Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

zandrama skrev:
Ketronya skrev:
Juliusdotter skrev:
Ketronya skrev:Hur stickar ni skaften i strumpor för att de inte ska kasa ner så lätt? De jag stickat hittills töjs liksom ut efter att man haft de på sig ett litet tag och kasar sedan bara ner... :?
Hur stickar du nu? Själv gör jag som regel resår hela skaftet (om det inte skall vara nått tjusigt mönster, och nja till barnen brukar jag ju bara ha resår över halvan av skaftet).
Jag stickar 2 rät och 2 aviga hela skaftet, men det kasar ändå...
Prova att sticka med ett halvnummer mindre stickor på skaften, det kan lösa en del.
Det gör jag redan... :?
Användarens profilbild
Av ellla
Stickad skål
Bild
kvällsprojektet senaste veckan... Stickor 2,5 och bomullsgarn. Nu har jag stärkt den lite i potatismjöl och funderar på om jag vågar ha i ett värmeljus??
Senast redigerad av ellla den fre apr 23, 2010 10:09, redigerad totalt 1 gånger.
kvarnvik skrev:De där shortsen från Knitty :Hahaa: Jag visade min man bilden och undrade om jag skulle sticka ett par sådana åt honom, men konstigt nog så ville han inte det :hmm: Jag som har projektbrist och allt :roll:
De shortsen var ju skrattretande fula!!! Ibland undrar jag hur de som väljer mönster till Knitty tänker. :whut:
ellla skrev:Stickad skål
Bild
Jättetjusig!
zandrama skrev:
ellla skrev:
zandrama skrev:Nu är shortsen klara. De blev faktiskt bra och är väl nånstans runt strl 50/56 så de blir nog perfekta i sommar. :)

Bättre sent än aldrig säger man väl. 8)

Bild

Och jag får nog sluta betrakta mig som nybörjare på stickning. :roll: 8)
Wow, supersnyggt. Ja inte är du någon nybörjare inte!
Ketronya skrev:
leonie skrev:
Ketronya skrev:Hur stickar ni skaften i strumpor för att de inte ska kasa ner så lätt? De jag stickat hittills töjs liksom ut efter att man haft de på sig ett litet tag och kasar sedan bara ner... :?
Testa vriden resårstickning, det blir tajtare än vanlig resår. :tumup:
Intressant, hur gör man då?
Var tvungen att kolla i min bok (bonniers stora bok om handarbete) som beskriver det mesta.
Hittade följande, Vriden resårmaska: Maskantal delbart med 3+2 m. Varv1 Avigsidan, rätt Varv2 2a, *1vr, 2a*. Upprepa varv 1 och 2.
Kanske kan det vara det leonie menar?
Juliusdotter skrev:
Ketronya skrev:
leonie skrev:
Var tvungen att kolla i min bok (bonniers stora bok om handarbete) som beskriver det mesta.
Hittade följande, Vriden resårmaska: Maskantal delbart med 3+2 m. Varv1 Avigsidan, rätt Varv2 2a, *1vr, 2a*. Upprepa varv 1 och 2.
Njae, med vriden resår menar jag att man stickar maskorna i den bakre maskbågen. Det blir tajtare, mycket lämpligt för t ex strumpor och vantar.
Jag håller på att fundera på en filt som zelda kan ha istället för sitt tjocka täcke nu när det blir sommar. Att stoppa i påslakanet alltså. Jag vill att det skall vara ett snabbt och enkelt projekt för hon behöver den egentligen redan men det skall helst vara lite roligt att göra samtidigt så det inte blir bara samma samma.
Jag har gluttat på 3 härvor lovikkagarn jag har som är färger jag själv inte vill ha på mig men det är garn i nyanser som funkar tillsammans. Glesstickat/virkat borde det kanske bli lagom varmt och snabbt att göra. Först tänkte jag helt enkelt slät stickning med stora ränder. Nu funderar jag på klassiska mormorsrutor, fast de blir ju rätt stora så det blir kanske inte så hemskt att montera.

Vad tror ni? Vet ni av nåt enkelt mönster på filt i grovt garn?

Räcker tre härvor tror ni? Bebistäcket är 100*130cm
Användarens profilbild
Av melon
zandrama: Fina byxor!! Du är verkligen ingen nybörjare längre :app:

ellla: Snygg skål!! Har du improviserat? Hur har du stärkt den, med trälim?

emindy: Du kan göra en enda stor mormorsruta, det tycker jag är läckert! Då kan du bara virka in alla ändar så blir det inte mycket att fästa sen.
leonie skrev:
Juliusdotter skrev:
Ketronya skrev:
leonie skrev:
Njae, med vriden resår menar jag att man stickar maskorna i den bakre maskbågen. Det blir tajtare, mycket lämpligt för t ex strumpor och vantar.
Jag tror ni pratar om samma sak. En vriden maska är en maska som är stickad i bakre maskbågen :tumup:
ellla skrev:Stickad skål
Bild
kvällsprojektet senaste veckan... Stickor 2,5 och bomullsgarn. Nu har jag stärkt den lite i potatismjöl och funderar på om jag vågar ha i ett värmeljus??
Jättefin :love: Jag ska göra något liknande har jag tänkt, ligger på projektlistan 8) .
Ett projekt klart! Världens bästa model ska sticka en lika dan i en storlek större också....

Bild
Bild

edit: Hue får jag mina bilder större...??
Användarens profilbild
Av Fryle
emindy: Våra barn har två filtar som deras mormor stickat.

Det ena är bara räta maskor, hon har börjat med tre och sedan ökat en i början på varje varv tills den är lagom, sedan minskat tills tre maskor är kvar. Denna blir kvadratisk, men man kan ju under en period öka i ena sidan och minska i den andra innan man börjar minska i båda, så blir den rektangulär.

Den andra filten är fint mönstrad, stickad på rundsticka och sedan uppklipppt och fodrad med ett gammalt påslakan på baksidan. Egentligen var det en nästan färdig tröja i ullgarn som jag köpte för några tior på loppis, mest för jag var intresserad av garnet. Sedan kom jag på filtidén och min mor fick färdigställa den.

Just nu håller jag på att virka en bebisfilt till en kompis. Jag gör den som en enda stor mormorsruta precis som på melons bild, men jag har melerat garn, samma hela tiden, så jag får inte så många garnändar.
En smakfråga ang. "monster-rutor"

Blir det alldeles tokigt fult att byta färg mitt i ett varv, eller kan det funka? :roll:

Skulle gärna vilja utnyttja garnet jag har fullt ut, men att virka smårutor och sy ihop känner jag inte att jag riktigt orkar... :oops:
Användarens profilbild
Av sussry
SaraLj skrev:Ett projekt klart! Världens bästa model ska sticka en lika dan i en storlek större också....

Bild
Bild

edit: Hue får jag mina bilder större...??

Åh, så sött! :heart:
Användarens profilbild
Av sussry
Nu har äntligen mina grabbars tröjor blivit klara. Garnet är Tulip (100% akryl) väldigt mjukt men inte så roligt att sticka större plagg i.
Killarna har själv valt färgerna. Har improviserat under arbetetsgång, med goda smakråd från pappa i familjen.

Bild
  • 1
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?