Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Annika E
Min man vill bära lillfisen i sele, men nån sån har vi inte. Så nu vill jag ha tips, vilken sele kan man bära nyfödd bebis i? Helst skulle jag vilja köpa manduca, för den ska kunna passa mig med som är stor, men som jag fattar det är de inte riktigt bra förrän bebben är 3-4 månader?

Förslag?
Användarens profilbild
Av mimpen
Vi har använt ergon från att bäbis var kanske en månad. Det står att man inte ska det, men vi gjorde det ändå :) Det finns ju särskilda spädbarnsinsatser, men vi hade honom bara i selen fast med hans ben inne i selen då och inte ut.
Användarens profilbild
Av HannaGerda
Vi hade Ergo med spädbarnsinsats men jag tror inte jag vill rekomendera det nu för det blir nog VAAARRRMMT för ungen. Min är född mitt i vintern så då var det bara ett plus. Jag har dock sett bilder på folk som bär barnet i grodposition utan insats i ergo.

Hur ergon funkar för dig vet jag inte.. jag upplever att midjeremmen är ganska kort så kanske att den inte räcker runt. På min mamma som drar stlk 44 räcker den precis om magen.
Användarens profilbild
Av zandrama
Jag tror Manducan kan passa från början, men att man då får stoppa in barnet med benen inne i selen. I värsta fall kan man väl stoppa in en filt eller så om det inte går att få tillräckligt tight.
Användarens profilbild
Av mammagumman
Du kan använda alla selar utan bebisinsats med en filt eller handduk under fötterna och som stöd runt om bebisen om bebisen behöver stöd för nacken. Detta för att bebisen skall komma upp lite och inte hamna för långt ner i selen. Tillverkarna rekommenderar inte det men jag tror rätt många burit så under "eget ansvar". Annars finns ju Beco II med sin spädbarnsinsats. Den passar ju också mer storvuxna personer. Lite dyrare men men....

Och jag är ju partisk eftersom jag bla säljer selar... :wink:
Av belinda
mammagumman skrev:Du kan använda alla selar utan bebisinsats med en filt eller handduk under fötterna och som stöd runt om bebisen om bebisen behöver stöd för nacken. Detta för att bebisen skall komma upp lite och inte hamna för långt ner i selen. Tillverkarna rekommenderar inte det men jag tror rätt många burit så under "eget ansvar". Annars finns ju Beco II med sin spädbarnsinsats. Den passar ju också mer storvuxna personer. Lite dyrare men men....

men manduca har väl också spädisinsats va? :D
Användarens profilbild
Av mammagumman
belinda skrev:
mammagumman skrev:Du kan använda alla selar utan bebisinsats med en filt eller handduk under fötterna och som stöd runt om bebisen om bebisen behöver stöd för nacken. Detta för att bebisen skall komma upp lite och inte hamna för långt ner i selen. Tillverkarna rekommenderar inte det men jag tror rätt många burit så under "eget ansvar". Annars finns ju Beco II med sin spädbarnsinsats. Den passar ju också mer storvuxna personer. Lite dyrare men men....

men manduca har väl också spädisinsats va? :D
:tumup: men den hade ju redan TS avskrivit i nuläget :wink:
Användarens profilbild
Av diddeldi
manduca funkar utmärkt redan från nyfödd, den har ju inbyggd spädbarnsinsats. jag har hjälpt rätt många med pyttebebisar att prova ut manduca och det brukar alltid funka.
Användarens profilbild
Av Marina
Har både manduca och beco och fördrar becon mest för att då kan jag ta på mig selen och sedan sätta i barnet, lite mer som man gör med trikåsjal.. gillar inte manducans spädbarnsinsats men har burit groda i den i princip från start (inte första veckan hemma för då myste vi mest i trikåsjalen), annars kanske en mei tai kan vara ett bra alternativ? Den går ju att göra med breda(re) band så den ger lite mer stöd i början men känns ändå inte så "sjalig"? Finns ju kombovarianter också med knäppe i midjan och så..
Användarens profilbild
Av emellen
Jag har också burit pyttis i Manducan och tycker att det funkar utmärkt med insatsen. :tumsup:
Användarens profilbild
Av Annika E
tack för alla svar! :vågen: Då blir det nog en Manduca inom kort. :)
Av thulo
emellen skrev:Jag har också burit pyttis i Manducan och tycker att det funkar utmärkt med insatsen. :tumsup:
hur pyttig då?
jag har en manduca och en pyttig ( i mina ögon iallafall) bebis som är 5 dar och som vägde 3090g vid födseln ( imorgon ska han vägas för första gången) och undrar om jag kan börja redan nu att bära honom i den?
Användarens profilbild
Av emellen
thulo skrev:
emellen skrev:Jag har också burit pyttis i Manducan och tycker att det funkar utmärkt med insatsen. :tumsup:
hur pyttig då?
jag har en manduca och en pyttig ( i mina ögon iallafall) bebis som är 5 dar och som vägde 3090g vid födseln ( imorgon ska han vägas för första gången) och undrar om jag kan börja redan nu att bära honom i den?
Isa testade väl första gången när hon var en vecka gammal och Idun nu också, då vägde de iofs 3500 ungefär båda två, men jag kan inte se att det skulle vara några bekymmer med en som väger 3 kg... Testa, det är bästa sättet att få veta om det funkar! :tumup:
Av thulo
emellen skrev:
thulo skrev:
hur pyttig då?
Isa testade väl första gången när hon var en vecka gammal och Idun nu också, då vägde de iofs 3500 ungefär båda två, men jag kan inte se att det skulle vara några bekymmer med en som väger 3 kg... Testa, det är bästa sättet att få veta om det funkar! :tumup:
Vi testade idag :heart: så mysigt och tror jag fick i honom bra, han somna iallafall nästan direkt så vi tog en liten promenad ute. Det blir till att stoppa med selen imorgon när vi ska med sonen på fotboll imorgon :tumup:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?