- ons maj 26, 2010 10:09
Jag har köpt bärpåse till min syster och sjal till en vän. Den förstnämnda har inte fått sitt fjärde barn ännu (den som sjalen är till för), men är glad och intresserad. Vännen min, med fru, blev förtjust(a) direkt. Mycket lyckat.
Jag har påverkat ett par i min vänkrets att planera tygblöjor inför sitt kommande barn, och de i sin tur har berättat till ett barnaväntande par de känner att tygblöjor verkar bra (och att de känner en som kör på tygblöjor på heltid och är jättenöjd).
De flesta av våra vänner tycker att det ser så trevligt ut med sjal, att tyget är så vackert, och att jag är tuff. Men det är just det... "Tuff". Som om det var jobbigt att sjala. Samma sak med tygblöjorna - "du är så tuff som orkar bry dig". Plötsligt har jag blivit kamratkretsens hippie. Till och med de som säger sig vara miljöengagerade säger att det nog är bra med tygblöjs, men att de själva är för lata. Vem ska då göra något för miljön, om inte de som är "intresserade" ens bryr sig? (vi själva använder tygblöjor enbart för att vi hoppas på att spara pengar)
Jag brukar försöka hjälpa till med att svara på frågor i tygblöjetråden, och försöker ha schyssta priser på det jag säljer, och därmed påverka fler att använda både sjal och blöjor. Eller att inte ge upp sina försök.
Jag tror att det är bra att ge tygblöjor och sjalar i present, bara man har råd. Jag ger bort billiga saker, men berättar att det finns sådant som är mycket bättre om de vill lägga ut lite pengar själv. Någon kanske blir "frälst" om de tvingas använda presenterna av tacksamhetsskuld...