Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

linafelicia skrev:
Bubbi skrev:
glis skrev:
Bubbi: Är det inte lite i längsta laget? Blir det inte lite trist då?
Fasligt trist :(
Men snart så.
Nu har jag stickat 2/3 varv i en hel timme. Det är ett varv där maskorna ska minskas till hälften genom att stickas ihop två och två.
Jag kan bara hålla med dig. Jag stickade en citron för ett tag sedan och gjorde den större än orginalmönstret för att jag hade använt tunnare garn. På slutet har jag för mig att jag hade över 750 maskor på ett varv. SUCK vad trist det var, men.... det var värt det. Jag tror jag använt den nästan varje dag sedan jag stickade klart den. Jag älskar den :heart: :D
jag lär dock inte göra fler...
Klänningen jag stickade till Karin hade 100 maskor på varje stycke i nederkant. Sen plockade man upp till en volang, alltså 200 maskor. Första varvet 1 rm, 1 omslag. Dvs 400 maskor. Nästa varv var *tada* 1rm 1 omslag. 800 maskor. Och eftersom man ökat så fort (och eftersom jag stickade i bomullsgarn) så var det så stumt och dant och helt hopplöst att sticka det efterföljande varvet innan avmaskning. Fast det blev fint :D.
Användarens profilbild
Av MuuM
Jag kom äntligen igång med projekt virka mormorsruta av restgarner. Så passade inte färgerna ihop så jag tog bara det gröna och svarta lovikkagarnet - och det räckte inte alls. Jag har en 20x20 cm stor ruta i grönt och svart som inte ens blir klar, för båda garnerna är slut. *mutter* Är det någon som har såna restgarner som kan skicka vidare? Egentligen behöver jag bara typ en 70cm snutt svartmeleratgrått för att åtminstone göra klart rutan. Finns det mer blir den större.
Någon som kan hjälpa mig att hitta ett 1-trådigt knallgult ullgarn som det går ung. 600m per 100 gram? Det gör inget om det är lite flammigt bara det är starkt gult möjligtvis med toner av grönt...

Tipsa gärna om butiker annars både utländska och svenska, jag har redan letat på de ställen jag känner till utan resultat...

Jag kan ju lika gärna passa på att fråga; jag ska ha ett lace weight yarn/ 2 ply, har jag tänkt rätt då om jag letar efter ett garn med 600m per 100 gram?
När jag ändå var inne i stan passade jag på att köpa garn till en tröja till Vidar. 10 nystan Eskimo (7 mörkt turkosblå, 3 mörkbruna), jag gillar rea! :app:
Äntligen har jag stickat klart alla delarna till rutkoftan! Nu ligger den på blockning i soffan och är nästan klar! :vågen:
Kvar är att montera, sy i knappar och virka halslinningen. Åh vad underbart det känns! :app:

Dessutom har jag testat att virka min första momorsruta och nu fattar jag vad ni menar med många trådar att fästa. Men det var nån som pratade nåt om att virka in ändarna. Hur då? Fler mormorsrutor lär det ju lixom bli med tanke på högen med restgarner...
Användarens profilbild
Av tweed
Nu ligger min sjal på blockning. Men vad svårt det var att spänna ut den med uddspetsarna :shock: Jag tycker att den blev lite liten 120 upptill och 70 från ytterhörn till spets, fast innan jag blockade den var den 97*66, så lite har den vuxit :D
kvarnvik skrev:Nu ligger min sjal på blockning. Men vad svårt det var att spänna ut den med uddspetsarna :shock: Jag tycker att den blev lite liten 120 upptill och 70 från ytterhörn till spets, fast innan jag blockade den var den 97*66, så lite har den vuxit :D
Det låter som en lagom storlek att ha runt halsen, men det var kanske inte det du ville ha?
Användarens profilbild
Av tweed
Ketronya skrev:
kvarnvik skrev:Nu ligger min sjal på blockning. Men vad svårt det var att spänna ut den med uddspetsarna :shock: Jag tycker att den blev lite liten 120 upptill och 70 från ytterhörn till spets, fast innan jag blockade den var den 97*66, så lite har den vuxit :D
Det låter som en lagom storlek att ha runt halsen, men det var kanske inte det du ville ha?
De funkar ju, men nu på sommaren är det kanske inte främst en halsduk man vill ha :lol:
kvarnvik skrev:
Ketronya skrev:
De funkar ju, men nu på sommaren är det kanske inte främst en halsduk man vill ha :lol:
Hehe, nä det förstås, själv tycker jag om att ha saker runt halsen så jag stickade en sommarsjal just för det ändamålet :D
Användarens profilbild
Av melon
Elsa skrev:Jag gjorde jordens fynd idag på Röda Korset. :vågen: 2 gånger 350 g av ett garn som hette Persia. Detta http://garnstudio.com/lang/se/includes/ ... ga&group=C

50 kronor för hela klabbet. Hälften mörklila och hälften mörkgrått. :D Nu gäller det bara att klura ut vad jag ska göra av det också. Förslag?
Vilken tur :shock: Lila och grått är skitsnygga ihop.
Användarens profilbild
Av Fryle
Vet någon var jag kan hitta ett virk- eller stickmönster på ett Mercedes-märke? Jag tänkte göra en mössa till min svåger köpt en Mercedescab till sig själv i femtioårspresent.
Fryle skrev:Vet någon var jag kan hitta ett virk- eller stickmönster på ett Mercedes-märke? Jag tänkte göra en mössa till min svåger köpt en Mercedescab till sig själv i femtioårspresent.
Jag vet att jag någonstans sett rutat mönsterpapper för stickmönster, ett sådant som har lite avlånga rutor, alltså, så att det blir rätt proportioner :hmm:

Jo! I Bonniers stora bok om stickning, längst bak. Då borde det väl kunna gå ganska lätt att rita ett och bara göra en slätstickad mössa (i samma färg som cabben, förstås) med ett märke mitt fram?
Jag kom på hur man virkar in ändarna, så nu har jag fyra mormorsrutor. :)
Bild

Och så spiralsockorna jag blev klar med för ett tag sen:
Bild

Plus rutkoftan på blockning, jag ska börja montera den nu. :vågen:
Bild
Fryle skrev:Vet någon var jag kan hitta ett virk- eller stickmönster på ett Mercedes-märke? Jag tänkte göra en mössa till min svåger köpt en Mercedescab till sig själv i femtioårspresent.
Här finns ett rutpapper man kan skriva ut för stickmönster. Sen kan man ju skriva ut en bild av märket och rita efter, borde inte vara så klurigt...
  • 1
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?