- mån maj 03, 2010 10:16
Vid vilken ålder är det lämpligt att börja bära barnet på mage "utåt", så han kan få se omgivningen?
Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...
Moderatorer: Asia, krakri, God_cares
visslan skrev:Jag skulle säga aldrig.
visslan skrev:Jag tror att vi vuxna ibland i missriktad välvilja övertolkar barns allmänna nyfikenhet på omvärlden som ett behov av att bäras framåtvänd (eller åka vagn framåtvänd, för den delen).Så kan det säkert vara, men det finns också barn som inte accepterar att sitta inneslutna i en sjal vända mot bäraren. Vad jag kan förstå så är det inte så vanligt, men frågan har varit uppe i flera trådar, t.ex. den här som är aktiv nu. Har man inte haft ett barn som fungerat så, eller varit nära ett, kan det nog vara svårt att föreställa sig att det kan vara så.
lillasyster skrev:Självklart är det ju så att det finns individuella variationer! Och särskilt sjal kan säkert upplevas som för omslutet och hindrande för aktiva bebisar.visslan skrev:Jag skulle säga aldrig.
Om det bara handlar om att barnet ska få se mer av världen går det ofta bra att bära på annat sätt, t.ex. på ryggen eller höften. Jag hittade en gammal tråd med länkar till bilder på en knytning med barnet inåtvänt på magen, men där det sitter på snedden.
visslan skrev:Jag tror att vi vuxna ibland i missriktad välvilja övertolkar barns allmänna nyfikenhet på omvärlden som ett behov av att bäras framåtvänd (eller åka vagn framåtvänd, för den delen).Så kan det säkert vara, men det finns också barn som inte accepterar att sitta inneslutna i en sjal vända mot bäraren. Vad jag kan förstå så är det inte så vanligt, men frågan har varit uppe i flera trådar, t.ex. den här som är aktiv nu. Har man inte haft ett barn som fungerat så, eller varit nära ett, kan det nog vara svårt att föreställa sig att det kan vara så.
Jag bar mitt barn helt utan bärredskap ett par månader tills jag till sist provade en gammal Babybjörn och kunde för första gången bära ett nöjt barn med bärredskap. Jag hade provat många olika sjalar, olika positioner, olika knytningar och fått hjälp av flera vana sjalare och även en sjalförsäljare. Inget fungerade förrän jag provade utåtvänt i Babybjörn. Alternativet var att inte ha något bärredskap alls. När E var runt ett halvår kunde jag vända honom inåt i Babybjörnen och gick sedan över till MT, Patapum och ringsjal.
visslan skrev:[ Bäraren kan ju inte se barnets ansiktsuttryck ?
visslan skrev: Nackdelen med BB är väl att barnet inte har möjlighet att vända bort blicken, utan tar emot alla intryck hela tiden? Och givetvis att det är svårare att kommunicera med varandra, bärare och barn emellan. Bäraren kan ju inte se barnets ansiktsuttryck och på så vis avgöra om barnet behöver vila. Fast jag har förstått att man oftast ändå inte bär särskilt långa stunder i BB, så kanske gör det inte något?BB vänt utåt är absolut inte det optimala sättet att bära, och jag tror ju att många barn som bärs framåt i BB skulle kunna bli burna på annat sätt. Jag tror ju absolut på att prova höft- och ryggknytningar och tycker också att den där lite sneda varianten av att bära på mage verkar mysig.
Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]
Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?