Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Ogi
Jag är i vecka 12 och magen har inte börjat synas än. Jag har sedan tidigare ett barn, som nu är 11 månader gammalt och jag tycker det är så mysigt att bära honom i vår bärsele (Manduca).

Min barnmorska säger att jag får BÄRA honom så länge det känns okej för mig, men hon sa inget om bärsele och jag glömde fråga...

Så min fråga är - kan man använda bärselen under graviditeten? Någon som har egna erfarenheter, kanske eller som bara är kunniga i ämnet? :)
Av Ogi
diddeldi skrev:det brukar funka bra att bära på ryggen, men man får vara noga med att sätta höftbältet under magen så att det inte trycker.
Gäller ryggposition redan nu, eller först när magen börjar ta plats?
Användarens profilbild
Av diddeldi
Ogi skrev:
diddeldi skrev:det brukar funka bra att bära på ryggen, men man får vara noga med att sätta höftbältet under magen så att det inte trycker.
Gäller ryggposition redan nu, eller först när magen börjar ta plats?
så länge du tycker att det är bekvämt på mage så är det ingen fara, men det brukar bli obekvämt ganska snabbt när magen är i vägen.
Användarens profilbild
Av Diesel
Jag bär Kerstin på ryggen i både MT & sele, och för mig känns det bäst med höftbältet ovanför magen än så länge - men om några veckor har nog magen vuxit sig för hög för att det ska kännas bekvämt.
Av Enid
I början bar jag som vanligt till det blev obekämt då hittade jag konstiga knytningar som funkade utan att trycka på magen (knöt bla superhögt och med benen brett isär ovanför magen) eller så bar jag på ryggen.
Användarens profilbild
Av June
Man kan använda sele under graviditeten, jag bar på mage fram till 3-4 månaden därefter på rygg fram till ca 8 månaden. Jag hade en Ergo och tyckte att det fungerade bra. Bar kanske inte dagligen, men flera gånger i veckan. Ska kanske tillägga att min dotter var drygt ett år och vägde drygt 10kg.
Av Ogi
Tack för era erfarenheter! Min lille kommer nog inte väga mer än knappt 8 kg när han är 1, så viktmässigt tror jag inte det kommer vara några problem.

Nu kommer jag i alla fall inte ha dåligt samvete mot bebisen i magen när jag bär storebror i sele :)
Av mulle_80
jag kunde inte använda sele när magen började vara i vägen.
fick enormt ont av att ha midjebältet under magen :hmm:
så här vart det sjal o MT när magen vart i vägen, o det användes flitigt hela graviditeten. :o
Användarens profilbild
Av Stark
Jag bar både dottern (3,5 när bebis kom) och dagbarnet (16 månader när bebis kom) i sele fram till jag var i 8:e månaden någonting. Fungerade ypperligt.Midjebältet under magen och barn på ryggen.

Men det var väldigt svårt att kissa med barn på ryggen... Jag lyckades liksom inte tömma blåsan då det tryckte från alla håll. Bebis uppifrån/innefrån och midjebältet underifrån/utanpå.
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Jag bar en del på rygg i MT i början av graviditeten, då knöt jag den som vanligt, med höftbältet högt upp i midjan så att det vilar på höftbenens övre kant. (Det där lät kanske lite konstigt men så blir det på mig!) Det var inga problem.

Nu sedan jag fått mer mage har jag inte burit mer än korta stunder i famnen. D är rätt tung och jag bär så sällan att jag inte är upptränad för hans 19 kg, så jag kommer nog att undvika sjalandet framöver tills bebis är född, tyvärr.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?