Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

vanlig tråd går bra och vanlig nål också även om en nål för stretch-tyg är bättre. Om du ska sy muddbyxor kan det funka att bara sy med sick-sack

Vill du sy med resår rekomenderar jag dig att skaffa en tvillingnål för då blir sömmen stretchig och det blir väldigt snyggt att sy resårkanalerna med en tvillingsöm (tycker jag).
Även om du i framtiden vill sy någon t-shirt med kantband så är tvillingnålen superduper!
Sagas mamma skrev:Välj en söm som funkar till elastiska tyger och en nål till det samma. :)
Dum fråga kanske, men har bara sytt raksömmar och sicksack förr (gardiner), men står det i instruktionshäftet för maskinen vad för söm som funkar på elastiska tyger? Vilken inställning man skall ha liksom? :oops:
HannaGerda skrev:vanlig tråd går bra och vanlig nål också även om en nål för stretch-tyg är bättre. Om du ska sy muddbyxor kan det funka att bara sy med sick-sack

Vill du sy med resår rekomenderar jag dig att skaffa en tvillingnål för då blir sömmen stretchig och det blir väldigt snyggt att sy resårkanalerna med en tvillingsöm (tycker jag).
Även om du i framtiden vill sy någon t-shirt med kantband så är tvillingnålen superduper!
Tvillingnål? Behöver man ha två trådspolar då eller trär jag den med samma tråd? :oops: Fungerar det på vilken maskin som helst? Och ja - det ska bli muddbyxor, om jag får till det :D Kanske även några tunikor & kjolar till 3åringa tösen, här är det det frö hela slanten just nu :)
annelithor skrev:
HannaGerda skrev:vanlig tråd går bra och vanlig nål också även om en nål för stretch-tyg är bättre. Om du ska sy muddbyxor kan det funka att bara sy med sick-sack

Tvillingnål? Behöver man ha två trådspolar då eller trär jag den med samma tråd? :oops: Fungerar det på vilken maskin som helst? Och ja - det ska bli muddbyxor, om jag får till det :D Kanske även några tunikor & kjolar till 3åringa tösen, här är det det frö hela slanten just nu :)
Ja, du behöver två trådspolar. Men det brukar finnas även på gamla maskiner.
Annars finns det en jättebra elastisk söm på de flesta maskiner som liksom ser ut som en blixt. Vet du vad jag menar då? Prova den på en liten provbit så ser du vad jag menar. Finns inte det kan en smal fin zick-zack funka.
Lycka till! :D
Senast redigerad av McMorrigan den sön maj 09, 2010 19:07, redigerad totalt 1 gånger.
Med min snorgamla Husqvarna 2000 syr jag muddbyxor och allt annat. Tre-stegs-sick-sack behöver du. Inget annat.
Jag har lyckats töja ut min söm så pass (med rattarna på maskinen alltså, jag har inte själv dragit :lol: ) att den är väldigt rak.

Vilken tråd som helst funkar, men du behöver en strech-nål, för den har rundad spets, vanliga nålar sliter hål på tyget. :)

Tvillingnål ska man kunna använda på vilken maskin som helst, då behöver du två övertrådar, men bara en undertråd. Jag har dock aldrig vågat mig på det än, och ska jag sy en stickning (två sömmar brevid varandra) så syr jag två sömmar brevid varandra. Och det är faktiskt så jag fått lära mig i skolan. (Kläder&design för två år sedan)
McMorrigan skrev:
annelithor skrev:

Ja, du behöver två trådspolar. Men det brukar finnas även på gamla maskiner.
Annars finns det en jättebra elastisk söm på de flesta maskiner som liksom ser ut som en blixt. Vet du vad jag menar då? Prova den på en liten provbit så ser du vad jag menar. Finns inte det kan en smal fin zick-zack funka.
Den där blixten tror jag finns, men hur menar ni med zick-zack? Skall man enbart använda den? Inte alls någon raksöm? :hmm:
annelithor skrev: Den där blixten tror jag finns, men hur menar ni med zick-zack? Skall man enbart använda den? Inte alls någon raksöm? :hmm:
Vanlig raksöm funkar inget vidare i stretchiga tyger eftersom den inte är stretchig. Sömmen håller inte för belastningen som blir på tråden när tyget töjs (vid tex av- och påtagning av plagget) Sicksacken har lite giv i sig självt, och därför håller den sömmen bättre.
LumLumLum skrev:
annelithor skrev: Den där blixten tror jag finns, men hur menar ni med zick-zack? Skall man enbart använda den? Inte alls någon raksöm? :hmm:
Vanlig raksöm funkar inget vidare i stretchiga tyger eftersom den inte är stretchig. Sömmen håller inte för belastningen som blir på tråden när tyget töjs (vid tex av- och påtagning av plagget) Sicksacken har lite giv i sig självt, och därför håller den sömmen bättre.
Okej, det är jag med på.. men skall jag då endast zick-zacka ihop alla sömmar, där jag annars skulle sytt en raksöm? :hmm: Måste ta och testa på maskin, lättast att se hur det blir. I mitt huvud fungerar det då rakt inte.. det borde ju bli mellanrum mellan tygkanterna då det töjs.. :hmm:
McMorrigan skrev:Ja, du behöver två trådspolar. Men det brukar finnas även på gamla maskiner.
Men vilken söm ska man välja då? Raksöm? :hmm: Jag har en ny maskin, inte ens den billigaste sorten, och det står inte ett ord om tvillingnål i den. :(

Nå, till TS: jag har inte heller någon OL och har mycket träning i att sy i hopplöst stretchiga material (fråga Annikajo, hon vet!). Några tips:

- det är sömmar som ska sys ihop som behöver förstärkas. Använd den allra smalaste, kortaste sicksacksömmen om du inte har någon stretchsöm på maskinen. Det blir inga mellanrum. Titta i äldre syböcker, där finns nästan alltid illustrationer på hur man gör!
- då man ska kasta kanter (= sicksacka så att de inte fransar sig) tycker jag att att 3-stegs-sicksack blir bäst, då krullar sig inte tyget.
- fållar och stickningar, som inte ska sträckas, kan man sy med vanlig raksöm.

:D
Jenny med Emiliten skrev:
McMorrigan skrev:Ja, du behöver två trådspolar. Men det brukar finnas även på gamla maskiner.
Men vilken söm ska man välja då? Raksöm? :hmm: Jag har en ny maskin, inte ens den billigaste sorten, och det står inte ett ord om tvillingnål i den. :(
Det beror på vad jag syr. Men till en vanlig fåll brukar jag ta raksöm. Men det går faktiskt att köra både zick-saxk och mönstersömmar med tvillingnål. Det blir faktiskt riktigt kul resultat av det! Kanske inte i trikå men det går :wink:
Knepigt att det inte står ngt i manualen...... Vad är det för maskin?
McMorrigan skrev:
Jenny med Emiliten skrev:
Det beror på vad jag syr. Men till en vanlig fåll brukar jag ta raksöm. Men det går faktiskt att köra både zick-saxk och mönstersömmar med tvillingnål. Det blir faktiskt riktigt kul resultat av det! Kanske inte i trikå men det går :wink:
Knepigt att det inte står ngt i manualen...... Vad är det för maskin?
Janome Sewist 521 eller nåt sånt nummer. Jag ska gå och testa nu, eller gå och lägga mig, eller sy, eller gå och lägga mig ... :whut:
Hejhopp!

Nu måste jag lägga mig i också :)
Håller precis som du på med att sy kläder i strechiga tyger! Har en ny fiiiin Huskvarna Saphire, dyr var den och när jag för några dagar sedan satte mig och sydde så blev det jätte fult. När jag fållade blev det aldeles utdraget och "böjligt". Arg var jag att dyra maskinen inte klarade att sy i strechigt material vilket den borde kunna. Gav upp gick och sov. Ringde sedan till affären där jag köpt maskinen. SÅ nu till mitt tips till dig som jag fick av dem: Om det blir knas kan det hjälpa att lätta på pressarfotstrycket!!! Då glider tyget igenom lättare och sträcks inte ut.

Jag håller med föregående olika inlägg. Du kommer jätte långt på sicksack! Pröva på provbitar. Fålla inte upp som jag gjorde utan sy på muddar kantband medmera så har du snart svängt ihop några plagg!!!

Gå och sy sova kan du göra när du blir gammal!!!
McMorrigan :loving: - Jag kan sy tvillingsöm tack vare dig! :banana: Fast det blir inte sicksack på baksidan utan mer som en läggsöm, ser inte så jättehållbart ut :hmm:

Sassi: pressarfotstrycket ja, det har jag också upptäckt! Man kan ävem försöka styra sladdriga tyger med smörpapper och "basting glue" (tråckelklister??), har jag läst, fast inte testat, men det borde funka.

:-)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?