Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av anna76
Hej!
Jag hittade till forumet när jag googlade efter tips på olika sjalar och här om nånstans borde det finnas hjälp. :wink:

Jag väntar mitt första barn i slutet på augusti och är sugen på att använda sjal till den lill*. Men vad ska man ha?
Köpte en ringsjal i somras när jag fick syn på den till ett bra pris, men vet inte om det är det bästa för en nyfödd? Det verkar som att de flesta använder trikåsjalar till nyfödda?
Vad ska jag satsa på?
Av Annamamman
Trikåsjal till nyfödd tror jag brukar fungera bäst, och är lättast att få till för en nybörjare. Ringsjal har jag själv inte kommit överens med, bytte til vävd sjal när M var 4-5 månader. Lycka till med bärandet!
Av Hell Cat
En stadig trikåsjal till liten bebis, sen vävd sjal och/eller ergonomisk sele.
Välkommen hit förresten! :valkommen:
Av Hell Cat
Ringsjal kan nog användas till pyttisar med men då ska de ligga vagga tror jag :hmm: Men det är inget bärdon man bör/kan bära flera timmar i eftersom det snedbelastar. Då måste man variera sida.
Användarens profilbild
Av Jemmah
Jag tycker också trikåsjal till bebisen. Ringsjalen kan du få mycket nytta av lite senare när bebisen är lite stadigare, då tyckte jag att det var lättare att få till det. Vi bar N mycket i ringsjal när han var 6 mån - 15 mån ungefär. Till exempel till och från bilen, hemma i köket när han skulle upp och ner hela tiden osv. Jag vet flera som burit bebisar i ringsjal också, men har inte fått till det själv. Så om du fick tag på en ringsjal till bra pris var det en bra investering tycker jag :tumup: Men håll ögonen öppna efter en trikåsjal också.

Grattis till :babysits: och välkommen hit :D
Användarens profilbild
Av anna76
Tack för tipsen!
Jag får väl undersöka marknaden på trikåsjalar nu också.. Men var ska man börja? :hmm:
Är det helt och hållet tycke och smak eller finns det vissa sjalar/märken som man ska undvika/satsa på?
Av sjaltokan
Hej och välkommen hit.
Du bor inte i närheten av någon återförsäljare, där det ordnas bärsjalsträffar eller bärsjalsambassadör (se de rubrikerna) så du kan få klämma och känna på lite olika sjalar?

Vilken trikåsjal man gillar är en smaksak, de är olika elastiska, olika tjocka och olika breda, men jag tycker nog ändå att de är ganska likvärdiga, till en pyttis (upp till kanske 6 mån) spelar det inte så stor roll vilken sjal man har.

När man sen ska gå över på vävd sjal är marknaden enorm och där finns det ju båda blandmaterial och rena bomullssjalar i olika tjocklek och bredder.

Men jag säger samma sak som till alla andra nybörjare, välj en du tycker är snygg för gillar man sjalandet blir det som ett klädesplagg och ingen gillar ju att ta på sig något som inte tilltalar en utseendemässigt. :Hahaa:
Användarens profilbild
Av Jemmah
Det är olika vad folk gillar. Själv har jag tyckt att sinon varit outstanding bland trikåsjalarna eftersom den är tunn och smal = lättknuten, inte så mycket tyg att hålla reda på, inte så varmt och ändå ganska stadig. Däremot är den inte lika stadig = har inte lika lång användningstid som de bredare trikåsjalarna.

Kolla lite på avdelningen trikå/elastisk bärsjal, sjalrecensioner :tumup: Och sen kanske under säljes här, om du kan tänka dig en beg. trikåsjal.
Om det finns någon sjalförsäljare nära dig kan de säkert visa och förklara, eller om du har möjlighet att gå på sjalträff kan du säkert få känna på lite olika trikåsjalar innan du bestämmer dig.

Mitt tips är att inte gå in på typ barnens hus eller liknande där de bara har en sort.
Användarens profilbild
Av Emma_oh
Jag gillar min moby wrap eftersom den är pass stadig att jag i teorin kan bära henne i den fortfarande om det inte vore så varmt.
Om jag ska vara ärlig så tror jag det kvittar vilken trikåsjal man väljer till nyfödd.
1) man kommer älska den i vilket fall som helst
2) man kommer köpa flera sjalar :twisted:

jag kom på ett undantag. är man inte jättesmal bör sjalen vara lång nog kanske runt 5m men det är de flesta (inte den på granit)
Av sjaltokan
anna76 skrev:Tack för era tips!
Jag ska undersöka lite vidare, men det verkar som att det finns en butik här i stan som säljer sjalar :app: Jag får nog gå dit och spana lite. Den här butiken är det http://www.babydesign.se/shop/
Ingrid som äger butiken kan säkert hjälpa dig till rätta :heart:
Av mulle_80
ringsjal tycker jag är ett "måste" att ha.
jag har burit lill tösen i den nyfödd upprätt, vagga har jag bara fått bra ett par gånger.
men den har använts flitigt till storebror när vi åkt o handlat o andra tillfällen när det ska gå smidigt o snabbt.

trikåsjal har vi inte använt så mycket eftersom det är typ tropisk värme nu så jag vet inte
om jag tycker det va så bra köp för just oss tyvärr...

när man börjat med bärandet blir man lätt fast o vill ha MÅNGA vackra sjalar, bara varnar :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?