Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har äntligen börjat bära på ryggen så smått och det känns som ett stort framsteg i mitt sjalande.
Att bära på ryggen känns friare än att bära på magen och speciellt när man ska ut och promenera tycker jag det är skönt.

Jag har nu burit 3 ggr i längre perioder och alla 3 ggr har jag efter en stund fått ont i ryggen. Det onda sitter upp mot nacken.

Jag skulle behöva lite tips på vad jag kan åtgärda för att det ska bli mer bekvämt att bära på ryggen.

Jag har provat två olika knytningar. Den första heter kanske omsluten ryggsäck (båda ändarna under armarna knut på bröstet sedan korsat över ryggen under barnets rumpa fram och knyt ihop) och den andra har jag hittat i en tråd här skapad av thowida och är nästan samma fast utan knuten och direkt över axlarna med tibetanskt avslut.

Den sistnämda var betydligt mycket mer bekväm för man slipper knuttrycket över bröstet men efter någon timmas bärande gör det ändock ont i min stackars nacke.

Jag har också burit med båda våra sjalar, en ec regnbåge och en chokladgås. Båda gör ont-

Kom gärna med tips. Här nedan kan en bild av hur den senaste (thowidas) kytningen såg ut efter en timmas bärande. Vad kan jag förändra för att det ska bli mer bekvämt?

hjäälp

Bild
Jag är inte så säker på att du måste göra något direkt, det är ju andra muskler som belastas än när man bär på mage, så jag tror på att kämpa på och vänja sig.
Sanna81 skrev:Jag är inte så säker på att du måste göra något direkt, det är ju andra muskler som belastas än när man bär på mage, så jag tror på att kämpa på och vänja sig.
Den tanken har slagit mig också för i början när jag bar på mage vill jag minnas att jag fick ont också men nu kan jag bära i 2-3 timmar och känna ingenting.

Stämmer det ni som burit på ryggen länge? Vänjer sig ryggen av den nya belastningen?
Har du haft problem med smärtor/stelhet i nacken och de övre delarna av ryggen förut? Isf kanske det är bättre att bära i en ergonomisk sele där en stor del av tyngden hamnar på höfterna istället. För mig är det tvärt om, jag har problem med höfterna och kan inte bära i sele men högt knuten MT eller sjal går bra eftersom jag bär med andra muskler då.
Enid skrev:Har du haft problem med smärtor/stelhet i nacken och de övre delarna av ryggen förut? Isf kanske det är bättre att bära i en ergonomisk sele där en stor del av tyngden hamnar på höfterna istället. För mig är det tvärt om, jag har problem med höfterna och kan inte bära i sele men högt knuten MT eller sjal går bra eftersom jag bär med andra muskler då.
Hmm jag har aldrig haft problem med ryggen öht förut. Jag har faktist inte provat att bära lillplutten på ryggen med selen ännu, bara min snart 3-åriga brorsdotter och det gick bra men det var så kort tid så det är svårt att säga.
Men sjal är så mycket mer mysigt än selen och Knut somnar så mycket bättre och lättare i sjalen så jag vill verkligen att det ska funka.
Om du istället korsar fram (isf att knyta, eller dra sjalen direkt upp över axlarna) och brer ut tyget över hela bröstet/brösten, så fördelas tyngden mer över hela överkroppen och belastar inte axlarna på samma sätt, det kan nog vara bra i början innan musklerna vant sig, för jag tror det handlar om det. Bra att du börjat bära på ryggen med en så liten lätt bebis i alla fall!
Och att stärka upp mage och bäckenbotten är ju aldrig fel... Planka, sidoplanka och kniiip!

//A
Enid skrev:Har du haft problem med smärtor/stelhet i nacken och de övre delarna av ryggen förut? Isf kanske det är bättre att bära i en ergonomisk sele där en stor del av tyngden hamnar på höfterna istället. För mig är det tvärt om, jag har problem med höfterna och kan inte bära i sele men högt knuten MT eller sjal går bra eftersom jag bär med andra muskler då.
Hur knyter du sjalen då? :)
Har samma problem, MT får jag till.
Men premiären med vävd på ryggen idag var sådär.
Mysigt men aj i bäckenområdet.
KattenFindus skrev:
Hur knyter du sjalen då? :)
Har samma problem, MT får jag till.
Men premiären med vävd på ryggen idag var sådär.
Mysigt men aj i bäckenområdet.
Jag vet inte riktigt, men jag upplever att ryggsäcksvarianter, särskilt tibetan, lägger tyngden på axlar och bröst och omsluten rygg lägger tyngden så mycket som möjligt på höfterna. (Jag är en sådan som vill ha ner tyngden.) HannaGerda- jag tycker att din knytning åtminstone bakifrån ser riktigt bra ut. Men jag håller med om att knut på bröstet inte är skönt i längden, jag brukar alltid bara korsa eller möjligtvis bara tvinna ändarna ett varv.
mammagumman skrev:Jag tycker omslutet kryss på ryggen, med sjalen i kors över bröstet (istället för knut) avlastar absolut bäst. Jag har verkligen haft klen nacke men med den knytningen har jag kunna bära Malva i timmar :tumup:

Hmm det låter som om jag får ge korsad sjal över bröstet en chans till. Jag provade det en gång men då i ryggsäcksvarianten och höll på at få huvudet kapat på kuppen (kändes det som för det skar in så i halsen). Måhända fungerar det bättre med omslutet.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?