Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av LillaMy23
Varför får jag inte till det med min sjal för?? har en gauze :evil: :hmm: jag vill ju sååå gärna bära i sjal, har lyckats kanske 2-3ggr att få till det bra av kanske 10försök. nu försökte jag att knyta nyss då jag skulle dammsuga och tänkte skit bra då bruttan har magknip å slänga upp i sjal.. fick inte till det hon blev sittande snett, försökte rätta till men då skulle jag bli tvungen att knyta om helt, blev för löst, hon såg inte alls mysig ut när hon va där i hon blev så konstig me sitt huvud, antagligen vill hon inte sitta fast med sitt huve då hon vill se sig omkring, men hon är inte tillräckligt stark i nacken för att slippa ha huvet fast...morr knorr.. slutade med att jag tog fram manducan :loving: och där satt hon ju bra... Men kan ändå inte slappna av och känna att jag kan böja mig ner med henne i utan att känna att hon åker bak med huvet lite... :rodna:
Användarens profilbild
Av lilla j
Inget av mina barn har velat sitta fast med huvudet i vaket tillstånd, ens i trikåsjal! Och bara ibland accepteras det att sitta fast med huvudet när de har somnat. Jag håller antingen en hand bakom bakhuvudet/nacken när jag böjer mig framåt eller så stoppar jag in huvudet tillfälligt när jag ska böja mig, trots att bebisen signalerar att den inte vill. Så fort jag rätar upp mig igen, frigör jag huvudet. Nu bär jag min pluttis som föddes i februari någon-några timmar per dag och får det att fungera mycket bättre än vad jag lyckades med storebrodern. Nu använder jag trikåsjal, medan du väl har en vävd?

Tricket att få knytningen bra är i alla fall att knyta tillräckligt tight. Jag minns när Miamamman skulle lära mig knyta trikåsjalen för fyra år sen. Hon sade helt enkelt: "Du ska knyta så tight att du tror att barnet nästan inte får plats". Jag gör lite så nu faktiskt, jag lämnar en väldigt liten "ficka" för att få ner Linnea, och om det blir fel gör jag om. Ofta handlar det ju bara om några centimeter per sida för att få det riktigt bra. Jag får till det jättebra den här gången, barnet och sjalen känns som en andra hud nästan :tumup:

Det finns en hel del bra instruktionsvideor på youtube, jag trillade över den här http://www.youtube.com/watch?v=KTRKAFiYAIc för några veckor sedan. Den illustrerar på ett väldigt lättbegripligt sätt HUR man tightar till knytningen. Om man knyter omkring barnet såsom man ju gör med en vävd sjal, tightar man inte enbart genom att dra i HELA sjaländen, utan genom att dra sektion för sektion, från ena långsidan till den andra, en liten bit i taget, och successivt tightar sjalen. Just det fick en polett att trilla ner för mig i alla fall. Jag hade försökt tighta med för stora mängder tyg åt gången, vilket gjort att jag tappat fingertoppskänslan liksom.

Sitter hon snett har du tightat olika hårt på sidorna. Pröva att göra det framför en spegel så du ser hur hon hamnar. Och känns det inte bra - knyt om! Bara genom träning blir man bättre! :)

Lycka till! :D
Senast redigerad av lilla j den fre apr 23, 2010 15:34, redigerad totalt 1 gånger.
Av sjaltokan
Övning ger färdighet, tyvärr är det inte enklare än så. Sen med en riktigt liten om man är ovan är en trikåsjal mycket mer förlåtande för att man inte knyter 100 än en vävd.
Av sjaltokan
Du har ingen van sjalbärare i din närheten som kan ge dig lite tips och trix på vägen?
Användarens profilbild
Av LillaMy23
har ju tyvärr ingen :( ingen jag känner iaf.,.å inte sett ngn bära heller direkt..

men jag övar på försöker ett par ggr om dagen iaf, fick hem en trikåsjal idag så :mrgreen:

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?