Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av morrolina
Jag väntar mitt första barn och tycker att sjalbärande verkar perfekt. Barnets pappa, tillika min äkta hälft, är däremot helt såld på barnvagn och tycker att sjal inte alls är bra eftersom det blir varmt på sommaren med sjal (nu är bebisen väntad till midvinter, oh well), är skrämmande och opraktiskt med allt tyg, att den är farlig för att bebisen kan ramla ut och att han "inte vill". Det hela låter nästan som en fobi eller i varje fall en stark aversion mot sjalar. Han anser vidare att barnvagn är bra för att lägga bebisgrejer i eller annat, och att det inte går att klara av att leva med en bebis utan barnvagn av den anledningen. Själv tycker jag att det känns totalt onödigt att köpa en barnvagn och att alla bebisgrejer kan bäras i en liten väska. Mannen säger sig kunna tänka sig en bärsele typ BabyBjörn, vilket jag tycker verkar rätt skräpigt. Men det betyder att han kanske inte är helt emot konceptet i alla fall.

Så vad är era erfarenheter? Behövs en barnvagn? Och hur ska jag få mannen att gilla sjal? Till saken hör att bebisen kommer behöva ligga på en neonatalavdelning första tiden, så då känns det extra viktigt att väga upp det med att bära den i sjal så fort det blir möjligt.
Användarens profilbild
Av tweed
Kombinationen är bra, men man behöver ju inte gå och köpa en vagn direkt och inte heller en dyr, ny vagn. jag sjalade nästan bara i början, men ofta hade jag med mig vagnen på stan för att kunna lägga ifrån mig antingen grejor eller bebisen (Om jag skulle prova kläder eller så) Sjalandet är suveränt hemma och på promenader och visst klarar man sig utan vagn, men ibland är det praktiskt att ha en. Sen får man nog respektera om den andre inte känner sig bekväm med sjalandet. Min man sjalade inte alls i början, han var inte bekväm med det, men han har burit henne mycket i sele efter att hon blev lite större och kunde hålla hålla huvudet uppe själv.
När det gäller sele så kan du ju visa honom de ergonomiska alternativ som finns och påtala hur mycket längre användningstid en sådan har i jämförelse med en babybjörn, ekonomiska argument brukar funka på karlar :wink:
Användarens profilbild
Av Elflin
Jag hör ju till dem som inte har en vagn alls (eller när vi bodde på neo använde jag faktiskt vagnen för det var enklare att köra den än deras plastbaljor).
Så förutom en vecka precis innan vi flyttade från neo, har Lilla L bara använt vagn 5-6 gånger. jag gillar inte speciellt att köra vagn över trottoarkanter i trånga affärer och liknande, ok ska man prova bh:ar suger det att bara ha sjalen eller om man veckohandlar och sen ska gå de 5 km hem :roll: men annars klarar jag mig bra utan. Nu har jag ju en vagn sedan innan men hade jag inte haft det hade jag nog försökt låna en vagn (eller hitta en billig beg) den första tiden och känna efter hur det känns.
Av medlawg
Vi har haft kombination av vagn och sjal, tycker själv att det är mer praktiskt med vagn om man skall handla eller bära andra saker samt att jag har en del problem med ryggen och därför inte kan bära alltför mycket. Så för transporter blir det mest vagn, men för att ha bebisen nära när man är hemma, och för att lugna en ledsen kolikbebis, har sjal varit oumbärligt.
Tycker det verkar onödigt att ta en strid redan innan barnet har kommit, håll det öppet och prova en sak i taget. Min man var också skeptisk till sjal innan, han tyckte det kändes lite för "batik-mammigt" och var mer inne på Babybjörn. Sedan efter att ha sjalat Rasmus på BB när inget annat fick honom lugn var han såld på två röda, har provat Babybjörnen vi fick låna av hans kusin en gång men konstaterat hur obekvämt det var och gått tillbaka till sjal. Men han tycker fortfarande att det saknas sobert färgsatta sjalar, letar febrilt efter en snygg grå långsjal...
Användarens profilbild
Av Aspasia
Jag tycker också det är bra att ha både vagn och sjal, vi köpte en billig vagn på blocket som funkat utmärkt vid storhandling och längre promenader. När Leia var nyfödd var det jättekallt ute och då tyckte jag det kändes bättre att kunna bädda in henne i filtar i vagnen än att bära i sjalen. Men sjalen (jag använder en lång trikåsjal) är helt oumbärlig, perfekt att ha både hemma då hon vill bli buren hela tiden, och när man är ute.
Användarens profilbild
Av Molinia
medlawg skrev:Vi har haft kombination av vagn och sjal, tycker själv att det är mer praktiskt med vagn om man skall handla eller bära andra saker samt att jag har en del problem med ryggen och därför inte kan bära alltför mycket. Så för transporter blir det mest vagn, men för att ha bebisen nära när man är hemma, och för att lugna en ledsen kolikbebis, har sjal varit oumbärligt.
Tycker det verkar onödigt att ta en strid redan innan barnet har kommit, håll det öppet och prova en sak i taget. Min man var också skeptisk till sjal innan, han tyckte det kändes lite för "batik-mammigt" och var mer inne på Babybjörn. Sedan efter att ha sjalat Rasmus på BB när inget annat fick honom lugn var han såld på två röda, har provat Babybjörnen vi fick låna av hans kusin en gång men konstaterat hur obekvämt det var och gått tillbaka till sjal. Men han tycker fortfarande att det saknas sobert färgsatta sjalar, letar febrilt efter en snygg grå långsjal...
Natibaby har en grå som heter Dandelion. Den dyker nog upp snart igen på hemsidan. http://www.natibaby.pl/sklep/?p=p_119&sName=with-linen
Användarens profilbild
Av Molinia
Vi har haft sjalar och selar fram tills S var 2 år, då vi köpte en sittvagn. Till nästa barn kommer vi inte att köpa någon vagn, utan hoppas det går lika bra utan som sist.
Användarens profilbild
Av loppatoppa
Jag har både och, men vagnen har jag mest använt hemma på gården när jag ska mocka t djuren eller ngt annat tyngre. Nu sitter han en del i sittvagnen o tittar på när en annan sliter :wink:
Ska vi iväg o handla eller så så har vi nästan bara använt sjal. Vi var i Danmark i måndags o då hade vi vagnen med, men den lastade vi annat i. David satt i sjalen :D
Användarens profilbild
Av June
Jag skulle nog säga att till första barnet kan man klara sig rätt länge utan vagn, jag började inte använda vagn förrän jag gravid i sjunde månaden med mitt andra barn, då var första barnet 16 månader.
Av Ogi
Vi har använt både barnvagn och bärsele sedan lillen var väldigt liten. Han gillade inte sjal och jag tror att det kanske var för att vi föräldrar tyckte det var krångligt och att han kände av det. När han var riktigt liten var det absolut enda sättet att bära honom på magen (alltså att han ligger över en arm på sin mage) så då var både sjal och bärsele uteslutna. Bärselen Manduca var superbra från 3-4 månader och speciellt efter att han kunde hålla uppe hela kroppen själv. Vi använde nästan bara den under vintermånaderna, då det varit för jobbigt för vagn med all snö. Manduca hjälpte dessutom mig med mina ryggproblem, som jag hade under lillens första 4-5 månader.

Det där är ju lite från familj till familj och hur det passar just dem. Använd sjalen om du vill och visa din man att den är bra och bekväm. Kanske kommer han också börja använda den när han ser hur det funkar. Lycka till!
Av Zarabi
Vi har haft båda, jag tycker det har varit jätte bra.
Sambon gillar inte att bära i sjal, han tycker det är för tjorvigt men däremot bär han i Manducan.
Däremot var vi ense om att vi inte skulle köpa någon ny vagn, för vi förstod att så mycket använd skulle den inte bli. Tycker dessutom att priset på en nyvagn är skyhögt och att det inte var värt så mycket för oss.
Så vi använde en jättefin 70-talare som sambon legat i och nu som sittvagn har vi min gamla 70-talare.
Och nu när vi väntar nr två kommer vi inte att köpa en syskonvagn, (vilket alla mina vänner gör). Utan när vi ska till tex dagis så kommer A få gå eller åka vagn och lillkrypet att bäras.
Så jag tror autonmatiskt att det blir att denna kommer att bäras mer. :loving:
Å jag längtar så!!! :heart:
Användarens profilbild
Av pocahontas
Vi hade bara sjal och sele första året och det gick fint, men ni kan ju alltid köpa en begagnad vagn så har ni båda och behöver inte bestämma er innan barnet kommit och ni provat hur det känns.. Min man var mycket skeptisk till sjal innan första barnet, och hade bestämt att jag fick stå för den biten, men andra dan efter födseln testade han och när han märkte hur lugn R blev var han såld direkt. Han har faktiskt aldrig använt vagn, det är bara jag som började med vagn när R var lite större och varvade med sele/sjal... Så jag säger som andra, ta inte någon jobbig strid innan, låt det växa fram!
Användarens profilbild
Av Marina
Jag tror det där med vagn och pappor är lite av en machogrej, de måste liksom göra "sin grej" :lol: Det är tekniskt och mekaniskt och tilltalar dem ;) Sjalar är mjuka och flummiga och kommer tyvärr ofta med en "vegan-stämpel" :mrgreen:

Jag tycker i alla fall att det är helt onödigt att köpa en ny liggvagn/kombivagn, spara de pengarna och lägg dem istället på en riktigt bra liten och smidig sittvagn/sulky och köp istället en begagnad vagn, du får en jättefin vagn för 1000-1500:- Den är bra som säng inomhus om inget annat :-D

Min man sjalar men föredrar absolut sele, vi har en beco och en manduca, och för mig kvittar det, han får gärna sela om han vill - eller köra vagn för den delen, bara jag slipper :wink: Jag tycker i princip alltid att det är smidigare att bära, jag får mindre ont, kommer fram enklare och så får jag närheten på köpet.

Man behöver inte ha så fasligt mycket grejor med sig, jag har en hammockbag till alla mina, bebis och storebrors saker (och ibland makens :roll: ), den innehåller förutom det vanliga handväsktjafset, ett par blöjor, en extra body, en tunn plastad frotte, ett etui med hemmagjorda våtservetter, några torra servetter, och en frottekräktrasa, alla bebis saker ligger i en svart hundbajsbåse som jag kan använda att lägga använd blöja i sedan. Har också ett par extra kalsonger till storebror och en solcreme på sommaren och vind-väder-salva på vintern.

Dessutom finns det barn som inte gillar att sjalas, och barn som vägrar vagn - så oavsett vad man själv föredrar kanske barnet inte är med på just det :siishah: så då får man ändra sig :wink:

Jag tycker du ska förhandla fram inköp av en begagnad vagn, en trikåsjal (gärna begagnad) och en ergonomisk sele (kolla in edenbaby.se för en bra jämförelse mellan olika selar). Pengarna ni sparar mot en ny vagn lägger ni sedan på en riktigt lyxig och fräck sulky :wink:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?