Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Clärchen
hedvigmamma skrev:tänkte berätta hur det har gått för den som är nyfiken... hedvig är 5 mån idag då vi får nycklarna till radhuset, som ska börja fixas med i helgen. just nu ligger hon sen en halvtimma nöjt o sover i vagnen i hallen (först hade vi varit ute o gått en knapp timma). för nån mån sen var det ju så att de gånger jag försökte dra ut henne i vagnen blev det efter ljudliga protester ofta ganska snabbt ett byte till sele el. sjal. nu somnar hon i vagnen redan i hissen o när jag senaste veckan har försökt ta sjalpromenad har det slutat med att jag har fått gå hem o byta till vagnen för att få henne att komma till ro :whut: o jag har verkligen inte "vagntränat", men provat nån gång då o då, som nån föreslog här. o helt nöjd är jag inte med den här utvecklingen. jag tycker ju om att bära min bäbis, om hon är nöjd vill säga... nu bär jag henne mycket när hon är vaken istället (men långa vakenpromenader i sjal funkar inte, då förvandlas hon lätt till en missnöjd mask) o tänker att kanske är detta oxå nån slags fas o hoppas att så småningom kunna få bära mer på rygg istället, än så länge tror jag hon är lite för liten o har ett alldeles för litet tålamod för såna övningar. vi har ju en manduca, som hon precis har börjat gilla att sitta i på magen o höften, men jag har avvaktat lite med att prova rygg (o dessutom låtit manducan ta en liten tur till bättre behövande mamma, som ville prova innan hon köpte en egen).

dagens sanning: stressa inte, o försök inte forcera saker o ting - allt ändrar sig ändå med små bäbisar!

dagens fundering: det här med vad som är naturligt o så... att bära sina små känns ju intuitivt som det naturliga, men kan det va så att man runt den här åldern (5 mån) har ett behov av att va mer brevid o titta på, bli lite egen person? o hur gjorde dom i så fall, ursprungsmänniskorna, som väl inte hade nån vagn att dra runt på?
:vågen: Vad härligt det låter!

Och som tanke kring funderingen så tror jag att de satte ner barnen när de hade möjlighet. I många fall var det ju en mer här-och-nu-tillvaro där man t ex plockade bär på en plats en längre stund. Och var det så att man var tvungen att färdas så fick väl barnen helt enkelt följa med och vara missnöjda, precis som de är idag. Jag skulle gissa att människor alltid varit tvungna att vara missnöjda och bli nöjda om vartannat.
Användarens profilbild
Av Emma_oh
Jag har inte ens försökt med liggdelen till min lilla kläng-bäbis men på vår vagn kan man sätta på babyskyddet och då kan hon tänka sig att åka vagn ibland (jag vet det är inte optimalt för rygg och syresättning men vi går inga flertimmarspromenader). Jag har dock alltid sjalen eller selen med mig och ofta ser det ut så här, jag bär i sjalen och skötväskan och ev kassar åker vagn:

Bild
Användarens profilbild
Av UWO
hedvigmamma skrev: dagens sanning: stressa inte, o försök inte forcera saker o ting - allt ändrar sig ändå med små bäbisar!

dagens fundering: Det här med vad som är naturligt o så... att bära sina små känns ju intuitivt som det naturliga, men kan det va så att man runt den här åldern (5 mån) har ett behov av att va mer brevid o titta på, bli lite egen person? o hur gjorde dom i så fall, ursprungsmänniskorna, som väl inte hade nån vagn att dra runt på?
Tänkte på det senast idag faktiskt. Jag kan se framför mig relativt små barn som bäddas ner i slädar, som dras på snön (samer?). Vet inte varför jag har den bilden. Men nog tror jag att man inte burit barn också. Dock kan man tycka att vi skulle kunna bära småttingar lite mer i vårt västerländska samhälle och kanske den biten, att våra barn åker så mycket vagn, ger en motreaktion i ens inre där man gärna skulle vilja se lite fler burna?

Jag som har haft tvillingar kan ju tycka att bara där finns anledning att söka alternativ att få med sig barnen ibland. Visst går det att bära två och jag har gjort det tills de var ca 2 år (med sen start dock) men man alternerade det gärna.

Ser jag på mina barn har jag två stycken som hellre velat bli burna än åka vagn och nu en som hellre åker vagn än sjalas (typiskt va när man får en bebis man tänkt sjala från start! :) ).
Användarens profilbild
Av Emma_oh
Jag tänkte på en annan sak. När ni bär era barn "på stan", kommer det fram folk till er och har frågor då?
Jag upptäckte vilken bubbla jag lever i med alla bekanta som tycker att det naturliga är att bära i sjal.
Men när jag var iväg en sväng så var det flera som frågade hur sjalen fungerar, var man köper och varför jag bar osv
Användarens profilbild
Av UWO
Emma_oh skrev:Jag tänkte på en annan sak. När ni bär era barn "på stan", kommer det fram folk till er och har frågor då?
Jag upptäckte vilken bubbla jag lever i med alla bekanta som tycker att det naturliga är att bära i sjal.
Men när jag var iväg en sväng så var det flera som frågade hur sjalen fungerar, var man köper och varför jag bar osv
Tycker det är lite roligt att ens egna barn sen tycker dockan kan åka sjal likväl som att släpa på en vagn. Ett tag fick dockorna bara sov i vagn men bars i sjal (eftersom de blev burna men sov i vagn på dagis :D ).
Av hedvigmamma
Emma_oh skrev:Jag tänkte på en annan sak. När ni bär era barn "på stan", kommer det fram folk till er och har frågor då?
japp, jämt kommentarer, o enbart positiva för min del.
Användarens profilbild
Av UWO
CrazyMagpie skrev:
hedvigmamma skrev:dagens sanning: stressa inte, o försök inte forcera saker o ting - allt ändrar sig ändå med små bäbisar!
:iagree:

Det är bara lite svårt för oss föräldrar att hänga med i svängarna ibland... :lol:
...det blir lättare nästa gång, lovar! ;)

(för _nån_ ska jag banne mig ha att skänka bebisgrejerna till! :this:
:mrgreen: )
Användarens profilbild
Av Emma_oh
UWO skrev:
Tycker det är lite roligt att ens egna barn sen tycker dockan kan åka sjal likväl som att släpa på en vagn. Ett tag fick dockorna bara sov i vagn men bars i sjal (eftersom de blev burna men sov i vagn på dagis :D ).
Barn med sjal/sele till sina dockor/nallar så högt upp på söt-listan! :loving:
Användarens profilbild
Av UWO
Emma_oh skrev:
UWO skrev:
Min knöt upp sin docka i en bärpåse på ryggen idag (= en dockskötväska). :D
Användarens profilbild
Av Clärchen
UWO skrev:
Emma_oh skrev:
UWO skrev:
Min knöt upp sin docka i en bärpåse på ryggen idag (= en dockskötväska). :D
:loving:
Av MariaKB
Ja, det händer... var på museum nyligen och hade i all hast bara tagit min kashmirhalsduk och använd som bärsjal. En kvinna kom fram och sa att "Jag tittade på din bärsjal... så fin! Hur fungerar det egentligen? Det är inte tungt att bära?" Då upptäckte jag också att vi lever i en bubbla, jag blev ju förvånad och tänkte först att "Vaddå, vad menar du... hur bär du?" innan jag kom på att det var själva bärandet som var okänt för henne. Men jag tycker ofta att man får ömma blickar från folk, som om de tycker att det ser fint ut, och när mannen bär får han verkligen uppmärksamhet!
Användarens profilbild
Av HannaGerda
Gud vad den här tråden gör mig gott.

Jag har en unge som är 3 månader som också vägrar vagnen precis som din vid 3 månader.

Och även om jag älskar att bära så är det ganska mycket att bära hela tiden. Knuttis sover också bara i sjalen hela dagarna vilket ju såklart är jättemysigt men det vore skönt om han kunde sova lite i vagnen så t.ex mormor kunde ta ut honom på en promenad medan jag fick vila lite.

Men hoppet lever alltså och kanske kanske kommer han också acceptera vagnen igen en dag :)
Användarens profilbild
Av Clärchen
HannaGerda skrev:Gud vad den här tråden gör mig gott.

Jag har en unge som är 3 månader som också vägrar vagnen precis som din vid 3 månader.

Och även om jag älskar att bära så är det ganska mycket att bära hela tiden. Knuttis sover också bara i sjalen hela dagarna vilket ju såklart är jättemysigt men det vore skönt om han kunde sova lite i vagnen så t.ex mormor kunde ta ut honom på en promenad medan jag fick vila lite.

Men hoppet lever alltså och kanske kanske kommer han också acceptera vagnen igen en dag :)
Så länge han vägrar vagnen kan väl mormor ta en sjalpromenad hon också? Min mamma hade jättemysigt med min yngsta på magen!
Användarens profilbild
Av HannaGerda
Clärchen skrev:
HannaGerda skrev:Gud vad den här tråden gör mig gott.

Så länge han vägrar vagnen kan väl mormor ta en sjalpromenad hon också? Min mamma hade jättemysigt med min yngsta på magen!
Det skulle hon jättegärna göra men hon har opererat sin ena axel så hon har jättesvårt att lyfta den och dessutom väldigt ont i den så det kan hon tyvärr inte buhu :(
Eller hmm.. vi kanske skulle prova om jag knyter på henne och sedan stoppar in honom.. kanske att det skulle gå.

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?