Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Abunai
..som känner mig påflugen fastän det är andra som frågar om sjalen. Alltså, andra föräldrar frågar vad jag bär i och jag svarar kort "sjal". Och de berättar glatt för mig att de inte får till det och att de har testat babybjörn men att det inte funkade så bra. Och jag bara "jaha, nej det var ju synd". :whut: Jag märker ju att de vill att jag ska berätta men jag känner mig så fånig om det skulle vara så att de bara vill kommentera lite kort, och jag kör på med värsta utläggningen och de börjar känna sig som om jag klankar ner på dem bara för att de inte bär.

Jag övertolkar nog. Och är dålig på sociala interaktioner. Eller hur? :roll:
Användarens profilbild
Av rithelo
Nej, du är inte ensam, ibland tycker jag också att det kan kännas så.
Lite som när folk frågar om man äter vegetarisk mat.
När de sen frågar varför, svarar man lite kort och sen slutar hela samtalet med att det verkar som att det är jag som har suttit och spytt galla över deras köttätande... :?
Kan tänka mig att det finns vissa saker som är känsliga helt enkelt och det verkar alltid som att det är de som gör något som är bovarna och klankar ner på de andra bara med sin existens - typ de som ammar versus de som flaskar, de som äter veggo versus köttisarna och de som sjalar versus de som inte bär sina barn.
En generalisering, jag vet, men känslan kan ibland vara så.
Det är nog därför man inte vågar köra den där utläggningen ibland.

Som tur är måste jag nog säga att det övervägande är positiv känsla jag har fått när folk frågar om sjalen :)
(kanske för att jag mest lyft fram hur mycket man kan göra med barnet i sjalen istället för att poängtera närheten man får med sitt barn och därmed hoppats att det ena leder till det andra och att de därmed kan tänka sig att prova sjal :lol: )
Så, Abunai, vi ska nog inte vara så rädda för att missionera, de andra får ta det som de vill helt enkelt. Se det som att du informerar och inte trycker på dem info de inte vill ha.
Kort sagt, frågar de får de skylla sig själva :mrgreen:
Av Abunai
Ja, amning är också ett känsligt ämne. Vill man verkligen förklara varför man väljer att amma sin åttamånaders när den faktiskt kan dricka välling istället - för någon som låter barnet göra just så?

Men du har väl rätt att de får skylla sig själva som frågar. :lol: Jag kommer nog ändå inte ifrån känslan över att vara en besserwisser, det känner jag bara jag tar upp barnet för att det gnäller - inför andra som inte gör det. Jag står väl dåligt emot grupptryck.. :roll:
Användarens profilbild
Av Sporttjejen
Kan delvis känna igen mig. Ibland är jag trött, har annat i tankarna, är stressad eller har barn som är trötta och hungriga och orkar inte vara pedagogisk och förklara varför hela tiden.
Fast oftast tycker jag att folk är genuint intresserade och faktiskt har haft tankarna på att skaffa sjal men vet inte hur de ska få till det. Har jag en stund över och känner att jag har tid och lust, så brukar jag förklara och visa lite lätt. Det brukar bli en väldigt positiv reaktion.
Användarens profilbild
Av hörnsten
Jag känner igen mig både gällande sjalar (och sele) och amning. Har jättesvårt att veta vad jag ska säga och hur jag ska prata om det för att inte framstå som en riktig fanatiker. :roll:
Av JoJsMamma
Överlag, folks krav på att få veta varför man gör vissa saker stör ihjäl mig. Går man mot strömmen, oavsett vad strömmen må vara, det beror ju på vilka man har omkring sig, så skall det ifrågasättas och måste motiveras. Skulle det inte vara okej annars?
Jag blev dödligt trött på att hela tiden tvingas motivera min vegetarianism tidigare. Jag brukade aldrig ta upp det själv, men heller inte ljuga som svar på frågan: Äter du inte kött?
Så varför anses jag då ha en skyldighet att motivera varför inför arbetskamrater, skolkanrater och annat löst folk? :hmm:

Folk är underliga.
Av Sofie
Jag känner igen känslan!
Men jag tycker generellt att ett lättsamt " vi trivs så bra med det" "det passar oss för vi gillar att... (gå i skogen eller något annat)" "det är mysigt"
och som någon skrev, nämna några saker man kan göra medans, typ laga mat, amma, klä på storebror och springa runt en lekplats m storebror :lol:
Det känns mer avväpnat om man bara pratar om personliga fördelar...
Användarens profilbild
Av Sanna81
Jag brukar oftast "skylla" att jag bär på att hon inte gillar vagnen, jag bär hellre än att ha en skrikande bebis i vagnen. Men nu har vi testat sitt-delen, och den tyckte hon var helt okej, så det argumentet är ju inte helt sant längre. Men att det är lättare tex på bussen är ju fortfarande sant.

Men om jag märker att de är intresserade har jag i och för sig inget emot att berätta vad den kostade eller hur man gör eller så. Fast ryggbärande har jag bara vågat mig på inne än, det känns som om man kanske blir mer tok-stämplad då?
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Abunai skrev:Ja, amning är också ett känsligt ämne. Vill man verkligen förklara varför man väljer att amma sin åttamånaders när den faktiskt kan dricka välling istället - för någon som låter barnet göra just så?
"Jag trivs med det och det funkar för oss" borde ju kunna vara ett standardsvar man måste vara extremt känslig för att tolka som nedklankande. Oavsett det gäller amning, sjalande, vegomat eller whatever.
Av Abunai
Auroratiger skrev:
Abunai skrev:Ja, amning är också ett känsligt ämne. Vill man verkligen förklara varför man väljer att amma sin åttamånaders när den faktiskt kan dricka välling istället - för någon som låter barnet göra just så?
"Jag trivs med det och det funkar för oss" borde ju kunna vara ett standardsvar man måste vara extremt känslig för att tolka som nedklankande. Oavsett det gäller amning, sjalande, vegomat eller whatever.
japp, det är ett utmärkt standardsvar. Men en del människor kommer ändå med obehagliga följdfrågor. :lol:
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Abunai skrev:
Auroratiger skrev:
japp, det är ett utmärkt standardsvar. Men en del människor kommer ändå med obehagliga följdfrågor. :lol:
Då får de skylla sig själva! :this:
Användarens profilbild
Av zink
Oh no! Been there done that.

Och vet du vad - det enklaste är att göra som andan faller på från gång till gång! Det kan inte bli mer än fel men oftast rätt. Och det blir äkta ju.

Jag har ju en viss dragning :oops: åt att hålla föreläsning så jag brukar lägga lite band på mig - men så måste jag tänka när det gäller annat också, inte bara sjalar.

Jag skrattar dock fortfarande åt när jag lagt ut vår baby-Björn Air på Blocket och nyfödde lille Sam's föräldrar kom för att köpa den en sommarkväll. Då hade maken och jag raddat upp även med trikåsjal, ringsjal och Patapum för att tipsa om vad som kunde funka ännu bättre därnäst... :lol: They never knew what hit them... 8)
Användarens profilbild
Av millla
cinclus skrev: Jag skrattar dock fortfarande åt när jag lagt ut vår baby-Björn Air på Blocket och nyfödde lille Sam's föräldrar kom för att köpa den en sommarkväll. Då hade maken och jag raddat upp även med trikåsjal, ringsjal och Patapum för att tipsa om vad som kunde funka ännu bättre därnäst... :lol: They never knew what hit them... 8)
:lol: Du är för härlig du... :heart:
Användarens profilbild
Av rithelo
cinclus skrev:Oh no! Been there done that.

Och vet du vad - det enklaste är att göra som andan faller på från gång till gång! Det kan inte bli mer än fel men oftast rätt. Och det blir äkta ju.

Jag har ju en viss dragning :oops: åt att hålla föreläsning så jag brukar lägga lite band på mig - men så måste jag tänka när det gäller annat också, inte bara sjalar.

Jag skrattar dock fortfarande åt när jag lagt ut vår baby-Björn Air på Blocket och nyfödde lille Sam's föräldrar kom för att köpa den en sommarkväll. Då hade maken och jag raddat upp även med trikåsjal, ringsjal och Patapum för att tipsa om vad som kunde funka ännu bättre därnäst... :lol: They never knew what hit them... 8)
:fnissa:
Det finns ingen på sb som är bättre på föreläsning än du! :mrgreen:
Användarens profilbild
Av mymlan
cinclus skrev:Oh no! Been there done that.

:Hahaa: :mrgreen:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?