Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Pétronille
Vi hittade ett lass gamla barn-t-tröjor på vinden, som min farmor köpte i Italien i slutet av 60- och början av 70-talen. De är tvärrandiga i fina färger, väl använda, men det var fantastisk kvalitet så det syns bara på att det finns hål lite här och där. Har någon ett bra tips på hur man kan laga sådana hål någorlunda snyggt? T ex ett hål på 5-8 mm mitt i tyget, så att det inte bara blir ihopsnörpt.
Tacksam för svar! :D
Kaja skrev:Applikationer?
Vad använder man för typ av söm då? (Har ingen overlock, och inte ens egentligen annat än raksöm, men kan eventuellt låna maskin med zickzack och andra såna sömmar.) Eller ska man klistra? Blir det snyggt? :hmm: Eller sy för hand?
Användarens profilbild
Av Kaja
Pétronille skrev:
Kaja skrev:Applikationer?
Vad använder man för typ av söm då? (Har ingen overlock, och inte ens egentligen annat än raksöm, men kan eventuellt låna maskin med zickzack och andra såna sömmar.) Eller ska man klistra? Blir det snyggt? :hmm: Eller sy för hand?
Vliesofix (=dubbelhäftande) på baksidan av applikationen. Stryk fast på tyget. Sedan använder jag bara en vanlig zick-zack. Väldigt tät sådan. Kanske 0,5 i stygnlängd och så kanske 3 i bredd. När det gäller applikationer på trikå så vill jag helst ha "totally stable" på baksidan. Det är ett rivbart mellanlägg som oftast används vid broderier. Det GÅR att göra applikationer utan det, men det kan krulla sig lite i kanten.

Annars så kan man klippa ut en blomma eller fjäril i trikå (behöver inte göra något åt kanterna, de klarar sig ändå) och så sy på precis över hålet, bara lite i mitten (kanske en knapp i mitten på en blomma, så att blombladen får fladdra löst).
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag brukar göra en gammaldags strumpstopp. Det blir ju inte osynligt, men ganska snyggt ändå och inte ihopsnörpt.
Fryle skrev:Jag brukar göra en gammaldags strumpstopp. Det blir ju inte osynligt, men ganska snyggt ändå och inte ihopsnörpt.
Med vanlig sytråd eller med något annat? Det är några ställen det inte riktigt funkar med applikationer, typ under ärmar och sådant, så jag funderade just på om det skulle funka att stoppa.
Jenny med Emiliten skrev:Kanske typ "bakvända" applikationer som är inne i USA, "Alabama-style"?

http://alabamachanin.com/content/books
Oj, vad snyggt det var! Har du provat att göra det? Klipper man ut hålmönstret först och broderar fast baksidan sen eller? Jag blir väldigt sugen på att prova!
Användarens profilbild
Av Fryle
Pétronille skrev:
Fryle skrev:Jag brukar göra en gammaldags strumpstopp. Det blir ju inte osynligt, men ganska snyggt ändå och inte ihopsnörpt.
Med vanlig sytråd eller med något annat? Det är några ställen det inte riktigt funkar med applikationer, typ under ärmar och sådant, så jag funderade just på om det skulle funka att stoppa.
Jag brukar använda vanlig sytråd i så nära nyans som möjligt, blir ok tycker jag.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?