Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av imsel
Noa är ett år, och när jag är ensam med honom om dagarna vill han bäras ofta, inte på ryggen eller magen, utan i famnen.
När han är hungrig har jag honom i famnen när jag plockar fram mat eller gör välling.
Om jag nångång råkar börja med middagen innan sambon är hemma vill han vara i famnen.

Men jag orkar inte ha honom där, han hjälper inte till för fem öre! Han bara hänger framåt typ. jag får kramp i armen/armarna.
När man håller vissa andra barn är det inte jobbigt alls dom hjälper ju liksom till på nåt sätt :hmm: Men inte Noa.
Jag får ont i arm och nacka.

Och han vill ju liksom upp och ner flera gånger, och han hänger nästan alltid framåt.
Kan en hipseat då vara till hjälp, eller kommer det vara ungefär lika jobbigt?
Användarens profilbild
Av Lindiwe
jag har inte testat hipseat så jag vet inte hur bra eller dåligt det är, men jag brukar använda en vanlig midjeväska (modell större) som hipseat, och när jag får den att sitta rätt blir det ett ganska bra stöd tycker jag. Sen flätar jag sjalen ibland och knyter den runt midjan. Det ger också lite extra stöd och så gillar jag att jag kan sätta fast ena handen under Ns rumpa, i en av sjalöglorna och få lite extra stöd av sjalen när jag bär henne.
Användarens profilbild
Av Hallon
Min Måns var så där och jag köpte en hipseat och var hur nöjd som helst! Upp och ner på höften utan kångel. Fast det var förstås innan jag upptäckt sjalar. :hmm: Men ärligt talat så skulle jag nog ha föredragit hipseaten i alla fall till honom. Faktiskt!
Av Ponyo
Har du någon beco? Den kan man rulla ihop och spänna ihop så den blir som ett hipseat.
Min kompis nere i Schweiz, som inte bär i sele eller sjal, har hyllat sitt hipseat till skyarna.
Användarens profilbild
Av imsel
Nej, ingen Beco, bara en patapum toddler.
Men hur ska man kunna rulla ihop en sele så att barnet kan sitta bra där :hmm:

Visst hade jag kunnat ta min ringsjal, men det känns lite krångligt. dessutom måste jag ändå hålla honom med ena armen, för som sagt så böjer han sig fram, eller kastar sig bak ibland.
Sjal har jag bara en som inte når runt. (flätad alltså)

Ska kolla om det finns nåt jag kan knåpa ihop själv..
Användarens profilbild
Av Joffsan
Jag gillar också hipseat till barn som ska upp och ner hela tiden...

Men, det är inte speciellt skönt att bära med, men alternativet är ju att bära på höften så jag tycker den är suverän.
Användarens profilbild
Av Fluffboll
Om man bara flätar en del av sjalen så räcker det bra med en kortare för små höftsittare. :tumup:
Av Ponyo
imsel skrev:Nej, ingen Beco, bara en patapum toddler.

Visst hade jag kunnat ta min ringsjal, men det känns lite krångligt. dessutom måste jag ändå hålla honom med ena armen, för som sagt så böjer han sig fram, eller kastar sig bak ibland.

Det finns speciella spännen insydda i becon (i alla fall i 4th gen) som man kan spänna en hoprullad panel och axelband med.
Användarens profilbild
Av imsel
Bubbi skrev:
imsel skrev:Nej, ingen Beco, bara en patapum toddler.

Det finns speciella spännen insydda i becon (i alla fall i 4th gen) som man kan spänna en hoprullad panel och axelband med.
Men så tror jag det är på Patapumen med.. Det går iaf att rulla ihop den. Man rullar själva panelen och därinne hamnar axelbanden, och så knäpper man med 3 knappar (där man annars kan fästa huvudstödet.
Men jag tror inte den blir särskilt fast så ett barn kan få mycket stöd där.

Jag skulle köpa en hipseat, men jag råkade köpa en iPhone istället :rodna: (tog abonnemang men tänkte ta en billigare telefon utan engångsavgift men så blev det ju inte..)

Kanske kan köpa en nästa månad.
Användarens profilbild
Av sus
imsel skrev:[Det finns speciella spännen insydda i becon (i alla fall i 4th gen) som man kan spänna en hoprullad panel och axelband med.
Men så tror jag det är på Patapumen med.. Det går iaf att rulla ihop den. Man rullar själva panelen och därinne hamnar axelbanden, och så knäpper man med 3 knappar (där man annars kan fästa huvudstödet.
Men jag tror inte den blir särskilt fast så ett barn kan få mycket stöd där.

[/quote]
Om du tar en liten handduk eller liknande och lindar in i patapumen när du rullar ihop den så att den blir större, skulle det funka då? Då kasnke du inte kan använda knapparna , men det går ju att knyta ett band runt bara och hålla ihop det med.
Användarens profilbild
Av Elflin
Jag provade när Stora L var liten och tyckte den var väldigt skön att ha speciellt när man ändå bär på höften oavsett liksom. Lilla L har inte samma behov (eller så är jag mer rädd om min rygg den här gången) och jag tror att det spelar in lite att hon är tyngre än vad han var. Hon gillar inte ringsjalar eller höftbärande överhuvudtaget, man ska sitta på mammas rygg om det ska bäras med hjälpmedel! :this:
Användarens profilbild
Av Din mamma
Elflin skrev:Jag provade när Stora L var liten och tyckte den var väldigt skön att ha speciellt när man ändå bär på höften oavsett liksom. Lilla L har inte samma behov (eller så är jag mer rädd om min rygg den här gången) och jag tror att det spelar in lite att hon är tyngre än vad han var. Hon gillar inte ringsjalar eller höftbärande överhuvudtaget, man ska sitta på mammas rygg om det ska bäras med hjälpmedel! :this:
Sigge är numera av samma åsikt. "JYGGEN, mamma, jyggen!" förmanar han om man försöker sig på att ta fram ringsjalen för lite snabb höftbärning eller så. :roll:
Användarens profilbild
Av beve
Om ni tänker köpa en jag vill tipsa att det finns med 370 SEK (33£) frakt inkl till Sverige! på www.ebay.co.uk

Jag ska beställa från glenys@chirohealth.co.uk för att han har svarat på emajl att han kan och vill skicka här.
Men ni kan se att det finns flera återförsäljare med priset runt 27£ = 300 SEK. Jag fattar inte varför, igen, att bära barn kostar nästan dubbelt i Sverige än i andra land :hmm:
Igen säger för att jag hade samma frågor för Beco II som jag hade köpt ny med 1000 SEK
Eller Calin bleu, 400SEK
osv...

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?