
anna76 skrev:
mulle_80 skrev: när man börjat med bärandet blir man lätt fast o vill ha MÅNGA vackra sjalar, bara varnar :wink:
Haha, jaa, jag kan redan se risken, faktiskt... Mannen sa senast igår att "Men vi skulle ju inte köpa nån sjal förrän bebisen har kommit..." Och jag sa att jag bara hade surfat runt och kollat än, man måste ju veta vad som finns tills det är dags. :floet2:
Men då kan ni ju inte använda sjalen på BB?
När man precis kommit hem med en liten nyfödd är dessutom faktiskt enda tillfället då man inte vill shoppa sjalar. Nu har du ju tid på dig att välja i lugn och ro.

Dessutom finns det ingenting som heter onödiga sjalar :shock: :this:
Av Enid
Emma_oh skrev:
anna76 skrev:
Men då kan ni ju inte använda sjalen på BB?
När man precis kommit hem med en liten nyfödd är dessutom faktiskt enda tillfället då man inte vill shoppa sjalar. Nu har du ju tid på dig att välja i lugn och ro.

Dessutom finns det ingenting som heter onödiga sjalar :shock: :this:
Precis, sjalen har ju sin självklara plats i BB-väskan! Om du spanar nu kan du kanske fynda en begagnad dessutom :tumup: .

Har ni köpt vagn föresten, hur ställer han sig till det? Eller ska ni vänta med den också till bebisen kommit? (Har ni sjalen så kan ni ju vänta med den till bebisen kommit :wink: .)
Användarens profilbild
Av anna76
Nä, vagnen är beställd, den står och väntar i butiken.
Jag ska åka och kika lite på sjalar nu när jag blir semesterledig, sen får han säga vad han vill :wink:
Användarens profilbild
Av flindra
Med ringsjal hamnar ju hela tyngden på en höft. Det är ju jättebra för de som trivs med
det, men jag skulle inte vilja bära så. För snabbt bärande föredrar jag helt klart sele. Jag vill
att vikten ska fördelas jämnt över min kropp. Men vi har fått väldigt tunga barn så det kanske
är nåt helt annat om man har en lite lättare skrutt. :heart:
Användarens profilbild
Av anna76
Av en slump visade det sig att ett par nära vänner hade en trikåsjal! Killen såg en bild här hemma och sa "En sån där har vi, du kanske vill låna den?" :vågen: Så bra! Jag vet inte vilken sort det är än, men det får bli den som åker med i BB-väskan iallafall :mrgreen: Sen får jag prova och se om liten gillar den.
Av sjaltokan
Jag tycker när du nu bor nära babydesign att du ska höra med henne om hon kan visa hur du knyter om du inte har någon i din omgivning som sjalar, allt är så mycket lättare om någon visar :tumup:
Användarens profilbild
Av HannaGerda
anna76 skrev:Av en slump visade det sig att ett par nära vänner hade en trikåsjal! Killen såg en bild här hemma och sa "En sån där har vi, du kanske vill låna den?" :vågen: Så bra! Jag vet inte vilken sort det är än, men det får bli den som åker med i BB-väskan iallafall :mrgreen: Sen får jag prova och se om liten gillar den.
Jag vill bara varna för att det kan vara lite knepigt i början att få till sjalandet. Vi hade inte sjalen med till bb utan provad hemma första gången när Knut var kanske 2 veckor gammal och de första knytningarna blev väl... sådär :)
Nästa gång kommer vi defintivt ha med en sjal till bb men nu har jag över 300 h sjalbärande i ryggmärgen och antagligen kommer det bli bra många fler timmar tills nästa plutt kommer.

Öva öva öva på en nalle hemma innan också är mitt tips fast det egentligen svårate stycker jag var att få ner den där lilla lilla lealösa varelsen i sjalen samtidigt som man ska hålla styr på hela kroppen.

Grattis till graviditeten och hoppas att sjalandet ska bli lika fantastiskt för er som det varit och är för oss :)
Användarens profilbild
Av anna76
Tack för alla tips! :tumup:
Det kan nog vara bra att åka till Babydesign iallafall då, få se när jag ska hinna... Men det är iaf 5 veckor kvar till beräknat datum så än finns det tid (hoppas jag). :mrgreen:
Användarens profilbild
Av flindra
Det kan också vara bra att vara medveten om att man kanske inte riktigt kan bära
så mycket ibörjan. Våra stora klunsar (4.3 respektive 4.7 kg vid födseln) har jag inte
burit förrän efter 2-3 veckor eftersom det inte känts rätt för läkningen.
Användarens profilbild
Av Emma_oh
thowida skrev:Jag tycker när du nu bor nära babydesign att du ska höra med henne om hon kan visa hur du knyter om du inte har någon i din omgivning som sjalar, allt är så mycket lättare om någon visar :tumup:
Hon är jätteduktig på att lära ut och de har tunga dockor så man får en känsla av hur det är att bära barnet och hur säkert det känns. Hade jag inte fått prova med de dockorna först hade jag varit mycket mer osäker första gången!
Hurra för Babydesign! :vågen:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?