Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej hopp alla sjalare :) Tänkte att det här måste vara bästa stället att ställa en sjalfråga på eftersom jag är ny på sjalandet.
Har en son som är drygt 3½ månad nu och väger strax över 7 kg. Hemma har jag en mossfärgad Moby Wrap som vi älskar båda två, men det är alldeles för varmt i sommarvärmen. Av den anledningen köpte jag en vävd sjal när jag var på besök i huvudstaden, en extra tunn Hoppediz Montreal. Med Mobyn knöt jag den knytning som beskrivs som upprätt ställning på edenbaby (dubbelomslutet kryss) men har förstått att detta inte riktigt fungerar med en vävd sjal.
Försöker nu med omslutet kryss, men det känns inte helt bra :? Känns som det ibland inte blir helt stadigt och ibland som att jag knyter för hårt. Någon som har tips på en bra knytning på mage?

Det känns som att det är väldigt mycket tyg med den vävda sjalen, men detta är kanske en vanesak?

Har lärt mig uppskatta de avsmalnade ändarna på min Moby, finns det någon vävd sjal som lite påminner om Mobyn i detta? Har kikat lite på Ellevill Zara (så snygga sjalar!) och de ska tydligen vara avsmalnande, finns tyvärr ingen bild som illustrerar sjalarnas form på hemsidan, vet någon hur dessa sjalar är?

Funderar på att lära mig ryggknyt och övar med en nalle av rätt längd här hemma (maken tycker det ser kul ut och jag håller med, det gör det nog :lol: ), fick till det skapligt häromdagen men tycker det blev mycket tyg över. Vad gör ni av tyget?

Har en sjal som är över 5 meter, har sett att många tillverkare (och användare) säger att 4,7m räcker för många ryggknyt, men jag är orolig för att vara för stor för detta. Brukar normalt ha 38/40 på överdelen och något mer i byxväg, vågar man köpa en 4,7m sjal eller sk jag fortsätta hålla mig till sjalar över 5 meter? Är 162 cm lång.
Man lär sig hur hårt som är lagom att dra åt när man knyter omslutet X på magen, i början får man delvis knyta om för att släppa/dra åt efter en stund men snart lär man sig göra rätt från början. Håll ut!

Över 5 m är en lång sjal, alldeles för lång för mig som nu är stl 38/40, men man kan linda det extra tyget runt midjan eller eller några varv för lite extra stabilitet (men nu i värmen är det kanske inte är så kul) eller så stoppar man in ändarna under tyget på lämpligt ställe.

Sjallängd för ryggbärande beror det på vilken knytning. Ryggsäck kräver väldigt kort sjal, för en enkel rycksäck räcker 3m för mig och för ryggsäck med tibetansk avslut max 3,5 m. För omslutet på ryggen går alla 4,7m mina långa sjalar är åt. På bebisar kan man med fördel knyta en omsluten ryggsäck och då går också hela långsjalen åt :tumup: .

Zara är smal men den är smal hela vägen. De avsmalnande ändarna är eg snedskurna ändar och såna har de flesta långsjalar, har man rätt längd på sjalen så knyter man med den avsmalnade biten och knuten blir mindre. fördelen med Zara är att eftersom hela sjalen är smalare och det dessutom är en otroligt smidig sjal så blir den lättare att knyta också även om man knyter med hela bredden.

Vävda sjalar med ändar som ser ut som trikåsjalarnas finns nog inte, det skulle ta bort en del av stabiliteten i sjalen pga vävens struktur.

Zara, Indio och EazyCare är smidiga vävda sjalar, mjukare än många andra och lättare att knyta. Det finns fler extra mjuka och lättknutna sjalar men jag har dålig koll på dom eftersom jag inte bär så mycket längre och absolut inte är ute och (fönster) shoppar efter sjalar just nu :wink: . Bambusjalarna har jag hört är riktigt mjuka och "lyxiga".
Åh, så det går att göra omslutet kryss även på magen? Får testa det vid något tillfälle :)

Jo, över 5 m känns långt. Med trikåsjalen brukar jag göra just ett extra varv runt magen och få knuten fram, tycker det är ganska praktiskt om man nu skulle sätta sig ner, då är det skönt att slippa knuten i ryggen ;) Tack för tipset angående sjaländar som blir över :)

Hm...känns som att man kanske kan satsa på en något kortare sjal om ryggknyt blir uppskattat av lillplutten (hoppas det eftersom han är så nyfiken som han är ;) ). Lyckas du även med omsluten ryggsäck med en 4,7 m sjal?
Av sjaltokan
Jag tror att med din storlek kan du klara dig på en 4,2 m sjal på ryggen.

Jag använder en 4,7 m sjal till all ryggknyt och jag är både längre och större än dig.

Omslutet kryss är väl skönaste knytningen på magen, se till att dra sjalen ganska hårt och tight innan du gör krysset fram över barnet (punkt 12-13)
http://www.edenbaby.se/pages/omslutetkryss.php
Ett tips kan vara att vika sjalen dubbel (eller vika in en del av bredden) på längden innan du börjar knyta så blir det inte lika mycket tyg, annars finns det ju smalare sjalar didymos är 65 breda, ellevill har haft sjalar som var 60 (de som inte är LE) och ecpwrap (babydesign) har en som är 50 bred.

Här är en bild på en smal zara och en didymos (två sjalar som båda har sneda ändar, de flesta har likande ändar som didymos)
Bild
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?