- tor jul 08, 2010 17:24
Hej! Är helt ny på forumet och ganska oerfaren på området. Fick mitt första barn för drygt tre månader sedan och har burit henne massor i en lånad trikåsjal. Hon älskar att bli buren och jag tycker om att ha henne nära mig men trikåsjalens ägare vill ha tillbaka den och jag funderar nu på vad för bärdon jag ska skaffa mig. Trikåsjalens nackdelar är att jag upplever den som varm och ibland känner jag att det är tyg "överallt" när jag ska knyta den (ändar som släpar i marken när man ska knyta utomhus mm.) vilket har gjort att jag tittat på lite olika selar istället. Men vilken sele ska man välja? Sedan tycker jag verkligen om att ha henne sådär nära som det blir när man sjalar och började titta på vävda sjalar men som jag fattade det måste man knyta dem med bebisen i, alltså inte som jag är van vid med trikåsjalen att man knyter först och stoppar i bebisen sedan...eller? Är det svårt? Så har jag också kommit på tanken att inte alls välja utan skaffa både en sele för att lätt kunna bära henne när man tex är och handlar och sedan använda sjalen mer som nära-gos-sova bärdon hemma men fortfarande kvarstår frågan om vilken sjal och vilken sele samt om det faktiskt är lättare att slänga på sig en sele och stoppa ner barnet än att knyta en sjal... Behöver ju uppenbarligen lite hjälp från mer erfarna bär-föräldrar!