Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av loppa
Hej!

Jag bär min tvåmånadersbebis i en tricot slen, och tycker det fungerar förträffligt. Han älskar det och sover jätteskönt. Men tyvärr blir han för varm där i redan innan han egentligen skulle ha sovit klart, och vaknar med ett illskrik av detta. Till våra två andra barn har vi också använt trikåsjal (minns inte märket - den var tunnare och hade en ficka framtill med en broderad bebis på om jag minns rätt) och har väl haft mer eller mindre samma problem trots att den sjalen var tunnare.

Min fråga är egentligen om någon har tips på en lättknuten sjal eller sele som man kan bära länge i, och som är svalare. Trikåsjalar har ju så mycket tyg. Jag har sneglat på bland annat beco butterfly och/eller mei tai. Becon verkar ju trevlig t ex för att man sätter i barnet innan man tar på den, men om det är varm har jag ju ingen aning om. Någon med erfarenhet av detta?

Kan tillägga att min bebis ofta bara har blöja och jag ett linne, men vi blir ändå för varma.

Mycket tacksam för svar och tips!
Användarens profilbild
Av mari_tres
Selar är ju svalare än sjalar, eftersom det inte blir lika mycket tyg som man lindar in sig i. Ett annat alternativ, om man vill ha sjal, är att välja en tunn vävd sjal som t.ex. en Calin bleu gauze.
Du kan även knyta omslutet kryss med barnet innanför smokingbältet och krysset bara under rumpan, inte utbrett. Då har man krysset på utsidan smokingbältet istället för innanför men det är skönast med vävd sjal då eftersom det lätt kan bli svajigt om man knyter så med trikån.
Även en ringsjal ger mindre tyg, men den snedbelastar och kan vara lite knepig att få till.
Användarens profilbild
Av Droppen
håller med ovanstående om att satsa på en Gauze och/eller sele. För så små tycker jag Angelpack är toppen då sittdelen är rätt smal vilket gör att bebis tidigt kan sitta med benen utanför i den.
Av loppa
Tack för svaren och tipsen! Fick googla lite på vissa ord, men nu tror jag att jag är med ;-). Vävd tunn sjal låter ju mysigt, men det är inte svårt att få till om man är rookie?

Kollade in Angelpack, och den verkar ju superbra. En fråga bara: kan barnet sitta groda i den, eller måste benen sticka ut på sidorna?
Användarens profilbild
Av Fluffboll
Gauzen tyckte jag var en jättebra övergång från trikå till vävd. Den är så tunn och superlätt att knyta. Man fick liksom inte samma shitvadenormtmyckettygatthållaordningpåkänsla som av de tjockare sjalarna. :lol: Jag tyckte den var en fantastisk sommarsjal till pyttebebis. :tumup:
Av loppa
Tack igen! Ja, jag kanske ska omvärdera helt. Hade inte alls tänkt mig en annan knytis - särskilt inte en icke-elastisk (som jag antar att gauzen är..?), bland annat för att jag snöat in på att det skulle bli så svårknutet. Är lite skraj över det där med att hålla bebisen samtidigt som man knyter. Men nu är jag helt pepp på en sån lösning till varma sommarn. Helst skulle jag vilja kombinera med en bra sele. Får väl se vad ekonomin tillåter :wink:
Användarens profilbild
Av Fluffboll
loppa skrev:Tack igen! Ja, jag kanske ska omvärdera helt. Hade inte alls tänkt mig en annan knytis - särskilt inte en icke-elastisk (som jag antar att gauzen är..?), bland annat för att jag snöat in på att det skulle bli så svårknutet. Är lite skraj över det där med att hålla bebisen samtidigt som man knyter. Men nu är jag helt pepp på en sån lösning till varma sommarn. Helst skulle jag vilja kombinera med en bra sele. Får väl se vad ekonomin tillåter :wink:
Jag började knyta Gauzen som en trikå, knyta först och stoppa i bebis sen. Funkade finfint. :)
Användarens profilbild
Av zandrama
Svante, som är född i mars, bar jag nästan bara i gauze, eller meitai, under hans första sommar. Det var väldigt skönt.
Av leonie
Har en liten fråga om att bära i gauze; när kan bebis ha fötterna utanför? Eller kan man bära som i en trikåsjal, med fötterna innanför? :hmm:
Användarens profilbild
Av Scharlott
leonie skrev:Har en liten fråga om att bära i gauze; när kan bebis ha fötterna utanför? Eller kan man bära som i en trikåsjal, med fötterna innanför? :hmm:
Du kan bära med fötterna utanför redan från nyfödd, eller om du föredrar går det även att bära med fötterna innanför också i gauzen 8)
Användarens profilbild
Av Clärchen
Till min tvåa (född i juni) bar jag nästan uteslutande i EllaRoo, en vävd sjal som är stum. Hade Loomas sino från början men jag tyckte det funkade mycket bättre "värmemässigt" med EllaRoo. Jag har aldrig prövat gauze men jag tror på den också.

Du ser mig och min lillkille i min avatar! :heart:
Av LinnéaMätare
Hej!
Jag har samma fråga, har en trikåslen och en 4-månaders bebis (stor)...
Jag kommer bara köpa en sjal, (den här har jag lånat).
Är det då smart att köpa en tunn Hoppediz som ENDA bärverktyg?
För långa stunder menar jag.
Eller vill ni rekomendera något annat?
Av Nikita87
LinnéaMätare skrev:Hej!
Jag har samma fråga, har en trikåslen och en 4-månaders bebis (stor)...
Jag kommer bara köpa en sjal, (den här har jag lånat).
Är det då smart att köpa en tunn Hoppediz som ENDA bärverktyg?
För långa stunder menar jag.
Eller vill ni rekomendera något annat?

Jag har oxå en stor bebis.6 månader och 10,5 kilo och jag bär i Mei tai och tunn hoppediz.
Jag tycker den är perfekt.Inga knytningar som krånglar och den ger inte med sig efter ett tag som vissa andra sjalar.
jag tycker att det är viktigt att den är stabil och det är den.Jag brukar bära honom i den under middagssovning ca 2 timmar och det är absolut inga problem.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?