Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!

Väntar tvillingar som pga TTTS måste förlösas med kejsarsnitt i v.28, har läst om kangaroo care och vi vill ha dem nära oss så tidigt vi får. Vad rekommenderar ni? Sjal/tub/bärtröja? Finns det för tvillingar eller bara enlingar? Tub eller tröja verkar smidigt men fungerar det med två små?
Ja, alla tips mottages tacksamt!
Hej och välkommen! :D

Till en början så är det lättast med en tub eftersom det är mycket sladdar att hålla reda på och man inte går runt utan kanske bara vill ha lite extra stöd när man sitter ner.
Därefter tyckte jag det var lättast med trikåsjal eftersom man inte kan justera tuben och jag tyckte att det blev alldeles för varmt med omlott-tröjan över.
kam care har bärtuber som är tillverkade specifikt för prematurer. det går säkert att höra sig för hos dem hur det fungerar med tvillingar i deras produkter. sedan tror jag att det kan vara värt att övergå till vanlig trikåsjal när bebisarna blir lite större och starkare, men bärtub verkar praktiskt i början på neo.

var kommer tvillingarna att födas? det är väldigt olika nivå på prematurvården på olika håll i sverige, bäst på känguruvård är de i uppsala och där tror jag att man får tillgång till bärtub genom sjukhuset. här i göteborg är det i första hand traditionell vård i kuvös som gäller och då får man nog stå på sig mer om man vill känguruvårda.
I Lund finns bärtuber och trikåsjalar att låna på neo (iaf för 1½år sedan) och de har en provdocka med sjal och en med bärtub och tröja i korridoren fortfarande! :vågen: Vi lånade en sino där när Lilla L fick kopplas ifrån kortare stunder. (När man sitter i kängruvård i lund brukar de rekommendera hud mot hud och uppvärmda handdukar om ryggen på barnet.)
De kommer att födas på USÖ i Örebro. Vet inte alls hur de resonerar kring detta. Ska på besök på Neo nästa vecka och träffa barnläkare så ska passa på att fråga då. Jag trodde att det var så självklart, om barnen inte måste ligga i kuvös el annat... Märkligt om man som förälder inte får bestämma själv, läkarna vet absolut medicinskt bäst om de klarar av att vara uppe men visst måste det vara bäst att vara hos föräldrarna så mycket som möjligt?
spudspud skrev:De kommer att födas på USÖ i Örebro. Vet inte alls hur de resonerar kring detta. Ska på besök på Neo nästa vecka och träffa barnläkare så ska passa på att fråga då. Jag trodde att det var så självklart, om barnen inte måste ligga i kuvös el annat... Märkligt om man som förälder inte får bestämma själv, läkarna vet absolut medicinskt bäst om de klarar av att vara uppe men visst måste det vara bäst att vara hos föräldrarna så mycket som möjligt?
tyvärr har de väldigt olika kompetens på olika sjukhus. jag hoppas att ert sjukhus är bra!
Tack! Ja det gör verkligen vi också. Har inte funderat på det så mycket förrän nu. Men jag tror att USÖ är bra, hoppas det. Har vänner som varit på neo på USÖ och de har varit nöjda, men det kan ju bero på bemötande etc. då deras barn inte var så dåliga/små och det är svårt att veta om de är kompetenta när man själv inte är medicinsktutbildad.
spudspud skrev:Tack! Ja det gör verkligen vi också. Har inte funderat på det så mycket förrän nu. Men jag tror att USÖ är bra, hoppas det. Har vänner som varit på neo på USÖ och de har varit nöjda, men det kan ju bero på bemötande etc. då deras barn inte var så dåliga/små och det är svårt att veta om de är kompetenta när man själv inte är medicinsktutbildad.
oftast har man ju inget att jämföra med heller, det är få föräldrar som varit på neo på två olika sjukhus. jag googlade lite och det verkar som att örebro inte har familjerum på neo, man måste alltså åka hem på natten och får "besöka" sitt barn på dagen. personligen har jag väldigt svårt att förstå varför för tidigt födda barn ska behöva separeras från sina föräldrar, men tyvärr är det så på de flesta sjukhus. men jag hoppas att ni kommer få möjlighet att sitta känguru mycket på dagtid i alla fall.

såhär tycker jag att det borde vara överallt: http://www.akademiskabarnsjukhuset.se/V ... ngar/95-F/
http://www.orebroll.se/sv/uso/Patientin ... elning-35/

Men de nämner ett "samvårdsrum" där familjerna kan bo tillsammans...undrar om det bara gäller dem som kommer långt ifrån sjukhuset? Tur att vi ska dit nästa vecka så att vi kan fråga. De verkar iaf tycka att det är viktigt med hud mot hud och har bilder på mammor med bebisar i sjalar, det bådar gott!
spudspud skrev:Ja verkligen!

Det är ju så självklart! Måste verkligen fråga om det när vi besöker dem. Kan inte föreställa mig att behöva lämna barnen på sjukhuset och åka hem och sova...
På de två neo jag har legat på så har samvårdsrummen främst varit för föräldrar som har etablerat amningen och snart är på väg hem. Men jag har haft tur och har fått bo kvar så det beror nog helt på hur läget ser ut och hur många som ligger inne just då.
Hoppas det går bra för er! :heart:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?