Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Så spännande att få följa alla era sommarsjalar! :vågen:

Har faktiskt kommit flera mönsterrapporter in på min "skiraste-sjalen" (=så pass många att jag nu kan se direkt om jag missat ngn maska istället för att uptäcka det in slutet av varvet och behöva repa upp ett par hundra maskor...så där som jag fick göra i början :wink: )

Det går dock inte så fort för mig så detta med EN sjal i sommar känns alldeles lagomt. Dels så stickar jag klart min kofta i bomull/lin parallellt, och sen har vi lilla sommarpysslet köksrenoveringen att pula med... :roll:
Av Ponyo
CrazyMagpie skrev:Så spännande att få följa alla era sommarsjalar! :vågen:

Har faktiskt kommit flera mönsterrapporter in på min "skiraste-sjalen" (=så pass många att jag nu kan se direkt om jag missat ngn maska istället för att uptäcka det in slutet av varvet och behöva repa upp ett par hundra maskor...så där som jag fick göra i början :wink: )

Det går dock inte så fort för mig så detta med EN sjal i sommar känns alldeles lagomt. Dels så stickar jag klart min kofta i bomull/lin parallellt, och sen har vi lilla sommarpysslet köksrenoveringen att pula med... :roll:
Så börjar jag känna med. I början var det bara ett virrvarr :lol:
Användarens profilbild
Av sussry
Många sjalar det börjar bli! :vågen:
Min sommarsjal börjar närma sig slutet också. Kanske ska göra en mönsterrapport till efter den jag håller på med.
:kamera: kommer.
Användarens profilbild
Av melon
Jag blockar!! Det är alltid så långsamt att vänta på att färdigstickade saker ska bli efter blockning tycker jag.

Bild¨

Det är en cherry blossom and diamond shawl, fast utan diamanter och med i-cords. Jag har stickat den i colinettes jitterbug, i en lila nyans.
melon skrev:Jag blockar!! Det är alltid så långsamt att vänta på att färdigstickade saker ska bli efter blockning tycker jag.

Bild¨

Det är en cherry blossom and diamond shawl, fast utan diamanter och med i-cords. Jag har stickat den i colinettes jitterbug, i en lila nyans.
:love: Hur gör man dom små gula korvarna?
Användarens profilbild
Av melon
linafelicia skrev:
melon skrev:Jag blockar!! Det är alltid så långsamt att vänta på att färdigstickade saker ska bli efter blockning tycker jag.

Bild¨

Korvar: snoddar: i-cords :wink:

Jag har 4 m på en strumpsticka. Stickar alla 4, men istället för att vända puttar jag tillbaka dem till början och börjar på första maskan igen. Dra hårt i tråden så bildas det en snodd! Stickas med fördel på lite för små stickor. Även 3 och 5 maskor funkar, prova dig fram.
melon skrev:
linafelicia skrev:

Bild¨

Jag har 4 m på en strumpsticka. Stickar alla 4, men istället för att vända puttar jag tillbaka dem till början och börjar på första maskan igen. Dra hårt i tråden så bildas det en snodd! Stickas med fördel på lite för små stickor. Även 3 och 5 maskor funkar, prova dig fram.
Det var det jag tänkte men då måste du ta av garnet efter varje korv, eller hur? Jag trodde att det var något sätt att göra dom så att det blev en lång rad på samma garn. Går det att förstå vad jag menar? :hmm:
Av Umma
Väldigt snyggt Melon :vågen: !! I-cords vill jag lära mig, jag fattar i teorin :hmm: typ...men om jag klarar av att göra det i praktiken är en helt annan sak. Jag stickar på en Tomten som jag tror skulle bli väldigt snygg med I-cord utmed hela framkant, nederkant och luva. Men jag har precis börjat så kanske jag fattar grejen innan jag kommer dit. :lol:
Användarens profilbild
Av melon
linafelicia skrev:
melon skrev:
linafelicia skrev:

Bild¨

Det var det jag tänkte men då måste du ta av garnet efter varje korv, eller hur? Jag trodde att det var något sätt att göra dom så att det blev en lång rad på samma garn. Går det att förstå vad jag menar? :hmm:
Jag förstår. Egentligen så är det ju så att man måste maska av och börja om men eftersom jag ville slippa fästa och ha en kant som var sammanhängande så drog jag igenom en virkmaska genom de 4 maskorna på snodden när det var klar och sen virkade jag smygmaskor på baksidan på snodden tillbaka till kanten där jag bytte till sticka och fortsatte med avmaskingen emellan snoddarna. Det syns lite på baksidan men inte så det stör mig :wink:
Användarens profilbild
Av melon
Umma skrev:Väldigt snyggt Melon :vågen: !! I-cords vill jag lära mig, jag fattar i teorin :hmm: typ...men om jag klarar av att göra det i praktiken är en helt annan sak. Jag stickar på en Tomten som jag tror skulle bli väldigt snygg med I-cord utmed hela framkant, nederkant och luva. Men jag har precis börjat så kanske jag fattar grejen innan jag kommer dit. :lol:
Det är inte svårt, det är bara en lite udda teknik. Man är ju van att sticka runt runt eller fram och tillbaka så i början känns det helfel. Men om du inte får ihop det lovar jag att jälpa dig, det är säkert fler i sticktråden som stickat såna förut. Om ni inte sett den redan så tipsar jag om Johanna Wallins bok "Sticka småvarmt" där hon har en massa roliga saker som är stickade med snoddar. Lite udda och spännande stickbok.
Användarens profilbild
Av sussry
melon skrev: Jag förstår. Egentligen så är det ju så att man måste maska av och börja om men eftersom jag ville slippa fästa och ha en kant som var sammanhängande så drog jag igenom en virkmaska genom de 4 maskorna på snodden när det var klar och sen virkade jag smygmaskor på baksidan på snodden tillbaka till kanten där jag bytte till sticka och fortsatte med avmaskingen emellan snoddarna. Det syns lite på baksidan men inte så det stör mig :wink:
Smart gjort! :tumup:
Användarens profilbild
Av melon
Bild

En färdigbild på sjalen och Dante. När jag gjorde kanten funderade jag länge på om jag skulle sätta dem såhär eller sticka en emellan dem också. Eftersom jag bara hade ett litet nystan kvar av det starka gula så gjorde jag dem glest för att det skulle räcka. Men nu tycker jag nog att de ser lite för glesa ut... Ser det väldigt knasigt ut?
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 39
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?