Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Svårt att komma på en bra rubrik ;-)

Puh. Idag gick jag runt med min 4-månadersbebis i en BabyBjörn-sele i ca en timma och det vill jag aldrig mer göra om! Har fått lite oväntade pengar och nu ska det inhandlas en ergonimisk sele. Frågan är bara vilken? Har suttit och surfat hela kvällen nu för att bli klokare, men jag känner mig mest förvirrad.

Jag är 160 cm lång och "normalbyggd". Många selar verkar vara bäst till långa personer? De selar som verkar ok för mig är Manduca och Beco Butterfly II. Går det på något sätt att säga vilken som är bäst? Vore ju trevligt om svaret är Manduca, med tanke på priset, men jag vill verkligen ha den bästa och slippa gå på promenad igen och få ont i ryggen ...

Vore jättetacksam för lite experttips!

Undrar också om någon här känner till någon butik i Skaraborg där man kan prova de bärselar jag är intresserad av?
En Stockholmsbutik vore också bra, men den jag fått tips om (http://babydesign.se/) har inte öppet på måndagar och det är nu på måndag jag ska dit.

Tusen tack på förhand!
är precis iväg i säng, men svarar snabbt. Patapum brukar passa mindre personer också väldigt bra!

Har du vägarna neråt hitåt nångång så finns en butik i Alingsås med mkt bra utbud av selar till alla - www.mammabarn.se

:tumup: det är nog den butik som är närmast dig.
Jag är 162 och gillar min manduca väldigt mycket. Vi har en beco bf 2 också som min man gillar mer än vad jag gör, detta pga av den annorlunda kontruktionen som jag inte kommer överenns med. Jämför du dessa två så är de konstruktionsmässigt väldigt olika även om båda sitter väldigt bra på.
Jag är 164 cm och "normalbyggd". Har en Ergo som funkar jättebra både på mig och maken som är dryga 180 cm och lite kraftig.
Jag är 160 cm lång, har smal överkropp med smal midja och förhållandevis breda höfter och den enda sele som sitter bra på mig som man kan köpa direkt är Patapum baby. Jag kan även ha Beco BWD, men den görs ju inte längre så det gäller att hitta en beg om du vill ha, vilket kan vara svårt. Alla andra Beco, Patapum toddler och Ergo ger mig ont i axlarna. Manduca har jag ännu inte provat.
Wow, vilket ställe - så många svar! Tack!! :D

Roligt att jag fått tips om Patapum av flera personer - den hade jag inte läst något om alls. Det vore ju kanon om den fungerade, med tanke på att den inte kostar så jättemycket. Jag har kollat upp lite nu och frågan är dock om min kille skulle kunna sitta i den direkt. Det ser ut som att det är väldigt svajigt för nacken om man inte är jättestabil??

Angelpack LX ska jag läsa mer om - kanske skulle den kunna vara ett alternativ annars. Finns det fler korta personer här som använder den?

Så himla synd att jag inte bor kvar i Stockholm. Skulle verkligen behöva prova selarna ordentligt innan jag köper, känner jag. Hur ser det ut i Göteborg med butiker med brett utbud? Alingsås är liiiite närmare, men jag åker oftare till Götet.
bentemaria skrev:Wow, vilket ställe - så många svar! Tack!! :D

Roligt att jag fått tips om Patapum av flera personer - den hade jag inte läst något om alls. Det vore ju kanon om den fungerade, med tanke på att den inte kostar så jättemycket. Jag har kollat upp lite nu och frågan är dock om min kille skulle kunna sitta i den direkt. Det ser ut som att det är väldigt svajigt för nacken om man inte är jättestabil??

Angelpack LX ska jag läsa mer om - kanske skulle den kunna vara ett alternativ annars. Finns det fler korta personer här som använder den?

Så himla synd att jag inte bor kvar i Stockholm. Skulle verkligen behöva prova selarna ordentligt innan jag köper, känner jag. Hur ser det ut i Göteborg med butiker med brett utbud? Alingsås är liiiite närmare, men jag åker oftare till Götet.
Jag är 1,60 & har en del selar.. Jag har inte riktigt förstått hur längden spelar in då man bär i sele... Dom flesta selarna sitter bra på mig & samtidigt på min kompis som är 1,80 :hmm: Borde inte bredden ha mer betydelse än längden? Ellert är det nåt jag inte har tänkt på?
bentemaria skrev:Roligt att jag fått tips om Patapum av flera personer - den hade jag inte läst något om alls. Det vore ju kanon om den fungerade, med tanke på att den inte kostar så jättemycket. Jag har kollat upp lite nu och frågan är dock om min kille skulle kunna sitta i den direkt. Det ser ut som att det är väldigt svajigt för nacken om man inte är jättestabil??
Jag har redan börjat bära F i Patapumen på ryggen. Hon blir 4 månader den 10:e juni. Men jag sätter henne på en kudde så hon kommer lite högre, för annars blir hon sur att hon inte ser något :roll: . Men hon är väldigt stabil både vad gäller att hålla upp huvudet och att sitta.

Jag har aldrig riktigt förstått varför Patapumen sitter så bra på mig (och på maken som är ca 180 cm lång och ganska smal), men tror mig ha löst gåtan... Har man "breda" höfter, dvs i förhållande till midja, fungerar den kanske bättre än andra selar.
lenaskeå skrev:Jag är 1,60 & har en del selar.. Jag har inte riktigt förstått hur längden spelar in då man bär i sele... Dom flesta selarna sitter bra på mig & samtidigt på min kompis som är 1,80 :hmm: Borde inte bredden ha mer betydelse än längden? Ellert är det nåt jag inte har tänkt på?
Jag tror att det är proportionerna som spelar in. Som smal midja i förhållande till något bredare höfter, lång överkropp (som behöver längre axelband), ev bredd på panelen. Det jag vet många sagt är att just längden på axelbanden och hur hårt dessa kan dras åt spelar roll. Liksom hur midjebältet är utformat.
Oj, jag som då varken ägt eller prövat något annat än Baby björn (som vi fick begagnat billigt, tack och lov) har ingen aning om vad jag ska gå på! Jag trodde att det var längden, men det kanske det inte är då??

Den här sidan är ju t.ex. jättebra med ordentliga mått och snygg översikt, men för mig är det rena grekiskan eftersom jag inte har något att förhålla mig till ... http://www.edenbaby.se/pages/valjasele.php
bentemaria skrev: Så himla synd att jag inte bor kvar i Stockholm. Skulle verkligen behöva prova selarna ordentligt innan jag köper, känner jag. Hur ser det ut i Göteborg med butiker med brett utbud? Alingsås är liiiite närmare, men jag åker oftare till Götet.
du är välkommen in till oss (eden baby) om du kommer till göteborg, vi finns i mölndal och har manduca, angelpack, beco, pikkolo, action, ergo och boba.
du är välkommen in till oss (eden baby) om du kommer till göteborg, vi finns i mölndal och har manduca, angelpack, beco, pikkolo, action, ergo och boba.
men oj! den sidan har jag lusläst sen igår och ändå har jag tydligen lyckats missa att butiken är i mölndal! ;-)
dock verkar jag ha extrem otur när det gäller öppettider. vi ska till liseberg nästa fredag och då är det naturligtvis stängt! :?
får se om jag kan få till en resa igen inom den närmaste framtiden, för det verkar riktigt vanskligt att köpa "oprövat".
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?