Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
Jag gick en liten workshop på Stick i väst-festen på Grötö förra helgen och det var ju inte så svårt som jag hade trott! :vågen: Sedan sökte jag lite på nätet och hittade en jättebra sida: http://www.spangmurs.se/. Så nu har jag klippt nya brickor av mjölkpaket, för de jag köpte sitter ju i förra bandet, för att testa på detta roliga bandet.
Enda nackdelen är att jag får så satans ont i ryggen, kan bara sitta en kort stund i taget.

Finns det fler här som har testat/vill testa brickbandsvävning?
Av Kyltsi
Jag har vävt kantband med lingarn till en av mina medeltidsklänningar. Blev inspirerad förra våren att börja med brickbandsvävning och var tvungen att testa om jag kunde.

http://www.theloomybin.com/cw/ramshorn.html nummer tre (vine) på den sidan är mönstret på bandet jag vävde till min klänning, fast med lite modifikationer, jag gjorde ränder i kanterna, så att mönstret ramades in lite mer, eller vad man nu kallar det :hmm: Har även påbörjat ett nytt band samma möster fast med sytråd, det är lite pilligt, men det blir fint :love:
Har jag två på började band som väntar på att jag ska kunna fortsätta med dem, för nu under graviditeten har det inte varit alls bekvämt att väva banden. Men snart förhoppningsvis kan jag fortsätta :) Har ju inte så långt kvar till bf längre.
Användarens profilbild
Av glis
Jag är svårt biten av brick :twisted: och har bland annat haft förmånen att få gå en kurs för Louise (har jag för mig att hon heter?) som har Spångmurs. Hon är otroligt duktig, klarade av att göra 8 kursdeltagare lyckliga när vi var på i alla fall 5 olika nivåer. Hennes "bok" som finns på DVD är väl värt sitt pris.

Just nu står mitt brickvävande still för jag känner mig tvungen att avsluta ett tråkigt projekt: jag håller på med ett band som jag skall kanta en yllekjortel med. Tyvärr valde jag att ha tomma hål i brickorna för att få ett glesare band som skulle påverka fallet i kjorteln mindre, men det är dötrist! Brickorna blir mycket mer instabila och det är mycket värre att hålla reda på skälet. Annars har jag vävt i lin, ylle och silke och tycker att det finns fördelar med alla tre.
Användarens profilbild
Av melon
Kyltsi: Oj vilka bra tips!! Bandet är jättefint!! Men, sytråd. Herregud vilken tålamodsprövande vävning. Du har ingen bild som du vill väva? Din länk är sparad för framtida bruk.

glis: Så skoj!! Kan du inte ta med någit och visa om du kommer häråt någon kväll? Vore så skoj att se!

Är det mest medeltidsmänniskor som sysslar med detta?
Användarens profilbild
Av glis
Klart jag gärna gör det, men jag har inte lagt något vidare intresse på bokstäver. Gjorde några pliktskyldiga en gång. Elegant början! Den finns det ju storartade fördelar med! Har du varpa och brickor?
Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:Klart jag gärna gör det, men jag har inte lagt något vidare intresse på bokstäver. Gjorde några pliktskyldiga en gång. Elegant början! Den finns det ju storartade fördelar med! Har du varpa och brickor?
Jepp. Egengjord väggvarpa. Men jag har lite olika brickor och enligt det mönstret tror jag att det gick åt många fler än vad jag har så det skaffar jag! :tumup:
Av Sofie
Tass
vad sugen jag blir av länkarna!!
Användarens profilbild
Av glis
Äh! Melon! Nu har du ju satt igång nästa projektsnurra i huvudet på mig! Jag tog mig i kragen och plockade fram mitt gamla kantband och det är verkligen så tråkigt som jag mindes det att hålla reda på tvåträdda brickor. Men bra uppvärmning inför kommande stordåd!
Användarens profilbild
Av linafelicia
Jag gillar också att väva brickband. Jag har gjort till en medeltidsoutfit till mig och sonen och några extra av bara farten. Det är ju jätteroligt.
När jag gick min textillärarutbildning var där en samisk tjej som kunde väva jättefina brickband. Hon plockade in mönster så att det blev bokstäver bl.a. (eller så var det på banden hon vävde i bandgrind, det var några år sedan så jag kan minnas fel :roll: ).
Användarens profilbild
Av jazoo
Jag har vävt några band med bandgrind och testat brickor någon enstaka gång, men nu var det länge sen (medeltidandet ligger lite i träda sen ganska många år tillbaka). Men med dessa länkar är det inte utan att man blir lite sugen på att ta upp det igen, vilka superläckra band det blir!! :love:
Användarens profilbild
Av melon
Skoj att det hittar hit flera! Det är alltid roligt att vara många och om någon är peppad drar det igång andra :vågen:
glis skrev:Äh! Melon! Nu har du ju satt igång nästa projektsnurra i huvudet på mig! Jag tog mig i kragen och plockade fram mitt gamla kantband och det är verkligen så tråkigt som jag mindes det att hålla reda på tvåträdda brickor. Men bra uppvärmning inför kommande stordåd!
:mrgreen: När kommer du? :app:
Användarens profilbild
Av Matildamamma
Jag har också vävt till en medeltidsklänning, men det var lääänge sedan, men kul var det.
Användarens profilbild
Av glis
melon skrev:Skoj att det hittar hit flera! Det är alltid roligt att vara många och om någon är peppad drar det igång andra :vågen:
glis skrev:Äh! Melon! Nu har du ju satt igång nästa projektsnurra i huvudet på mig! Jag tog mig i kragen och plockade fram mitt gamla kantband och det är verkligen så tråkigt som jag mindes det att hålla reda på tvåträdda brickor. Men bra uppvärmning inför kommande stordåd!
:mrgreen: När kommer du? :app:
På måndag? Vilken tid? (Måste till Furulunds och köpa 25 cm blankt band först, det fattas till en underkjol jag skall ha nästa lördag. I TYLL!!!)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?