Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Clee
Jag känner att det varma vädret går ut över sjalandet i vårt hem och behöver hjälp! Bakgrunden är att vi har en lägenhet som är enkelsidig med sol morgon och dagtid. Varma dagar blir värmen fullkomligt kvävande och av två olika skäl går det inte att fläkta ordentligt: dels går det ju inte att få något tvärdrag pga att lägenheten är enkelsidig, dels har vi katter och fönsterkonstruktioner som inte medger någon vettig nätlösning vad vi kommit på än i alla fall. Jag har tvillingar som är fyra månader (korrigerat) och de har blivit märkbart påverkade och klagar på värmen och det är liksom inte läge att stoppa ned dem i tre lager trikåsjal då, samtidigt som mina armar tar stryk av allt stödlöst bärande och hud-mot-hud-grejen får svetten att klibba vilket orsakar ännu mer klagomål från bebbarna.

Lösningen kan tyckas vara att gå ut men då stöter jag genast på ett antal problem som jag hoppas få hjälp med:

- Vad har era barn på sig när ni sjalar utomhus i högsommarvärme? Och vad har ni själva på er? Mina har en kortärmad bomullsbody för att ge ett lager som isolerar från min kroppsvärmen, vet inte om det är smart eller dumt tänkt. Sedan stoppar jag in benen i smokingbältet och på huvudet har de solhatt. Ändå verkar de bli obekväma av värmen, vilket leder till nästa fråga, och när jag kommer hem är kontaktytan på både mig och barnen genomsur av svett.

- Finns det något man kan göra annat än att skaffa en ny sommaranpassad sjal om man kör trikåsjal annars? Det är lite svångremstider här hemma kan man säga, men jag tänker t ex på om någon särskild knytning kan funka. Nu kör vi bara på en enda, nämligen den som kom med Minimundus-häftet med kryss under smokingbälte.

Hur gör ni om ni måste äta hemifrån, på restaurang eller kafé, med spädbarn som inte kan sitta själva? Då menar jag alltså varm mat där man inte vill riskera spill på barnet. För oss blir just den biten ofta så bökig att vi liksom ger upp och tar vagnen i stället för att sjala, och det känns alltid som ett misslyckande.

Sist men inte minst - och inte så sommarspecifikt - finns det något sätt för mig som föräldraledig att själv bära båda mina 7 kg-barn samtidigt? Inknölad i varsin vagga funkar nämligen på sin höjd tillräckligt länge för att jag ska kunna ta en skrytbild. :roll: :wink: Jag har två trikåsjalar och en Beco Butterfly II, om den behagar anlända med posten snart...
Av sjaltokan
Jag tycker det är svårt med sjal på sommaren det blir varmt oavsett eftersom det blir så "tätt" vilken sjal man än väljer, en sele eller MT (finns ju billiga hemmasydda) ger ju mer luft runt kroppen på barnet.

Sen bara blöja eller en tröja/body på barnet och en tunn bomullströja/linne på mig.
Ute är det skuggan som gäller och då behöver de ju inte ha hela kroppen täckt.

När du knyter sjalen lägg krysset endast i knävecken (dra isär sjalen så det blir som en korv längs med barnets kropp när du bär upprätt) och låt bara smokingbältet vara det som stöttar barnen.

Angående att äta med barn som inte sitter själv, man lär sig uppskatta mat som är fesljummen :lol: eller väljer kall mat.

En på ryggen i selen och den andra på magen i sjalen? :hmm: Eller kanske två MT med babyinsats en på magen och en på ryggen.
apropå ätande och sjalande :) jag åt alltid med vår J i sjalen under hans först månader och det blev ju inga varma soppor direkt! Något som jag uppskattade var att ha en del färdiga saker i kylskåpet som kan ätas kallt, typ olika pastasallader, tabulleh etc det är ju också ganska skönt i den här värmen 8) å sen äta med sked
Jag tycker det jobbigaste är att vi blir så svettiga där kropparna har suttit emot varann oavsett vad vi har haft på oss.

Jag har en looma sino och en MT men använder bara MT när vi lämnar hemmet eftersom den är svalast. Bobo har body och solhatt på sig och vi undviker solen så gott det går.
Vi hade en trikåsjal från minimundus och jag tyckte den var varm i januari när det var -15 ute så en ny sjal kanske är något du skulle prova?

Jag kan också tillägga att vi bytte till vävd sjal när Knut var fyra månader och vägde just 7 kg. Jag tycker det är svalare. Det behöver ju inte bli superduperdyrt heller om man köper en begagnad här :)

När jag har Knut i sjalen så sover han nästan alltid och har huvudet instoppad, om jag ska äta något varmt kan jag lägga en liten trasa över hans huvud och äta försiktigt. Kokhet soppa undviks ju såklart även om dessa skyddsåtgärder åtagits.
Att ha med vagnen låter vettigt såhär i värmen. Du kan ju fortfarande sjala då och då men kan lägga ner när det blir för varmt och när du ska äta.

En tunnare sjal eller en sele/MT är ofta svalare. Tunnare sjal är kanske att föredra så du kan bära båda barnen samtidigt om det behövs.
Tack för många bra svar!

Flera nämner MT - något tips på MT som passar bra till så "små" bebbar som mina? Har mest hört talas om BB-Tai, funkar den utan inlägg o dyl till 7 kg? Sedan funderar jag på hur man knyter en MT så att man samtidigt kan ha en långsjal där fram. Det går ju inte att knyta den över bebisen där framme då, antar jag och inte heller kan man ju sätta på MT:n först och sedan långsjalen eller? Förlåt, jag är så otroligt korkad när det gäller, eh, logik eller vad det nu rör sig om här så jag kan behöva hjälp med det mest uppenbara här.

Vad är fördelen med kortsjal gentemot ringsjal? Tycker det känns lite läskigt med kortsjal just för att jag bara kan en enda knyt och att jag då inte skulle kunna knyta en kortsjal säkert nog men man kanske lär sig snabbt?

thowida: Ditt knyttips låter bra men blir det inte så då att benen ligger blottade? Antar att det behövs byxor då, i solen, och då kanske det är hugget som stucket värmemässigt att ha smokingbältet över? :think:

HannaGerda: Skönt att höra att det inte bara är jag som tycker minimundussjalen och sambons mobywrap känns väldigt varma. Nej, det behöver inte bli så dyrt med begagnad sjal men vi måste ju köpa dubbelt av allt så jag räknar ändå med minst 1000 kr för två inkl frakt. Vilket är 100% mer än jag har råd att lägga just nu, men det är klart att en sjal i taget får det ju bli.
Du har inte möjlighet att komma till Lund på sjalträffen på onsdag? Där kan du få hjälp med att knyta lite annorlunda knytningar och prova lite vävda sjalar :)

Jag vet inte hur andra gör men jag använder min vävda sjal, knyter omslutet kryss utan att bre ut krysset över barnets rygg utan det ligger bara i knävecken (bebis 6 veckor) och så har jag benen utanför sjalen så det är bara ett lager tyg och benen utanför. Jag har henne antingen bara i blöja eller i en tunn kortärmad body och smokingbältet upp över huvudet och utan solhatt, borde nog skaffa ett par sånna dock nu när hon inte alltid vill ha sjalen över huvudet. Man är inte ute i själva solen så mycket att jag tycker att det gör någonting att benen är blottade, man försöker ju hålla sig i skuggan. Jag har en t-shirt på mig när jag bär, hade velat ha linne men jag får inte till knytningen på långsjalen när jag har bara axlar :P
Trulsamin skrev:Du har inte möjlighet att komma till Lund på sjalträffen på onsdag? Där kan du få hjälp med att knyta lite annorlunda knytningar och prova lite vävda sjalar :)

Jag vet inte hur andra gör men jag använder min vävda sjal, knyter omslutet kryss utan att bre ut krysset över barnets rygg utan det ligger bara i knävecken (bebis 6 veckor) och så har jag benen utanför sjalen så det är bara ett lager tyg och benen utanför. Jag har henne antingen bara i blöja eller i en tunn kortärmad body och smokingbältet upp över huvudet och utan solhatt, borde nog skaffa ett par sånna dock nu när hon inte alltid vill ha sjalen över huvudet. Man är inte ute i själva solen så mycket att jag tycker att det gör någonting att benen är blottade, man försöker ju hålla sig i skuggan. Jag har en t-shirt på mig när jag bär, hade velat ha linne men jag får inte till knytningen på långsjalen när jag har bara axlar :P
Kanske, vid vilken tid är den? Jag har en hemhjälp mellan 13-16 så om det är däremellan kanske det kan gå; jag vill gärna inte åka för långt hemifrån ensam med barnen om det blir kaotiskt. Känns dock lite pinsamt att komma med vagn men man kanske är välkommen ändå? :oops: Sjalar ju mest på kvällar och helger när sambon är med men han jobbar på onsdag.
Vi brukar sitta i stadsparken från 10 och framåt, så länge barnen är nöjda... Du är hemskt välkommen med vagn! Där finns många som gärna hjälper till om det blir problem med barnen. :heart:
Elflin skrev:Vi brukar sitta i stadsparken från 10 och framåt, så länge barnen är nöjda... Du är hemskt välkommen med vagn! Där finns många som gärna hjälper till om det blir problem med barnen. :heart:
Men vad snällt! :heart: Var i parken? Hittar väldigt dåligt i Lund måste jag säga, men har några dimmiga minnen (hm...) från Valborgsfirande i parken. Kollar på Eniro förstås dock. :wink: Men tror du ni är kvar vid 13-tiden?
Jag tänkte äta lunch nere i Lund så jag kommer nog också vara kvar, och du behöver inte känna dig dum för att du kommer med vagnen, jag kommer ha vagnen med mig jag med, storan sover mitt på dagen och det är skönt att lägga ifrån sig lillan i vagnen när storan inte sover i den. Det är många som har både vagn och sjal när de är ute och går... (även om den ofta blir avlastningsyta för prylar istället för att det sitter några barn i den.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?