Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Nu har jag en liten molekyl i magen som om allt går rätt kommer att bli ett lillasyskon till min dotter nästan exakt när hon fyller 3 år. Dottern bar vi i armarna de första månaderna och sedan i sjal (vävd långsjal och ringsjal), har knappt använt vagn till henne.

Nu börjar jag ju fundera hur det blir med ett syskon,
Vi tänkte köpa en trikåsjal till bebisen, men behöver man något mer?
Hur har ni andra gjort som fått syskon och inte/knappt använder vagn?
(Kan pyttesmå bebisar sitta i sjal hela tiden när man är ute eller behöver man vagn? Kommer jag att behöva ha en vagn till storasyster? Hur mycket orkar 3-åringar gå själva? Orkar man bära 3-åring + bebis i sjal samtidigt? Etc...)

Väldigt tacksam för hjälp!
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Man behöver minst en trikåsjal, gärna två (en i reserv när den ena är nerkräkt och i tvätten). Något annat i sjalväg tycker inte jag behövs när de är nyfödda. Och visst går det bra att ha dem i sjalen hela tiden, inte behövs någon vagn inte!

Hur mycket en 3-åring orkar gå är väl ganska individuellt, men min stora kille använde inte vagn när han var tre. Men visst, en mindre sulky kan ju vara bra att ha om man ska gå långt. Orka bära plus dra sulky tror jag nog att du gör, det finns det många som gjort här inne :wink:

Grattis och lycka till! :D
Av mamma_till_sötis
Man behöver minst en trikåsjal, gärna två (en i reserv när den ena är nerkräkt och i tvätten). Något annat i sjalväg tycker inte jag behövs när de är nyfödda. Och visst går det bra att ha dem i sjalen hela tiden, inte behövs någon vagn inte!

Hur mycket en 3-åring orkar gå är väl ganska individuellt, men min stora kille använde inte vagn när han var tre. Men visst, en mindre sulky kan ju vara bra att ha om man ska gå långt. Orka bära plus dra sulky tror jag nog att du gör, det finns det många som gjort här inne

Grattis och lycka till!
Tack för råden och grattiset! Det var nog så jag gissade (sjal till bebis + ev. sulky till storasyster).
Det blir nog att sälja den dammsamlande duo-vagnen till sist och köpa sig en sulky, kan ju vara bra när jag börjar bli större också (om allt går vägen...det är som sagt på molekylstadiet än men man kan ju inte låta bli att planera och fundera ändå!)
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Men jag tycker annorlunda!

Är jag ute med båda barnen så är det nog faktiskt oftare att det är lillebror (4½ månad) som åker liggvagn och storasyster (2½) som åker sjal på ryggen.

Att vara i lekparken etc funkar bättre för mig när lillebror sover i vagnen än i sjalen. Men så har jag ju en bäbis som är tämligen nöjd var han än är.
Användarens profilbild
Av sirisirius
Vi kommer om allt går bra få en bäbis strax innan Tottas fyller tre och vi kommer köpa en syskonvagn (en Phil &Ted) så att man har bra med möjlighet att lägga ner bäbisen i liggläge.
Men även att storasyskonet kan åka och bäbisen sjalas. Men då har vi cirka 30 min till dagis (om han ska gå kvar) och är det riktigt halt vill jag ha möjligheten att köra båda i vagnen.

Bla bla bla... :blahblah: Jag är trött men hoppas du förstod nått. :D
Användarens profilbild
Av Deja
Vi har precis fått en bebis (5 veckor nu) och har en pojke som är 21 månader. Vi planerade att ha kvar enkelvagnen och bära lillebror hela tiden (alternativt bära storebror ibland och ha lillebror i vagnen), men nu när jag börjat vara hemma själv med båda har jag kännt behovet av att kunna ha båda i vagnen ibland. Idag köpte vi därför en syskonvagn (P&T). Det beror väl på vad man har för barn också. Vår stora kille springer runt mycket när vi är ute och det är svårt att hänga med med en bebis i sjalen ibland. Om man har ett barn som håller sig mer på samma ställe går det ju lättare. Er tjej är ju äldre. Avvakta och känn efter vad ni har behov av tycker jag :)
Av mamma_till_sötis
Tack för era svar, nu blev det många bud :-)
(Vore kul med ännu fler svar om hur ni som har två barn och som helst sjalar har löst det )
Till dagis är det iaf inget problem för dit är det 100m och dottern promenerar själv redan nu.
Användarens profilbild
Av Key
Jag tycker att det beror så mycket på vad man ska göra och hur man bor och hur man brukar transportera sig. Det är 20 månader mellan J o T. Ett halvår använde jag dubbelvagn som köptes när T var en månad ungefär - den var tung o otymplig att ha i o ur bil så jag sålde den o använde duon + sjal. Och när vi var två föräldrar använde vi helt enkelt två vagnar. Men det är ju nämre i ålder på J o T.

Jag tror att jag hade avvaktat o köpa vagn tills molekylen blivit en bebis ;)

Duon du redan har kan ju funka som antingen sittvagn eller liggvagn beroende vad du kommer på att du behöver. Men visst kan du investera i en sulky redan, men jag tror det kan vara listigt att behålla liggvagnen till att börja med :)

Grattis o lycka till!
Användarens profilbild
Av Cayenne
Det beror på hur du lever. Om du går långt, om du är mycket hemma eller mycket på promenader. Om du åker bil om dagarna.....

Min lilltös kommer vara 2 år och 9-10 månader när liten kommer, och vi har gjort oss av med syskonvagnen. Jag bär 2½-åringen väldigt lite. Mest för att vi faktiskt tar oss längre sträckor med bil. Korta sträckor går hon oftast själv. Ibland använder vi givetvis sjalen, men det är inte särskilt ofta. Hon sitter ibland på min rygg (utan sjal) om hon tröttnar på att gå.

Vi kommer att ha en vagn som både liten och stor kan ha, medan den andra åker sjal. (Vi har en teutonia Rocky och en babytravel smart att välja mellan).Om man vill, kan man ju även använda ståbräda till en 3-åring. Det brukar funka.

Mina barn har i regel slutat med vagn när de har varit ca tre år. Möjlighet med ståbräda har då funnits, och vid behov har man faktiskt kunnat ha två barn i en enkelvagn......

Jag tycker det är bra att satsa på en vagn som kan passa både bebis och storasyskonet.

Elden Ring offers a vast and versatile range of bu[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?