Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jenny med Emiliten skrev: Fast det blir inte sicksack på baksidan utan mer som en läggsöm, ser inte så jättehållbart ut :hmm:
Jag har efter mycket mixtrande med trådspänningen fått det till att bli sicksack på baksidan när jag syr med tvillingnål. Tvärt emot alla rekommendationer jag har fått från olika håll så måste jag öka trådspänningen. Ganska mycket. Då blir min tvillingsöm bra.
Jenny med Emiliten skrev:Tack, idamlolsson. TS, hoppas du inte tycker det är trådkap, du har väl också nytta av infon hoppas jag :lol:
Men äsch då, kapa på ni, det har vi alla nytta av :tumup:

Har ni kikat igenom häftet till symaskinen och hittat en rak stretchsöm och en zickzack stretchsöm. Maskinen syr då 2 stygn fram och sedan 1 tillbaks. Är detta något jag kan använda tror ni?

Sedan en fråga ang tyg. När man syr ett par muddbyxor, skall det då stretcha på bredden? Det blir väl bättre än om det stretchar på längden.. där behövs det ju inte liksom.
McMorrigan skrev:
Jenny med Emiliten skrev:
McMorrigan skrev:Ja, du behöver två trådspolar. Men det brukar finnas även på gamla maskiner.
Annars finns det en jättebra elastisk söm på de flesta maskiner som liksom ser ut som en blixt. Vet du vad jag menar då? Prova den på en liten provbit så ser du vad jag menar. Finns inte det kan en smal fin zick-zack funka.
Lycka till! :D
Men vilken söm ska man välja då? Raksöm? :hmm: Jag har en ny maskin, inte ens den billigaste sorten, och det står inte ett ord om tvillingnål i den. :(
Det beror på vad jag syr. Men till en vanlig fåll brukar jag ta raksöm. Men det går faktiskt att köra både zick-saxk och mönstersömmar med tvillingnål. Det blir faktiskt riktigt kul resultat av det! Kanske inte i trikå men det går :wink:
Knepigt att det inte står ngt i manualen...... Vad är det för maskin?
Måste bara varja för att det på min maskin bara går att köra med raksöm och inte sick-sack eller annat för då kör man nålen i pressarfoten så kolla det innan ni provar :)
idamlolsson skrev:
Jenny med Emiliten skrev: Fast det blir inte sicksack på baksidan utan mer som en läggsöm, ser inte så jättehållbart ut :hmm:
Jag har efter mycket mixtrande med trådspänningen fått det till att bli sicksack på baksidan när jag syr med tvillingnål. Tvärt emot alla rekommendationer jag har fått från olika håll så måste jag öka trådspänningen. Ganska mycket. Då blir min tvillingsöm bra.

För mig gäller det att öka på övertråden och att verkligen lösa på undertråden för att få tvillingsömmen bra :)
annelithor skrev:
Har ni kikat igenom häftet till symaskinen och hittat en rak stretchsöm och en zickzack stretchsöm. Maskinen syr då 2 stygn fram och sedan 1 tillbaks. Är detta något jag kan använda tror ni?

Sedan en fråga ang tyg. När man syr ett par muddbyxor, skall det då stretcha på bredden? Det blir väl bättre än om det stretchar på längden.. där behövs det ju inte liksom.
Den vanliga maskin jag syr på har också någon sådan söm men den har jag aldrig använt. Prova och se hur det blir är mitt tips. På vår maskin finns en "fuskoverlock" som funkar jättebra.. du har inte någon sådan?

Och ja stretchen ska vara i sidled annars blir det inte så bra. Ett annat tips angående velour som jag lärt mig är att när man drar med handen uppifrån och ner på plagget ska det vara mothårs.. dvs det ska kännas lent nedifrån och upp. Inte dödsviktigt men det ska tydligen bli snyggare då. Mamma tjatar om det jämt när vi ska sy tillsammans :)
HannaGerda skrev:
McMorrigan skrev:
Jenny med Emiliten skrev:
McMorrigan skrev:Ja, du behöver två trådspolar. Men det brukar finnas även på gamla maskiner.
Annars finns det en jättebra elastisk söm på de flesta maskiner som liksom ser ut som en blixt. Vet du vad jag menar då? Prova den på en liten provbit så ser du vad jag menar. Finns inte det kan en smal fin zick-zack funka.
Lycka till! :D
Men vilken söm ska man välja då? Raksöm? :hmm: Jag har en ny maskin, inte ens den billigaste sorten, och det står inte ett ord om tvillingnål i den. :(
Det beror på vad jag syr. Men till en vanlig fåll brukar jag ta raksöm. Men det går faktiskt att köra både zick-saxk och mönstersömmar med tvillingnål. Det blir faktiskt riktigt kul resultat av det! Kanske inte i trikå men det går :wink:
Knepigt att det inte står ngt i manualen...... Vad är det för maskin?
Måste bara varja för att det på min maskin bara går att köra med raksöm och inte sick-sack eller annat för då kör man nålen i pressarfoten så kolla det innan ni provar :)
:tumup: :tumup: Självklart! Man måste ha möjlighet att byta pressarfötter om man ska göra sånt tok..... :lol: :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?