Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Blossom
Jag är ingen hejare på att sy men har en dröm om att bli... :wink:
Den symaskin jag har nu bara strular och har väl gett vad den kan så nu är det dags att leta upp en ny.
Frågan är bara vilken jag ska ha?
Jag syr inte så mycket så det behöver absolut inte vara någon värstingmaskin. Jag behöver en maskin som jag kan använda till allahanda lagningar, gardiner och annat smått och gott.
Dessutom vill jag att den ska vara lätthanterlig så att jag kanske kan ta mod till mig att börja sy lite annat t.ex kläder.

Vilken maskin ska en novis som jag välja?
Användarens profilbild
Av funshine
Ingen aning om modell men prova dig fram hos säljaren.
Saker som jag tycker är viktigt:
*Se till att alla basfunktioner är lätt att ställa in och lätt att få till. Knaphål t.ex. superlätt på vissa mindre lätt på andra.
*Prova att sy i både tunna och tjocka material, även omöjligt halkiga varianter som du själv inte har e önskan att sy i, rätt vad det är kommer ett barn och bara måste ha en maskeraddräkt till dagis eller något. :roll:
*Ljuset ska gärna komma från flera håll du vill inte skymma det när du styr tyget med händerna.

Min(Bernina) har dessutom en extra spak du kan koppla in så att du kan höja pressarfoten med knäna och inte behöver släppa med händerna, underbart!!!
Av Blossom
Tack!
Mycket att tänka på. Får väl ta mig till en butik och kolla.
Jag vill ändå gärna ha fler tips på om jag ska kolla lite extra på någon speciell maskin. :roll:
Användarens profilbild
Av Bowzee
Symaskinerna som kostar runt tusenlappen brukar inte vara värda sitt pris. Inte ens Singer eller Husqvarna.
Jag köpte en Husqvarna Emerald 118 för en vecka sedan och är superförälskad! Den kostade 3500:- och finns i en liite enklare variant, den heter 116 ist. Kostar 500kr mindre och har några sömmar färre. (Dekorsömmar, förstås)
Symaskinen bör vara ganska tung, annars flyttar den sig gärna, eller vibrerar lätt.

Antingen får man ge sig till en symaskinskunnig, risken är bara att dem bara vill sälja, annars får man ge sig till ett större varuhus, men då är ju risken att de inte är så kunniga. :roll:

Jag köpte min på Lassessons i Sjöbo, fördelen med dem är ju att de har en hel lokal extra att visa symaskiner och sånt i. Hon som säljer maskinerna kan även visa och ger en halvtimmes lektion när du köper symaskin där.

Men någon annan vet kanske mer?
Av Blossom
Bowzee skrev:Symaskinerna som kostar runt tusenlappen brukar inte vara värda sitt pris. Inte ens Singer eller Husqvarna.
Jag köpte en Husqvarna Emerald 118 för en vecka sedan och är superförälskad! Den kostade 3500:- och finns i en liite enklare variant, den heter 116 ist. Kostar 500kr mindre och har några sömmar färre. (Dekorsömmar, förstås)
Symaskinen bör vara ganska tung, annars flyttar den sig gärna, eller vibrerar lätt.

Antingen får man ge sig till en symaskinskunnig, risken är bara att dem bara vill sälja, annars får man ge sig till ett större varuhus, men då är ju risken att de inte är så kunniga. :roll:

Jag köpte min på Lassessons i Sjöbo, fördelen med dem är ju att de har en hel lokal extra att visa symaskiner och sånt i. Hon som säljer maskinerna kan även visa och ger en halvtimmes lektion när du köper symaskin där.

Men någon annan vet kanske mer?
Just det är anledning till att jag frågar här först ;-) Här finns ju hur mycket kunskap som helst!
Jag kanske ska ta mig ner till Sjöbo och kolla in Lassessons. (är det Berras föräldrar/släkt tro :hmm: )

Jag är beredd att lägga ett par tusen på en maskin så de där billiga runt 1000:- är ointressanta.
Min prisidé är 3-5000 nånting...
Användarens profilbild
Av Bowzee
Tygblöjor är inte min grej :oops: Så jag kan inte lova.
De klarar ju av jeans och sånt, så med rätt nålar borde det inte vara några problem.

Jag gillar husqvarna, men de säljer ju singer och pfaff också. Mer vet jag inte på rak arm.
Min Emerald är helt underbar. Den är tyst, lätt att ställa, har nålträdare :loving: och så är den tung och robust.

Skillnaden mellan 116 och 118 var några extrasömmar, men man kan även ställa in hastighet på min, välja om nålen ska stanna uppe eller nere och jag tyckte att de extrafunktionerna var värda de 500kronorna extra. Det ska finnas en 122 med, men den har jag inte koll på.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?