Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Ketronya
CrazyMagpie skrev:Ketronya - Shit vad fin! :love:

linafelicia - neeeeej, vad surt! :(
...en NU borde väl sticklyckan äntligen vända och ge dig lite flyt igen?! :D
Tack :D

Nu fortsätter jag sticka på min "riktiga" sommarsjal, den är inte så somrig, men det blir en bra vintersjal :P
Bild
(Bilden är lånad)
Användarens profilbild
Av solängel
Nu är jag inne på sista varvet innan avmaskning. :vågen: Garnet kommer räcka till det varvet, men inte till avmaskningen. :? Tror inte jag påbörjar en ny härva för att maska av, utan jag kör avmaskningen med elegant i den matchande färgen. För vad ska jag göra med typ 98 gram likadant garn till... :roll:

Sedan har jag köpt en härva ella rae i grönt för att sticka en likadan åt svärmor till julklapp. Men då stickar jag den snäppet mindre, och det som blir över får bli matchande pulsvärmare eller nåt.
Användarens profilbild
Av solängel
Nu är min sjal klar! :vågen: Men jag tror jag ska klaga lite... sjalen väger 100 g nu, så hade det varit 100 g på härvan hade det räckt :? Svärmors väger också bara 98 g... Alltså köper man 100 g garn vill man ju att det ska vara 100 g. 2 g blir ganska många meter när det är tunt garn....

Nu ska den bara blockas, och jag tror jag ska prova en ättikssköljning för att vara säker på att färgen håller sig, det borde väl fixera precis som vid karamellfärgning. Eller måste jag värma då? Nån som vet? :hmm:
solängel skrev:
Abunai skrev:
solängel skrev:
Knyttet & K skrev:
solängel skrev:Jag har haft beslutsångest ända sedan tråden startade, men nu har jag bestämt mig! :vågen: Och börjat på en Haruni. Och det blir så fiiiint! :loving:
Ååååh vad fin den var :love: En sån vill jag också sticka! Är den svår? Jag har stickat yttepyttelite och superenkel spets förut. Den ser inte så avancerad ut.
Den borde väl bli fin i mitt gul-gröna Kaunigarn?
Den var jätteenkel! Iaf nu, i grundmönstret. Jag vet inte hur det blir sedan, med bården, men jag tror inte det blir så avancerat heller,. Tycker beskrivningen är bra, väldigt grundlig. Och det är bra att hon skriver precis hur man ska göra om man vill ha den större/mindre.
Den var väldigt vacker på bilder på google, var hittar man mönstret?

Jag håller på med min "fäll" just nu, och det går snabbt eftersom garnet är så tjockt - då är det extra kul att sticka tycker jag! :)
Ravelry hittade jag mönstret på. Gratis! :tumup:
Haruni kan bli knasfin om man bara gör slätstickad och sen stickar bården. Det finns säkert bilder på en sån om man söker bland projekten på ravelry.
Av Enid
Jag är färdig med den bruna sjalen :vågen:
Bild
Den var svår att fota så man ser inte bladformen runt hålen. Det är min första stickade sjal och jag är otroligt nöjd!

Jag har börjat sticka säkert fyra olika sjalar av det här garnet men har varje gång repat upp efter 20cm, tänk att garnet äntligen fick bli något fint efter 3 år i stickpåsen. Och med tråden som påminnelse blev det lättare att plocka upp den och sticka några varv :tumup: .
Användarens profilbild
Av sussry
Enid skrev:Jag är färdig med den bruna sjalen :vågen:
Bild
Den var svår att fota så man ser inte bladformen runt hålen. Det är min första stickade sjal och jag är otroligt nöjd!

Jag har börjat sticka säkert fyra olika sjalar av det här garnet men har varje gång repat upp efter 20cm, tänk att garnet äntligen fick bli något fint efter 3 år i stickpåsen. Och med tråden som påminnelse blev det lättare att plocka upp den och sticka några varv :tumup: .
Så fin :D . Vilket härlig garn.
Användarens profilbild
Av Ketronya
Enid skrev:Jag är färdig med den bruna sjalen :vågen:
Bild

Jättesnygg och jättevacker garn!

Är det en kiri, eller vad är det för mönster?
Användarens profilbild
Av binaem
solängel skrev:
Knyttet & K skrev:
solängel skrev:Jag har haft beslutsångest ända sedan tråden startade, men nu har jag bestämt mig! :vågen: Och börjat på en Haruni. Och det blir så fiiiint! :loving:
Ååååh vad fin den var :love: En sån vill jag också sticka! Är den svår? Jag har stickat yttepyttelite och superenkel spets förut. Den ser inte så avancerad ut.
Den var jätteenkel! Iaf nu, i grundmönstret. Jag vet inte hur det blir sedan, med bården, men jag tror inte det blir så avancerat heller,. Tycker beskrivningen är bra, väldigt grundlig. Och det är bra att hon skriver precis hur man ska göra om man vill ha den större/mindre.
Den är sjukt snygg - hittade den på svenska bloggar utan spetsmönstret i grundmönstret och då var den ännu snyggare :siishah: Måste nog göra en sådan så småning om ... fast jag inget fattar av mönstret trots dess grundlighet. Skulel gärna hitta det på svenska
Användarens profilbild
Av solängel
binaem skrev:
solängel skrev:
Knyttet & K skrev:
Den är sjukt snygg - hittade den på svenska bloggar utan spetsmönstret i grundmönstret och då var den ännu snyggare :siishah: Måste nog göra en sådan så småning om ... fast jag inget fattar av mönstret trots dess grundlighet. Skulel gärna hitta det på svenska
Fast bara man börjar går det bra. Fastnar du kan jag hjälpa till!
Användarens profilbild
Av solängel
Nu snurrar min första Haruni några varv i tvättmaskinen, hll tummarna för att färgen inte släpper.

Nästa sjal hamnar på stickorna bara jag lagt Alma. Då blir det jag, en påse Polly, lite cola och liftarens guide till galaxen på dvd. Och en massa skönt garn! 8)
Av Umma
solängel skrev:Nu snurrar min första Haruni några varv i tvättmaskinen, hll tummarna för att färgen inte släpper.

Nästa sjal hamnar på stickorna bara jag lagt Alma. Då blir det jag, en påse Polly, lite cola och liftarens guide till galaxen på dvd. Och en massa skönt garn! 8)
Låter jättetrevligt!! :D
Användarens profilbild
Av solängel
Jepp! Nu ska jag blocka Harunin. Sedan ska jag fortsätta på revontulin i Kunstgarn. Det blev en riktig norrskensfärg, passande nog, grönt och blått i långa skiftningar. Den ska bli till Almas gudmor som även denna sommar ligger på sjukhuset. Förra sommaren opererade hon koloncancer och det strulade med stomin, postop infektion, till slut fick hon åka hem med en ileostomi och det funkar ju, men är bökigare än en kolostomi. Det skulle hon nu få ordnat, men så blev det infekterat igen. :( Nu har hon legat på sjukhuset två veckor, i söndags upptäckte de infektionen (varböld), i grevens tid, tydligen var det nära blodförgiftning. Igår fick hon äntligen börja äta igen, hon har levt på näringsdropp eftersom stomin inte funkat. Och ileostomin är tillbaka, fast denna gång högre upp eftersom de blev tvungna att ta bort ännu mer av tarmen. Förra sommaren fick hon en enkel hjärtevärmare, men nu tänkte jag att det skulle bli en revontuli. :heart:
Användarens profilbild
Av solängel
Det är bara att inse, jag måste ha fler knappnålar! Iaf om jag ska fortsätta sticka spets. :lol:

Harunin blev så fin :loving: säkert dubbelt så stor efter blockning, mönstret drar ihop den rejält. Nästa ska jag sticka första maskan istället för att lyfta, tycker kanten blev för stram.

Men jag glömde täcka över sjalen med en handduk när jag gick och la mig (blockar på vardagsrumsmattan) så i morse när jag skulle titta på den hade jag haft "hjälp" under natten :? Hade kattskrället kommit förbi innan jag fick till maskan som hon dragit ut (Harunin är inte bara fin att titta på, den är också mysig att prova klorna på) tror jag hon hade fått flyga från balkongen. Nä, kanske inte, men fy vad sur jag blev. Tack och lov gick det att dra till maskan *puh*. Egentligen kanske jag borde blocka om den, för hon hade dragit ut flera nålar också, men jag tror det får vara.
Användarens profilbild
Av ellla
Vad fort det går för er!!! Här hålls det på med en egen liten skapelse, vi får väl se hur det blir i slutändan. Malabrigo lace i mörkgrönt och blrjan på bitterroot är det i alla fall. Sen tänkte jag att det skulle bli ett bladmönster och sen nån fon avslutning. Garnet är i alla fall mysigt att sticka med och det blir mjuuuukt mjuuuukt! Fast jag hinner inte sticka så mycket...
Har stickat klart en sjal redan, dock är den inte min "sommar-sjal-stickning"...

Det slog mig nämligen att en vän till mig ju fyller 30 år, och även om vi liksom gått ifrån att köpa presenter till varandra så känns ju 30 som en födelsedag att fira med present!

Har tänkt vänta med att blogga om den tills efter födelsedagen, men jag tror inte att hon är här inne, så här kan jag visa bild... 8)

Bild Bild
Bild

Väldigt enkel och inte så stor (ville ju vara helt säker på att få den klar i tid... :roll: ) stickad av ett nystan (50g) mohairgarn som jag hade kvar sedan jag virkade en sjal av samma garn. För att få lite lite tyngd och lite "extra" så virkade jag fast pärlor i de två sista varven och satte flätor m pärlor i ändarna.
Det blir väldigt fint och exakt när man virkar fast pärlor, men jisses vilket pill! :shock:
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 39
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?