Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Ketronya skrev:Är det någon som har koll på tjocklekar/längd på bomullsgarner? Jag har ingen aning om vad 8/4 16/2 osv betyder, finns det någon tabell någonstans?

Anledningen till att jag undrar är att jag skulle vilja sticka den här:

Bild
http://www.ravelry.com/patterns/library/maude-3

Men jag vill sticka den i bomull istället för i ull och behöver alltså ett hitta ett bomullsgarn som är ungefär 1000m per 100g, vad ska jag leta efter?

Visst är den fin :loving:
Det finns en massa olika sätt att numrera garner.
Tex anger vikten i gram av 1km garn
Denier anger vikten i gram av 9000m garn.
Nel och Nm är två andra som jag inte kan hitta förklaring på just nu. (Jag vet precis var det står i en bok på jobbet men det hjälper ju inte så mycket)
Nel är den som oftast används till vävgarn som t.ex bommullsgarn 16/2. Siffran 16 anger garnets grovlek och 2:an anger att det består av två trådar som tvinnats. 6/4 består av 4 trådar.
Det som är mest förvirrande med att det finns många olika system är dessutom att med vissa blir det så att ju högre siffra desto grövre garn och med andra blir det så att ju högre siffra desto tunnare garn.
Blev du klokare av mitt svar? Knappast :roll:
Användarens profilbild
Av Fryle
erisara skrev:Tack för alla råd angående mina lovikkavantar. Igår blev de färdigbroderade och nu ser de ut så här.

Bild
De blev jättefina!
(och vilken snygg duk de ligger på)
:duh: upptäcker nu att boleron jag stickar gör jag i strl xs istl för s, har kommit för långt för att jag tycker det är värt att repa upp. Så i vanlig ordning får nån utav mina systrar det jag stickar (i detta fall blir det lillsyrran). När skall jag lyckas göra nått i strl till mig själv?
La undan den och tog tag i ett par födelsedags sockor till svärmor istl. Provar på att sticka dem från tån och upp denna gång. Nån som har en bra tabell över sko strl och fot längd (strl = cm)?
linafelicia skrev:
Ketronya skrev:Är det någon som har koll på tjocklekar/längd på bomullsgarner? Jag har ingen aning om vad 8/4 16/2 osv betyder, finns det någon tabell någonstans?

Anledningen till att jag undrar är att jag skulle vilja sticka den här:

Bild
http://www.ravelry.com/patterns/library/maude-3

Men jag vill sticka den i bomull istället för i ull och behöver alltså ett hitta ett bomullsgarn som är ungefär 1000m per 100g, vad ska jag leta efter?

Visst är den fin :loving:
Det finns en massa olika sätt att numrera garner.
Tex anger vikten i gram av 1km garn
Denier anger vikten i gram av 9000m garn.
Nel och Nm är två andra som jag inte kan hitta förklaring på just nu. (Jag vet precis var det står i en bok på jobbet men det hjälper ju inte så mycket)
Nel är den som oftast används till vävgarn som t.ex bommullsgarn 16/2. Siffran 16 anger garnets grovlek och 2:an anger att det består av två trådar som tvinnats. 6/4 består av 4 trådar.
Det som är mest förvirrande med att det finns många olika system är dessutom att med vissa blir det så att ju högre siffra desto grövre garn och med andra blir det så att ju högre siffra desto tunnare garn.
Blev du klokare av mitt svar? Knappast :roll:
Hmm, nä, jag blev faktiskt inte mycket klokare :lol:

Det jag egentligen behöver veta är ju hur många meter garn per 100g det går, för att kunna avgöra om det är rätt tjocklek till mönstret? Eller? :hmm:
Ketronya skrev: Det jag egentligen behöver veta är ju hur många meter garn per 100g det går, för att kunna avgöra om det är rätt tjocklek till mönstret? Eller? :hmm:
I och med att mönstret ser ut att vara kroppsnära kanske du får tänka på att ull och bomull är olika töjbara också? Har för mig att jag läst det i någon artikel om att byta garner.
Ketronya skrev:
Hmm, nä, jag blev faktiskt inte mycket klokare :lol:

Det jag egentligen behöver veta är ju hur många meter garn per 100g det går, för att kunna avgöra om det är rätt tjocklek till mönstret? Eller? :hmm:
Jag tror att om man använder ett garn med rätt antal meter per 100 gram och dessutom gör ett stickfasthetsprov borde det gå bra.
Det är en söt tröja. :D
Tack för hjälpen linafelicia och erisara, jag får se hur jag gör, kanske får jag leta efter ett ostickigt ullgarn istället, nåt borde det ju finnas :D
Idag har jag färgat garn med kool-aid för första gången :D

Bild
Bild

Det var jättekul, kommer definitivt göra om det!
Mer info finns på bloggen :D
Oj, oj, oj. Ibland har man tur och idag var en sådan dag för mig. Jag maskade nyss av min senaste sjal och när det var klart hade jag 40 cm kvar av garnet! :app:
Jag har stickat som en galgning hela eftermiddagen och blev så glad när garnet räckte. Det är konstigt att man stickar fortare för att garnet ska räcka. :Hahaa:
Användarens profilbild
Av melon
linafelicia skrev:Oj, oj, oj. Ibland har man tur och idag var en sådan dag för mig. Jag maskade nyss av min senaste sjal och när det var klart hade jag 40 cm kvar av garnet! :app:
Jag har stickat som en galgning hela eftermiddagen och blev så glad när garnet räckte. Det är konstigt att man stickar fortare för att garnet ska räcka. :Hahaa:
Vilken tur!! Visst är det där fenomenet jättekonstigt, jag gör precis samma sak. Jag fattar i hjärnan att det är helknasigt men ändå gör jag så. Jag stickar snabbar eom jag är rädd också, om jag kollar på tex en skräckis eller en deckare. :lol:

Ketronya: Otroligt snygga färger! Vilka smaker/nyanser är det?
melon skrev:
linafelicia skrev:Oj, oj, oj. Ibland har man tur och idag var en sådan dag för mig. Jag maskade nyss av min senaste sjal och när det var klart hade jag 40 cm kvar av garnet! :app:
Vilken tur!! Visst är det där fenomenet jättekonstigt, jag gör precis samma sak. Jag fattar i hjärnan att det är helknasigt men ändå gör jag så. Jag stickar snabbar eom jag är rädd också, om jag kollar på tex en skräckis eller en deckare. :lol:

Ketronya: Otroligt snygga färger! Vilka smaker/nyanser är det?
Det är Tropical punch, grape, black cherry och lemon lime :D
  • 1
  • 144
  • 145
  • 146
  • 147
  • 148
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?